מתכון

פלאן שזיפים מיובשים (Far Breton aux pruneaux)

הוא לא אמור להתקבל גבוה אלא דחוס יחסית, זהוב בחוץ ובהיר בפנים, מנוקד בשזיפים מיובשים. קבלו את הפלאן

2,565 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
פלאן שזיפים מיובשים (Far Breton aux pruneaux). צילום: דניאל לילה
פלאן שזיפים מיובשים (Far Breton aux pruneaux). צילום: דניאל לילה

מאפה אופייני לחבל ברטאן, בו מבשלים וגם אופים לרוב עם שזיפים מיובשים. המאפה מזכיר פלאן, אך הוא פחות קרמי ממנו, כי הוא מכיל הרבה קמח, ולכן מתאים לשמש בתור עוגה של ממש (וגם נוח לפריסה). הוא תופח במהלך האפייה וצונח עם הצינון. הוא לא אמור להתקבל גבוה אלא דחוס יחסית, זהוב בחוץ ובהיר בפנים, מנוקד בשזיפים מיובשים.
את נפלאות הפטיסרי הצרפתי אנחנו כבר מכירים. הפעם אנחנו מדברים על צרפת המתוקה של הכפריים. אלה המתוקים הביתיים, שלא תמצאו בשום פטיסרי – המאפים הביתיים והמסורתיים, שמתכוניהם עוברים מדור לדור, ואולי אם טיילתם בצרפת ולנתם באירוח כפרי (שטרם התמסחר) וגם ומצאתם חן במיוחד בעיני המארחים, רק אז אולי טעמתם.
בעזרת פלאי האינטרנט, כמה ספרים מהוהים שמצאתי אצל סבתי ואמא יקרה שלי, שתרגמה מצרפתית, הגעתי לאוסף מכובד של מתכוני דודות שווים מהאזורים הכפריים של צרפת. ואז הגיע הזמן להיכנס איתם למטבח. ניסיתי את כל המתכונים. כמה מהם נפסלו בתהליך, אחרים עברו מקצה שיפורים והתאמות, למשל בכמות הסוכר, העברת תהליכי עבודה למיקסר או במציאת תחליפים למוצרים מסוימים (כמה מכם רוצים לאכול עוגיות משומן חזיר?!), והרי הם לפניכם.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

שמים שזיפים בקערה ומכסים במים רותחים (אפשר להוסיף גם 2 כפות רום). מניחים למשך 10 דקות לריכוך. מסננים ומגלענים.

2

מחממים תנור ל-200 מעלות.

3

מערבבים חלב פושר עם וניל, רום וביצים.

4

מערבבים אבקת סוכר עם קמח ומלח בקערה נפרדת. יוצרים גומה בקערה עם החומרים היבשים, ויוצקים אליה את הנוזלים. טורפים רק עד לקבלת תערובת חלקה ללא גושים. מוסיפים חמאה מומסת, וטורפים רק עד שהיא נבלעת בתערובת.

5

מפזרים את השזיפים בתחתית תבנית משומנת בחמאה. יוצקים עליהם את התערובת ואופים 30 דקות, עד שפני המאפה זהובים.

6

מצננים מעט, פורסים ומגישים. אופציה נוספת להגשה, המקלה מאוד על הפריסה, היא להעביר את הפלאן למקרר לצינון מלא ולהגישו קר.