מתכון

פלודן פרג, אגוזים ותפוחי עץ

בפורים הונגרי גם העוגות צריכות להשתכר. המתיקות המתונה של העוגה נותנת לכל חומרי המלית לבוא לידי ביטוי

12,477 בשלנים התעניינו במתכון זה
מרץ 2016
פלודן פרג, אגוזים ותפוחי עץ.  צילום: רונן מנגן | סגנון: רותם ניר
פלודן פרג, אגוזים ותפוחי עץ. צילום: רונן מנגן | סגנון: רותם ניר
  • תבנית ריבועית בגודל 24 ס”מ ובעומק 4 ס”מ
  • 2:30 שעות
  • קל
  • כשר
  • עוגות

את הפלודן הזה (אצלנו במשפחה קראו לו פלודני) הייתי משנעת כל שנה בפורים לרשימה קבועה של שכנים וחברים. אמא שלי, אווה נפתלי, היתה מכינה את העוגה בערב החג, אורזת יפה בצלחות ונותנת לי את הרשימה. את הבצק לעוגה משקים בלא מעט אלכוהול, כי בפורים הונגרי גם העוגות צריכות להשתכר עד דלא ידע. המתיקות המתונה של העוגה נותנת לכל אחד מחומרי המלית לבוא לידי ביטוי בלי לאבד את אופיו הייחודי.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבצק:

למלית פרג:

למלית אגוזים:

למלית תפוחים:

להברשה:

אופן ההכנה

מכינים את הבצק:

1

שמים קמח, סוכר, מלח ושמרים בקערת מיקסר עם וו גיטרה ומערבלים כמה שניות לתערובת אחידה. מוסיפים חמאה, חלמונים, קליפת לימון, מיץ לימון וברנדי ומערבלים לתערובת פירורית. מוסיפים בהדרגה יין לבן או מיץ תפוזים ומערבלים רק עד לקבלת בצק אחיד. ממשיכים לערבל במשך 8-7 דקות עד שהבצק הופך רך וגמיש. מחלקים ל-4 חלקים שווים, עוטפים כל חלק בניילון נצמד ומעבירים למקרר לשעתיים.

מכינים מלית פרג:

2

מחממים פרג, חלב וסוכר ומערבבים היטב עד להיווצרות מחית רכה (בסמיכות המזכירה ממרח תמרים). מביאים לרתיחה תוך כדי בחישה ומסירים מהכיריים. אם המלית יבשה מדי, אפשר להוסיף עוד כף חלב. מוסיפים תמצית וניל ומערבבים היטב. מצננים.

מכינים מלית אגוזים:

3

טוחנים אגוזים, חלב וסוכר במעבד מזון למחית אחידה. במידת הצורך מוסיפים מעט חלב כדי לקבל מרקם נוח למריחה.

מכינים מלית תפוחים:

4

מסננים את התפוחים המגוררים (המיץ שניגר מהם נהדר לשתייה).

5

מחממים את התנור ל-175 מעלות.

מרכיבים ואופים:

6

מרדדים חלק אחד של הבצק על משטח מקומח לעלה בגודל של תחתית התבנית ועובי 1/2 ס”מ. מעבירים בזהירות לתבנית ומהדקים היטב. מורחים מעל את מלית הפרג ומיישרים בעזרת מרית מדורגת. מרדדים חלק נוסף של הבצק לעלה דק בגודל התבנית ובעובי 1/2 ס”מ, מניחים על מלית הפרג ומהדקים בעדינות. מורחים על הבצק את מלית האגוזים ומיישרים בעזרת מרית מדורגת. מרדדים חלק שלישי של בצק לעלה בגודל התבנית ומניחים על מלית האגוזים.

7

סוחטים את התפוחים המגוררים ידנית ומניחים אותם על שכבת הבצק באופן אחיד. מערבבים סוכר וקינמון ומפזרים מעל בשכבה אחידה (לא כדאי להוסיף את הסוכר לתפוחים מוקדם יותר, כי הוא יגרום להם להגיר נוזלים). מרדדים את חלק הבצק האחרון ומניחים על שכבת התפוחים.

8

את שאריות הבצק מרדדים שוב וחותכים מהם רצועות בעובי 2 ס”מ בעזרת גלגלת משוננת. מניחים את רצועות הבצק בשתי וערב אלכסוני על שכבת הבצק העליונה. מברישים את פני העוגה בריבה.

9

אופים כ-45 דקות עד להזהבה, מוציאים ומצננים.

10

העוגה תישמר עד 4 ימים בקופסה אטומה בטמפ’ החדר.

גיוונים: 

  • במקום שמרים טריים אפשר להשתמש ב-8 גרם (1 כף) שמרים יבשים.
  • במקום יין לבן אפשר להשתמש במיץ תפוזים סחוט טרי.