מתכון

כנפי עוף בטחינה

מתכון של השף צחי בוקששתר שמחבר בין כנפי עוף לבצל, טחינה, עגבניות ובהראט

17,918 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
כנפי עוף בטחינה. צילום: דן לב | סגנון: דלית רוסו
כנפי עוף בטחינה. צילום: דן לב | סגנון: דלית רוסו

תקראו לי מופרע, הורס מסורת המוחאמר של מסעדות ערב, אבל זה מתכון שאני אוהב במיוחד בזכות החיבור בין הבצל, הטחינה, העגבניות והבהראט. ילדים פחות מתחברים לטעמים העזים של המנה.

עופו על זה

כנפיים רק טריות ונקיות מנוצות, עדיף חצויות. אם תצליחו לשכנע את הקצב להוריד את העור, שיחקתם אותה. אם לא, בחרו בעוף ללא הורמונים ואנטיביוטיקה, כי אלה מתרכזים בעיקר בעור.

מפולקע עד אצבעות לכנפיים שלושה חלקים: חלק דמוי שוק (המכונה פולקע קטן), חלק בעל עצם כפולה וחלק נוסף – האצבעות. בכל המתכונים משתמשים בשני החלקים הראשונים, ואת האצבעות מרחיקים. לאן? אם מדובר בעוף אורגני – למרק או לציר חום. בעופות רגילים, המטופלים בכל מיני תרופות, עדיף פשוט לזרוק.

כנפיים מוכשרות? אפילו עדיף. המלח סופח את הנוזלים ומוסיף פריכות לכנפיים. מכיוון שמדובר בנתחים קטנים וחיצוניים, ההכשרה מאוד משמעותית (בחזה עוף, למשל, זה פחות מורגש), ולכן כדאי להמליח בזהירות.

כמה כנפיים? חצי קילו לאדם למנה עיקרית. למנה ראשונה מחשבים לפי קילו אחד לשלושה סועדים. מאחר שמדובר במוצר לא יקר, אפשר תמיד להוסיף עוד 10%, כדי ללכת על בטוח. כשמדובר בארוחה על האש אני לא מחשב את הכנפיים בנפרד, אלא יחד עם כל סוגי הבשר. בסוף, ולמרות כל האיומים, ישראלי ממוצע לא עובר את רף ה-600 גרם בשר.

הכינו את המגבונים! מאוד קשה וגם מיותר לנסות לאכול כנפיים בעזרת סכין ומזלג. אבל כדי שיהיה נעים, הכינו מפיות בהישג יד עוד לפני שמתיישבים לשולחן. ואם יש לכם מגבונים לחים, מה טוב.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

להגשה:

אופן ההכנה

1

מחממים תנור ל-190 מעלות.

2

מניחים את כנפי העוף בתבנית, מזלפים עליהן 2 כפות מיץ לימון, ממליחים ומכסים ברדיד אלומיניום.

3

אופים 35 דקות, מסירים את הכיסוי ואופים עוד 10 דקות. מוציאים את הכנפיים ומשאירים את התנור דולק.

4

מניחים טבעות בצל בסיר, יוצקים עליהן שמן זית ומתבלים בסוכר ובהראט. מכסים ומאדים על להבה נמוכה 8-6 דקות בלי לבחוש. מסירים את המכסה, מערבבים ומטגנים על להבה גבוהה יותר 3 דקות עד שהבצל מזהיב.

5

מעבירים חצי מכמות הבצל לכלי אחר ומוסיפים לסיר טחינה, מים ואת מיץ הלימון הנותר. ממליחים, מחממים דקה תוך כדי ערבוב ומסירים מהכיריים.

6

מוציאים את הכנפיים מהתבנית. מניחים בתחתית התבנית עגבניות ואת טבעות הבצל ששמרנו, ומעליהן מסדרים את הכנפיים בשכבה אחת צפופה. יוצקים את רוטב הטחינה עם הבצל ומפזרים צנוברים או פיסטוקים.

7

אופים 10 דקות עד לקבלת צבע שחום. במקביל מחממים גם את הפיתה. מוציאים את הפיתה לצלחת ענקית ומניחים עליה את הכנפיים בלי להפוך אותן. בוזקים קצת סומאק ומגישים מייד.