מתכון

פילאף ירוק של אורז מלא עם אפונה וחלב קוקוס

תבשיל אורז מבושם במיוחד בטעם רענן וכובש

13,587 בשלנים התעניינו במתכון זה
נובמבר 2015
פילאף ירוק של אורז מלא עם אפונה וחלב קוקוס. צילום: דן לב | סגנון: אוריה גבע
פילאף ירוק של אורז מלא עם אפונה וחלב קוקוס. צילום: דן לב | סגנון: אוריה גבע

הוא לא פחות טעים ולא יותר מסובך להכנה מאורז לבן; הוא פשוט זקוק לטיפול קצת שונה. מרגע שפיצחתם את הקוד אין גבול למה שאורז מלא יכול לעשות.

טייק 1 אי שם בסוף שנות ה-80’ אמא העמידה שני סירים על הכיריים, ובבת אחת הבית התמלא בריח לא נעים. “מהיום אני אוכלת רק אורז מלא,” היא הכריזה ובתוך זמן קצר השילה כמה קילוגרמים ממשקלה. האורז הזה, שהיא קנתה במשקל בבית טבע, היה באיכות איומה. אני זוכרת שחשבתי, שעם טעם כזה מחריד אין פלא שהיא רזתה כל כך. במשך שנים לא הסכמתי לטעום שוב אורז מלא.

טייק 2 אוגוסט 2005 באחד מגליונות הבריאות הראשונים של “על השולחן” השף צחי בוקששתר יצא בהצהרה: “ביום בו תגלו שאורז מלא יותר טעים מאורז לבן – ייפתחו בפניכם דלתות רבות.” באותה נשימה צחי גם הודה, שעד שמגלים את הדרך הנכונה לבשל אורז מלא אוכלים הרבה קש. החלטתי לנסות – שטפתי את האורז המלא, השריתי אותו במשך יממה, בישלתי והפתעה: השד לא היה נורא כל כך. הבעיה היחידה היתה שבישול אורז, משימה שבדרך כלל לוקחת 18 דקות, הפכה לתיק המצריך היערכות של יומיים.

טייק 3 ינואר 2011 עמדתי להתחיל שבוע של ניקוי רעלים, שבמסגרתו אוכלים המון אורז מלא, אבל שכחתי להשרות. בצר לי החלטתי לבשל את האורז ללא השריה מוקדמת. אחרי כמה נסיונות גיליתי שהוא יוצא אפילו יותר טוב, כי קליפת הגרגרים סופגת מים ומתרככת. מבשלים את האורז בדיוק כמו פסטה – בסיר עם המון מים במשך רבע שעה רק עד שהגרגרים קצת יותר רכים מאל-דנטה, מסננים ואז מבשלים אותו פעם נוספת כמו שמבשלים אורז רגיל – עם תבלינים, תוספות שאוהבים וכמובן מים עד שהם נספגים לחלוטין ומותירים את האורז רך וטעים.
היום אני אוכלת הרבה יותר אורז מלא מבעבר. לפעמים אפילו הבנות שלי לא חשות בהבדל. במקום להגיש אותו כתוספת למנות עיקריות אני מכינה ממנו מאכלים וקדרות שפעם הייתי מכינה רק מאורז לבן – תבית, מקלובה, פאייה ואפילו ריזוטו. הם מקבלים זריקה של בריאות בזכות הדגן המלא, שמבצע את המשימה בדיוק כמו אחיו הלבן ולפעמים אפילו יותר טוב.

זהו מתכון תבשיל אורז מבושם במיוחד בטעם רענן וכובש. בפילאף אמיתי אמנם לא מבשלים את האורז לפני הטיגון, אבל האורז שלנו זקוק לבישול הזה כדי להתרכך. ובכל זאת במהלך הטיגון האורז החצי-מבושל מצליח לקבל את טעמי הבצל, השום, הג’ינג’ר ומחית הקארי, שמדייקת את הטעמים וממקמת את התבשיל במזרח הרחוק.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מבשלים אורז בסיר עם שפע מים רותחים 15 דקות לריכוך ראשוני ומסננים.

2

מחממים סיר בינוני עם חמאה או שמן ומאדים בצל, שום וג’ינג’ר 3 דקות לריכוך. מוסיפים מחית קארי ומערבבים דקה עד שעולה ניחוח. מוסיפים זוקיני ואת האורז ומאדים דקה-שתיים.

3

מוסיפים מים וחלב קוקוס, מתבלים במלח ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה, מכסים ומבשלים 10 דקות.

4

מוסיפים אפונה, מערבבים ומבשלים עוד 10 דקות עם כיסוי. מתבלים במיץ וקליפה מ-2 לימונים ומגישים.

לגרסה פרווה: מחליפים את החמאה ב-2 כפות שמן רגיל.