תעשו לכם חג

בין קודש לחול: 10 דברים שחייבים לטעום השבוע

מלגו ומלבר. צילום: בר כהן
מלגו ומלבר. צילום: בר כהן

הזדמנות אחרונה לאכול את גבינות העיזים של הגבן המיתולוגי שי זלצר ז"ל, מרקטו חוזרת לפופ אפ מרגש ועוד חדשות אוכל מסעירות

13 בספטמבר 2021

1. לבקר בבר יפני סודי

בשכונת עג'מי, כמעט על הים, נפתח בימים אלה UMAI – מקום במודל ייחודי שעובד בכמה מתכונות שונות (שתכף נפרט עליהן). מאחוריו עומדת השפים אלכס אברמוב, שחזרה לא מזמן משהות ארוכה ביפן ובמדינות אחרות באסיה, שם עבדה במסעדות שונות. באומיי תנסה אברמוב להביא לסועדים הישראלים קצת מהמטבח היפני המסורתי, שאותו היא משלבת עם קולינריה עכשווית. המקום, כאמור, יעבוד בשלוש מתכונות שונות: הראשונה היא איזאקיה (בר יפני) למשך שלושה ערבים בשבוע. בימים אלה אפשר להגיע למקום, כמו לכל בר אחר (למרות שהוא ממוקם בביתה הפרטי של אברמוב. כן, כן) ולהזמין מנות ושתייה מתוך תפריט קיים. בשאר ימי השבוע מתפקד המקום כחלל לארוחת טעימות יפנית ("קאייסקי") וגם ככזה שאפשר לסגור מראש לאירועים פרטיים. בכל אחת מהווריאציות תוכלו למצוא מנות המבוססות על חומרי גלם מגוונים, רטבים עם טעמים דומיננטיים והכל, כמובן, באסתטיקה יפנית מינימליסטית מופלאה. בין המנות אפשר למצוא טרטר צ'אך וואגיו לצד קן סובה פריך וביצת סלב; פארידה על קציפת דאשי ותרד ניו זילנדי; כדורי וואגיו בטמפורה שחורה ועוד.

מתי: ימים ושעות משתנים בתקופת החגים וההרצה

איפה: אומיי

בית, בר, חלל אירועים טאטאקי פלמידה מעושנת על בצלים פרוסים באומיי. צילום: אנטולי מיכאלו
בית, בר, חלל אירועים טאטאקי פלמידה מעושנת על בצלים פרוסים באומיי. צילום: אנטולי מיכאלו

2. לטעום פיצה למבוגרים בלבד

מהפיצה הזאת הילדים שלכם (כנראה) לא ימהרו לטעום, ואתם יודעים מה זה אומר: יותר בשבילכם. רשת פיצה מוצ'ה משיקה קטגוריה מיוחדת של פיצות לבני 18+ שתהיה זמינה בחמשת הסניפים שלה. בתפריט, למשל, פיצה "טוקיו" מבצק שחור עשוי שומשום שחור ואבץ עם רוטב סויה וטופי, קממבר צלויה, חלת דבש ג'ינג'ר ועלי מורינגה (טעימה באופן מפתיע מאוד!) או פיצה עם רוטב שמן המפ ירוק, גאודה הולנדית וארבעה סוגי פטריות (כולן חוקיות. תרגיעו). אם כל אלה הן לא כוס התה שלכם, תוכלו לנסות גם אחת מהפיצות הקבועות בתפריט, שבו תוכלו להרכיב את פיצת החלומות שלכם כולל בחירה של סוג הבצק והרוטב או לבחור באחת מהפיצות היותר מתוחכמות, כמו פיצה מטבוחה או פיצה תפוצ'יפס. נשבעים.

מתי: ימים ושעות פתיחה משתנות בהתאם לסניף

איפה: מוצ'ה

הרחיקו מהישג ידם של ילדים פיצה מוצ'ה. צילום: אפיק גבאי
הרחיקו מהישג ידם של ילדים פיצה מוצ'ה. צילום: אפיק גבאי

3. לקפוץ ללוקיישן החדש של מסעדה אהובה

אחרי הפסקה קצרה של סגרים ושיפוצים, השיקה בשבוע שעבר ג'וז ולוז, אחת המסעדות התל אביביות הוותיקות והאהובות, את משכנה החדש. כמו השניים הקודמים – הראשון והמיתולוגי ברחוב יהודה הלוי והשני ברחוב גבולות – גם הפעם מדובר בדרום העיר, באזור קריית המלאכה, שזקוק לשדרוג הקולינרי הזה. לא מעט שינויים עברו על המסעדה במהלך השנים, אבל האג'נדה עודנה איתנו – מדובר במקום שבו אין מחירים לצד שמות המנות בתפריט, והלקוחות מתבקשים לשלם כראות עיניהם. עד כה זה עבד להם יופי, ואנחנו מניחים שהאווירה והאוכל המצוין (של השף עידו קרמסקי) יישמרו גם בסיבוב הנוכחי.

מתי: שעות הפתיחה משתנות; להתקשר ולשאול לפני.

