מתכון

עוגת טחינה בציפוי קרם טחינה-קינמון ותאנים

"עוגה עירומה", כלומר מצופה שכבה דקיקה של קרם, כך שהבצק מבצבץ מבעד לציפוי

4,974 בשלנים התעניינו במתכון זה
נובמבר 2015
עוגת טחינה בציפוי קרם טחינה-קינמון ותאנים. צילום: דניאל לילה
עוגת טחינה בציפוי קרם טחינה-קינמון ותאנים. צילום: דניאל לילה
  • עוגת 3 שכבות בקוטר 16 ס"מ או 2 שכבות בקוטר 20 ס"מ (אופים כל שכבה בתבנית נפרדת)
  • 1:30 שעות
  • קל
  • כשר
  • עוגות

אי אפשר לעשות כתבה עם מולי בלי לכלול בה מתכון לאחת מעוגות השכבות המעוצבות, שהפכו לסמל המסחרי שלה. בעוגה הזאת יש גם כמות נכבדה של טחינה — חומר הגלם האהוב עליה. מולי הכינה לצילומים "עוגה עירומה", כלומר מצופה שכבה דקיקה של קרם, כך שהבצק מבצבץ מבעד לציפוי, אבל כמות הקרם במתכון תספיק גם אם תרצו לכסות את העוגה לגמרי.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לעוגות:

לציפוי:

לקישוט:

אופן ההכנה

1

מחממים תנור ל-180 מעלות במצב טורבו, משמנים את דפנות התבניות ומרפדים את תחתיתן בנייר אפייה.

מכינים את העוגות:

2

מערבבים בקערה סוכר, קמח, סודה לשתייה, אבקת אפייה ומלח.

3

טורפים בקערה נפרדת ביצים, רוויון, שמן, תמצית וניל וטחינה לתערובת חלקה. מקפלים את תערובת הטחינה לתוך תערובת הקמח. יוצקים מים רותחים תוך כדי קיפול וממשיכים לערבב רק עד לקבלת תערובת אחידה ודלילה. מחלקים את בלילת העוגה בין 2 או 3 תבניות.

4

אופים כ-40 דקות עד שחלקן העליון של העוגות זהוב וקיסם הננעץ במרכזן יוצא יבש (אם משתמשים בכמה קומות של התנור, רצוי להחליף את מיקום התבניות באמצע האפייה).

5

מצננים את העוגות כ-15 דקות. מחלצים בזהירות מהתבניות, מניחים על רשת ומצננים לחלוטין.

בינתיים מכינים קרם טחינה-קינמון:

6

מערבלים חמאה וטחינה במיקסר עם וו גיטרה עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים את יתר החומרים וממשיכים לערבל לקבלת תערובת אחידה. אם החמאה התרככה מדי במהלך הכנת הקרם (מה שעלול לקרות בקיץ), מעבירים את הקרם למקרר עד שהוא מתייצב. הקרם המוכן צריך להיות במרקם של גבינת שמנת רכה.

מרכיבים ומצפים את העוגה:

7

מיישרים את פני העוגות בעזרת סכין משוננת או חוט לחיתוך עוגות. מורחים כשליש מכמות הקרם על אחת העוגות, ליצירת שכבת קרם בגובה 1 ס"מ, ומיישרים בעזרת פלטה. מניחים על הקרם עוגה נוספת ומורחים עליה שליש נוסף מהקרם באותו אופן. מניחים על הקרם את העוגה השלישית.

8

מורחים מחצית מכמות הקרם שנותר על השכבה העליונה ומחליקים בעזרת פלטה. מורחים את יתרת הקרם בשכבה דקיקה סביב העוגה ומורידים עודפים בעזרת פלטה (הדרך הנוחה ביותר לעשות את זה היא להחזיק את הפלטה במקום, כשהיא צמודה לעוגה, ולסובב את המגש שעליו מונחת העוגה).

9

העוגה המוכנה נשמרת 4-3 ימים בכלי אטום במקרר. לפני ההגשה מביאים את העוגה לטמפ' החדר ומעטרים בפירות טריים, שערות חלבה וענפי רוזמרין.

גיוון: אפשר להחליף את התאנים ב-10 פילטים של תפוזים.


יפה לה טבעי — הטיפים של מולי להכנת עוגות עירומות

עוגות עירומות הן גרסת ה"רק זרקתי על עצמי משהו ובאתי" של עוגות שכבות מוקפדות ואחד הטרנדים הלוהטים בעולם האפייה האמריקני. למרות המראה הנונשלנטי הן דורשות עבודה מדויקת במיוחד. בעוגות "רגילות" אפשר לצפות את הפגמים בשכבה נאה של קרם, אבל כאן הכל חשוף תרתי משמע.
אופים בתבניות מתפרקות או ברינגים, אבל בשום פנים ואופן לא בתבניות חד-פעמיות. הדפנות שלהן משופעות והעוגה שתתקבל תזכיר פגודה עקומה ולא מגדל מהודר.
מקפיאים כדאי לעטוף את העוגות המיושרות בניילון נצמד ולהעביר למקפיא למשך כמה שעות, כדי להקטין את הסיכוי שהעוגות יישברו או יתפוררו בזמן הציפוי.
מצפים בעזרת פלטה מדורגת גדולה, שתעשה עבודה מדויקת הרבה יותר מלקקן או מסכין. כדאי לעבוד גם עם פלטה ישרה ופלטה מדורגת קטנה. מורחים שכבה דקה של קרם, שרק תחליק את דפנות העוגה אבל לא תכסה אותן לחלוטין.
מסובבים הכי נוח להניח את העוגה על מגש מסתובב, כדי שלא תצטרכו לכרכר סביבה.
מאתרים את הצד הטוב יכול להיות שבזמן החיתוך העוגה תתפורר מעט או שחתיכה קטנה ממנה תישאר דבוקה לתבנית. זה קורה לכולם, אפילו למולי. לפני שאתם מתחילים להרכיב את העוגה חפשו את הפגמים הללו והרכיבו את העוגה כשכולם פונים לאותו כיוון (והצד היפה פונה למצלמה או לאורחים שלכם).
מקשטים זה לא המקום לסדר סוכריות עדשים במניפה סימטרית. הגימור צריך להמשיך את הקו המינימליסטי-מרושל של העוגה: כמה פלחי פרי שהונחו כאילו באקראי, צרור קטן של עשבי תיבול או פרחים אכילים.