מתכון

סינייה של לוקוס ועגבניות מדורה

נתחי דג שמתבשלים בתערובת של טחינה, עגבניות ותבלינים

4,897 בשלנים התעניינו במתכון זה
פברואר 2016
סינייה לוקוס. צילום: בן יוסטר
סינייה לוקוס. צילום: בן יוסטר

קוראי "השולחן" בוחרים את המתכונים האהובים ביותר: זה המתכון שבחר רפאל מלינוביץ, מנוי ותיק: "בדרך כלל אני משנה מתכונים כדי שיתאימו לטעם שלי ואז מדפיס את השינויים ושומר יחד עם המתכון המקורי לצד תצלום של המנה, אבל במתכון הזה לא נגעתי כי הוא היה מוצלח בדיוק כמו שהוא: נתחי דג שמתבשלים בתערובת של טחינה, עגבניות ותבלינים. אחרי שהגשתי את הסינייה בארוחת ראש השנה האזרחית גיליתי שהמנה הזו מצוינת לאירוח במספרים גדולים — במקום לצלחֵת לכל סועד מנת דג אישית מגישים אותה במחבת שבה היא הוכנה — פתרון אסתטי, שמאוד מקל על המארח."
בשביל סינייה טובה באמת חשוב להקפיד לפתוח את הטחינה למרקם דליל יחסית (כמו יוגורט עיזים נניח) ולאפות אותה זמן קצר, אחרת היא הופכת ליציקה. עוד גורם חשוב להצלחה הוא כמות גדולה למדי של שמן, שבזכותו נשמרת העסיסיות של הדג ושל התבשיל כולו.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

צולים בצלים, עגבניות ופלפלים חריפים מעל גחלים או להבה גלויה עד שקליפתם מתפחמת. אפשר גם לצלות בתנור שחומם ל-250 מעלות: בוזקים על הירקות מלח, מניחים בתבנית משומנת וצולים כ-30 דקות עד שהקליפה נחרכת. מצננים וקולפים.

2

מחממים תנור ל-250 מעלות.

3

מושחים מעט שמן זית על הלוקוס משני צידיו ומתבלים בקליפת לימון מגוררת, זרעי כוסברה וזרעי שומר.

4

צולים את הדג על הגריל או במחבת משומנת ולוהטת, כשהעור כלפי מטה, כ-7 דקות עד שהחלק החיצוני אטום אך הפנימי נותר שקוף (מחדירים סכין לחלק העבה של הנתח ומציצים).

5

מערבבים טחינה במים קרים ומיץ לימון למרקם של יוגורט עיזים ומתבלים במעט מלח.

6

קורעים גס את העגבניות, הבצלים והפלפלים החריפים ומעבירים אותם לתבנית סינייה. הופכים את המחבת בה נצלה הדג מעל הירקות (כך שהעור כעת כלפי מעלה) ומכסים בטחינה.

7

אופים 15-10 דקות עד שהטחינה משחימה מעט מלמעלה. מגישים מייד.

גיוון: אם אין פילה לוקוס אפשר להשתמש בכל דג ים אחר.