היכונו להתמכר: מאפייה גיאורגית חדשה בשוק הכרמל

מאפייה חדשה בשוק הכרמל בניצוחה של לילי בן שלום (ראצ'ה) מציעה שלל גרסאות מפתות למאפים גאורגיים

חצ'פורי במילוי תרד אצל ללה בשוק הכרמל. צילום: גיל גוטקין
חצ'פורי במילוי תרד אצל ללה בשוק הכרמל. צילום: גיל גוטקין
3 באוקטובר 2019

מקדש פחמימות חדש נפתח בימים אלה בשוק הכרמל, ומומלץ מאד לא לוותר עליו. המסעדנית והשפית לילי בן שלום מוכרת מהתוכנית משחקי השף, שם סיפרה על המסעדה המשפחתית ראצ'ה שפעלה בירושלים למשך 5 שנים, עברה לתל אביב ופעלה בנווה צדק עוד כשנתיים נוספות. עכשיו פותחת בן שלום מקום משלה, ללה, הקרוי על שמה ובו היא תכין רק את האוכל המסורתי שהיא אוהבת.

בן שלום לא תבשל לבד. אמה, טינה, הצטרפה גם היא לצוות המטבח, יחד עם קרובות משפחה ובשלניות גיאורגיות ביתיות נוספות. יחד הן מכינות את כל המאפים הגיאורגים המוכרים, אבל גם לא מעט כאלה שהקהל הרחב טרם נחשף אליהם. טווח מחירי המאפים הוא 48-24 שקלים.

חצ'פורי פנובאני אצל ללה בשוק הכרמל. צילום: גיל גוטקין
חצ'פורי פנובאני אצל ללה בשוק הכרמל. צילום: גיל גוטקין

כשישראלים שומעים את המילה חצ'פורי הם מדמיינים את מאפה הגבינה הגדול בצורת סירה, עם ביצה כמעט נאה שמתנוססת במרכזו, אבל בעצם מדובר במשפחה שלמה של מאפים. חצ'ה בגיאורגית הוא לחם, ופורי היא גבינה, וכמעט כל אזור בגאורגיה מכין גרסה משלו לשילוב המנצח של בצק וגבינות.

אפשר למצוא בללה מאפים מתחלפים ובהם אצ'רולי חצ'פורי בצורת הסירה, עמוס בגבינות ובחלמון ביצה שנאפה מעט אך נשאר רך. הדרך לאכול אותו היא לתלוש בצק מהקצוות, לטבול בתערובת הגבינה, החמאה והחלמון ולאכול מהר. חוץ ממנו אפשר למצוא שם אימרולי חצ'פורי, סוג של בצק עגול ושטוח שמזכיר פיצה ללא תוספות, רק שהוא ממולא בגבינה מלוחה נהדרת. הוא מוגש עם טקמאלי, רוטב שזיפים ירוקים חמצמץ. קורעים חתיכה, טובלים ברוטב ואוכלים. עוד בתפריט אצ'מה – חצ'פורי על בסיס בצק מים עם גבינה או תרד.

חצ'פורי אצ'רולי בבית מאפה ללה בשוק הכרמל. צילום: גיל גוטקין
חצ'פורי אצ'רולי בבית מאפה ללה בשוק הכרמל. צילום: גיל גוטקין

מלך החצ'פורים, וזה שגם הכי מסובך להכין וגם הכי שווה לכם לנסות, הוא הפנובאני חצ'פורי. הוא קטן יותר, מרובע, ומזכיר בורקס מפונפן. מכינים אותו עם המון קיפולים של בצק דק שמזכיר בצק עלים, מה שהופך אותו לפריך במיוחד. הוא מגיע במילויים שונים כמו גבינות מלוחות, גבינה ותרד, ממרח שעועית אדומה (טבעוני) ועוד. אם הוא שם כשאתם מגיעים, אל תעזו לוותר עליו. לצד המאפים יימכרו כאן סלטים מתחלפים כמו איספנחי עם אגוזים ותרד; סלט פטריג'אני עם חצילים; רוטב פלפלים חריף ועוד.

לא רק מאפים מלוחים אפשר למצוא פה, וגם בגזרת המתוקים יש לא מעט הפתעות. אפשר יהיה לקנות לפי משקל מעדנים כמו צ'ורצ'חלה, הממתק הגיאורגי המוכר של שרשראות אגוזים בציפוי דבש ענבים; עוד תמצאו קוביות גדולות של עוגת נוגה, שהיא עוגת אגוזים מתובלת ונטולת גלוטן; מדובקי – עוגת שכבות של בצק דבש עם קרם חלב וחמאה; פחלאווה שהיא הגרסה הגאורגית לבקלאווה, במילוי תפוחים וקינמון והיהלום שבכתר המתוקים של לילי, עוגיות טינה (על שם אימא של לילי שמכינה אותן). עוגיות קטנות ופחוסות שלא דומות לשום דבר אחר, עם בצק דק ופריך בחלק החיצוני שלהם ומילוי של דבש, קרמל ואגוזים פריך שמתפצח כמו סוכריות קרמל קשות.

קינוח פחלאווה (בקלאווה) גיאורגי בבית מאפה ללה בשוק הכרמל. צילום: גיל גוטקין
קינוח פחלאווה (בקלאווה) גיאורגי בבית מאפה ללה בשוק הכרמל. צילום: גיל גוטקין

את כל המאכלים אפשר יהיה לאכול במקום או לקחת הביתה. חלק מהם אפשר יהיה גם לקנות קפואים, כדי לשמור במקפיא ולאפות אותם בבית כשרוצים, ולילי מבטיחה שהצ'צ'ה, האלכוהול המסורתי והחזק של הגיאורגים, יזרום כמו מים.

ללה – לעמוד המסעדה