איפה: ג'וז ולוז

לוקיישן חדש, אג'נדה ותיקה המלפוף האיקוני של ג'וז ולוז. צילום: רן בירן
לוקיישן חדש, אג'נדה ותיקה המלפוף האיקוני של ג'וז ולוז. צילום: רן בירן

4. להעניק בית לירקות עזובים (אבל שווים)

ברוח הקיימות והניסיון לצמצם בזבוז מזון, משיקים ב"עלה הביתה" יוזמה חדשה – מארז אפס פסולת. המשק החקלאי מעמק חפר, שמספק כבר שנים רבות תוצרת למסעדות ולשוק המוסדי תחת השם "עלה עלה" ובשנים האחרונות גם לשוק הפרטי תחת השם "עלה הביתה", נכנס בתקופה האחרונה ברצינות לרוח הבת קיימא: "אנחנו מחפשים פתרונות יצירתיים", מספר גדעון בילינסקי, אחד הבעלים. "ותמיד העולם של משקי הבית הוא זה שהניע תהליכים. אחרי שהשתתפנו בכמה מיזמי אקולוגיה וקיימות, הבנו שהעולם הזה חייב לפגוש גם את עקר ועקרת הבית". ארגז ה־Zero waste, שנמכר באתר במחיר אחיד של 25 שקלים בלבד, כולל 5־7 ק"ג של ירקות ופירות שאלמלא היו מוצעים למכירה – היו נזרקים. "זה יכול להיות פלפל חצי אדום חצי ירוק, או גזר שיש לו צורה קצת מוזרה, או ירוקים שגדלו מעבר לצפי הצריכה שלנו. מדובר במוצר משלים שמוכוון להזמנה בנוסף להזמנת הירקות ה'איכותיים' ביותר שלנו, ואי אפשר אף פעם לדעת מה יהיה בו למחרת". ל־-80 אחוזים מהפסולת, מספר בילינסקי, עדיין אין להם פתרון. אבל זה בהחלט צעד בכיוון הנכון, ואנחנו אומרים – כן ירבו.

איפה: עלה הביתה. מזמינים כאן 

אפילו הלא יפים מאוד יפים מארז אפס פסולת של עלה הביתה. צילום: גדעון בילינסקי
אפילו הלא יפים מאוד יפים מארז אפס פסולת של עלה הביתה. צילום: גדעון בילינסקי

5. לבחור יין שמתאים בדיוק לכם

את העובדה שארצנו הקטנטונת מתמלאת במיזמים חדשים וצעירים בתחום היין  סיפרנו לכם לאחרונה , אבל אנחנו תמיד שמחים לשמוע על עוד כאלה. הפעם מדובר ב־"Winecase" – מארז יינות בהתאמה אישית שמציע היכרות עם עולם היין באופן נגיש לכולם. מי שעומד מאחוריו הוא אייל פרנקו, שהיה אמון בשנים האחרונות על תחום השיווק בכמה יקבים מובילים (רמת הגולן, הרי גליל, דלתון ועוד). לטובת התאמה לטעם האישי שלכם תתבקשו למלא שאלון קצר אונליין – בו תצטרכו, למשל, לסמן איזה סוג קפה אתם מעדיפים והאם אתם אנשים של שוקולד חלב או מריר. ע"פ הקריטריונים בשאלון והתקציב העומד לרשותכם יתאים לכם פרנקו מארז הכולל 6 בקבוקים שונים שיגיעו אליכם עד הבית במחיר שמתחיל מ-380 שקלים למארז. וכן, אנחנו יודעים שכבר יש לכם כמה בקבוקים בבית, אבל חגים, והחיים, וזה. תמיד טוב שיש עוד.

איפה: Winecase
בול מה שאתם צריכים winecase. צילום: חגית גורן
בול מה שאתם צריכים winecase. צילום: חגית גורן

6. לפרגן לעצמכם בסנדוויץ' לסיום הצום

זו כבר מסורת: בצאת יום הכיפורים יתקיים במלגו ומלבר ערב קליל כולו (כמעט) על טהרת הסנדוויצ'ים, כך שמי שצם יוכל לשבור את הצום במשהו קל אבל איכותי, ומי שלא צם… וול, מוזמן סתם לפנק את עצמו, כי למה לא. בתפריט המיוחד של השף מוטי טיטמן מנות כמו קרואסון בטן חזיר עם ירקות מוחמצים ואיולי פלפלים מותססים; פיתה קבב דג ים עם צזיקי וסלט ירקות שרופים וקריספי צ'יקן בבריוש. אמרנו כמעט, כלומר – יש עוד כמה מנות מלבד הסנדוויצ'ים – למשל, בטטה לבנה בציר עוף וסחוג או ברזואלה וקורנביף ביתי. בואו רעבים כאילו לא אכלתם כלום כל היום.

