טיפים לחטיפים מוצלחים מבצק עלים

לפניכם כמה רעיונות למאפים זריזים, אבל מומלץ לא להיצמד אליהם אלא לאלתר עם מה שמתחשק (או מה שמציע לכם המזווה)

12 בפברואר 2017

בצק עלים המשקיענים מוזמנים להכין בצק עלים ביתי, אבל בצק עלים מוכן שנמכר בסופּר נותן תוצאה טובה באותה מידה ואף טובה יותר – מבצק עלים מוכן מתקבל מספר עלים גבוה. העבודה חייבת להיעשות עם בצק קר, אחרת הוא הופך לדביק ולא נוח לעיצוב. אם משתמשים בבצק קפוא ומרודד, מפשירים במקרר במשך לילה.

רידוד הבצק הקנוי מגיע מרודד לעובי של כ-1/2 ס”מ. במתכונים למאפים קטנים ועדינים, יש לרדד את הבצק דק יותר (לעובי 3 מ”מ) או לעבוד עם בצק עלים דק כמו פילאס. מרדדים על משטח מקומח קלות או על נייר אפייה.

עיצוב פורסים את הבצק על משטח עבודה או על נייר אפייה. ממלאים ומעצבים לפי הצורה הרצויה. אם יש צורך לפרוס גלילת בצק לפרוסות, מקפיאים קצרות עד להתקשות הגלילה, ואז פורסים בקלות.

הברשה בחמאה חלק מהחטיפים דורשים הברשה של הבצק בחמאה. חשוב להשתמש בחמאה מומסת ולא חמה, כדי לא לחמם את הבצק.

תוספות מתוקות סוכר. פשוט סוכר. זו המלית הפשוטה ביותר, עם טעם של ילדות. הסוכר נמס ומזהיב במהלך האפייה והופך את המאפה לנשנוש פריך במיוחד. אפשר לתבל את הסוכר (למשל בקינמון). אפשר גם להשתמש בממרחים שאוהבים: שוקולד, נוטלה, נוגט, חלבה, שקדים או קונפיטורה טובה. מעל הממרחים מפזרים (אם רוצים) תוספות — אגוזים קצוצים, שוקולד צ’יפס, צימוקים, חלבה מפוררת ועוד.

תוספות מלוחות מלח גס מקשט את המאפה ביהלומים קטנים שמתפצחים בפה. מחזקים אותו בתוספות ותבלינים- פרג, שומשום, קצח, זעתר, סומאק, קימל, עשבי תיבול יבשים, שבבי שקדים וכו’. למאפים מושקעים יותר, ממלאים את הבצק בממרחים — פסטו, טפנאד או ממרח עגבניות מיובשות, ואם רוצים, מפזרים פרמזן מגוררת (או גבינה קשה אחרת) מעל.

זיגוג ברוב המתכונים (מתוקים או מלוחים) מזגגים את הבצק בביצה טרופה לפני האפייה. הזיגוג מעניק למאפה צבע שחום וברק.

זיגוג מתוק במתכונים המתוקים משמיטים לפעמים את זיגוג הביצה ומפזרים סוכר על הבצק. הסוכר הופך לקרמל במהלך האפייה, משחים ומבריק את המאפה.

זיגוג מלוח בחלק מהמתכונים המלוחים מזגגים פעמיים — לפני האפייה עם ביצה, ואחריה — עם שמן זית, המעניק ברק וניחוח מגרה.

ללא זיגוג כשמכינים מקלות מפותלים (מתוקים או מלוחים), לא מזגגים, בעיקר בגלל הקושי להבריש את הצורה המפותלת, אבל גם כי העדר הזיגוג דווקא מדגיש את המלית (שמזהיבה את הבצק בצד אחד) ואת הפיתולים.

אפייה מסדרים את הבצק המעוצב על תבנית מרופדת בנייר אפייה באופן מרווח (הבצק תופח במהלך האפייה). טמפרטורת האפייה נעה בין 170 ל-190 מעלות, ומשתנה לפי גודלו של המאפה ועוביו. המאפים מוכנים כשהם שחומים, תפוחים, ריחניים ולא בצקיים בפנים.

הגשה מצננים מעט, ומגישים חמים או בטמפרטורת החדר.

אחסון בכלי אטום בטמפרטורת החדר למשך יום יומיים.