מתי: 16.9

איפה: מלגו ומלבר

ממסורות החג שפונדרה בלחמניית בריוש של מלגו ומלבר. צילום: בר כהן
ממסורות החג שפונדרה בלחמניית בריוש של מלגו ומלבר. צילום: בר כהן

7. לנסות תפריט עכואי חדש

לפני שנה וחצי (תקופה שבה היינו עמוק בתוך מגיפה), נפתחה בטיילת של עכו מסעדת לוג'ו – שילוב של מטבח טאבון ומטבח עכואי מקומי. עכשיו, כשהחיים (כמעט) חזרו לשגרה, היא מתחדשת בשף חדש, אליאס מיכאל, שיצר תפריט המבוסס על מגוון מנות מהים, בשר ובצקים. הטאבון הוא אחד הכוכבים המרכזיים בסיפור, עם שלל בצקים מעניינים כמו סמבוסק אסאדו ופיצה פירות ים, לצד מנות כמו שווארמה קלמרי, שישברק, סופלאקי עוף ועוד. נוסף ל כך, יש גם בראנצ' מפואר, מדי יום עד השעה 14:00 (מה שהופך אותו ללג'יט גם ללאנצ', בעצם).

מתי: ראשון־שבת

איפה: לוג'ו 

סוגר לכם פינה בראנצ' בלוג'ו. צילום: digital marketing
סוגר לכם פינה בראנצ' בלוג'ו. צילום: digital marketing

8. לאכול את הגבינות האחרונות של שי זלצר

שי זלצר, שהלך לעולמו לפני כשנה, הוא מאבי מחלבות הבוטיק בישראל ואחד הגבנים המוכשרים שאי פעם יצרו פה. החודש, בצו בית משפט, תיהרס החווה שהקים בהר איתן, בתחתית הוואדי שבהרי ירושלים – חווה שהייתה מפעל חייו ועם מותו תפורק. במקום, שטופל בחודשים האחרונים על ידי ילדיו של זלצר, נותרו כמה עשרות גלגלי גבינות אחרונים (העדר נמכר גם כן), שיושנו במערה. רגע לפני ההריסה, היה צריך לפנות אותן – ומי שהרים את הכפפה הוא בין השאר עמנואל אמינוף, הבעלים של מעדניית עדינה בשינקין בתל אביב, שנסע עם צוותו לחווה כדי לרכוש שלושה סוגי גבינה, בהם תום ומיכל. "פגשנו את מוני, אחד משני הבנים של שי. זה היה ביקור מרגש אצל יצרן גבינות קטן, שרצה להפיק את הגבינות הטובות ביותר שאפשר, ורכשנו כמות יפה למכירה במעדנייה". לדברי אמינוף, הגבינות יימכרו במחירי עלות, "כדי לאפשר לאנשים את ההזמדנות לטעום את הדבר המיוחד הזה, שעוד שנייה לא נוכל לטעום יותר". הגבינות יימכרו במקביל גם בכמה מסעדות (שווה לעקוב).

מתי: ראשון־חמישי 08:00־21:00, שישי 08:00616:00, שבת 10:00־21:00

איפה: עדינה

עד גמר המלאי הגבינות של שי זלצר. צילום: שירה צידון
עד גמר המלאי הגבינות של שי זלצר. צילום: שירה צידון

9. להצטייד בתוצרת מקומית

במתחם חוצות שפיים שבקיבוץ שפיים בשרון נפתחה לאחרונה החצר האחורית – מעדנייה שמוכרת תוצרת מקומית בלבד. הבעלים, גלעד ירקוני, לשעבר מסעדן ויצרן שמן זית בעצמו, החליט להקדיש את המקום ליצרנים מקומיים, רובם קטנים, שמייצרים ומגדלים מלחמים, דרך גבינות וכלה בירקות (וגם יין, שמן זית, ממרחים ועוד ועוד). במקום, שממוקם בליבו של מרכז מסחרי סואן על כביש החוף, גם חצר קטנה ושקטה בה אפשר לשבת ולנשנש ממוצרי המעדנייה – מה שבטוח יעשה לכם את הדרך יותר נעימה.

מתי: ראשון עד שישי

איפה: החצר האחורית

חברה חדשה בשרון מעדניית החצר האחורית בשפיים. צילום: יח"צ
חברה חדשה בשרון מעדניית החצר האחורית בשפיים. צילום: יח"צ

10. לאכול במסעדה שבתוך יקב

במאי האחרון, כשהתחוללו פרעות ברחבי הארץ, נשרפה מסעדת מרקטו בעכו ומאז נשארה סגורה. עכשיו זוכה המסעדה האהובה של האחים עומרי ונעם שחר להזדמנות לעבוד בלוקיישן חדש ומפתיע – ביקב לטם האורגני שבגליל. המסעדה תפעל ביקב החל מסוף השבוע הקרוב ולמשך כל חג הסוכות, שם יבשל השף עומרי שחר את מיטב המנות שלה, בדגש על חיבור והתאמה יין אורגני למטבח המקומי, שנע בין השפעות מאיטליה לניחוחות הגליל.

מתי: סופי השבוע במהלך ספטמבר + לאורך חג סוכות

איפה: יקב לטם

פופ-אפ בין הכרמים שף עומרי שחר ממרקטו. צילום: אמיר ירחי
פופ-אפ בין הכרמים שף עומרי שחר ממרקטו. צילום: אמיר ירחי