שירו שיר לצפון

תבשילים וחומרי גלם מהגליל עד הבית

טעימה מהגליל. צילום: אנטולי מיכאלו
טעימה מהגליל. צילום: אנטולי מיכאלו

מתגעגעים לאוכל גלילי? עכשיו תוכלו להזמין תבשילים, יין, אלכוהול וחומרי גלם מהצפון עד הבית

23 באפריל 2020

מארזים מהגליל המערבי

בימים כתיקונם עמותת "זמן גליל מערבי" מקדמת עסקים באזור הגליל המערבי שכ-40% מהתושבים בו תלויים בתיירות כמקור פרנסתם – פרנסה שנמנעת מהם בימים אלה בשל משבר הקורונה. גם יריד "טעם הגליל" – אירוע מזוהה זה שבע שנים עם תקופת האביב וחג השבועות, שבו מוצעת למכירה תוצרת מקומית מגוונת – לא יוכל להתקיים השנה באותה המתכונת.

בארגון, בתמיכת JNF ארה"ב, החליטו שלא לוותר על היריד ולקיים אותו במתכונת שונה. הם השיקו חנות אונליין שבה ניתן לרכוש את כל התוצרת ולקבל אותה במשלוח עד הבית. "את רב המוצרים לא ניתן להשיג ברחבי הארץ ובטח לא בתקופה שכזו", אומרת מיכל שילוח, מנכ"לית העמותה. "אנחנו עושים משלוחים לכל הארץ וכל חודש נוסיף עוד 10-15 מארזים חדשים, כל פעם נוסיף יצרנים".

שבועות עד הבית מארז גבינות ויין מהגליל. צילום: אנטולי מיכאלו
שבועות עד הבית מארז גבינות ויין מהגליל. צילום: אנטולי מיכאלו

חלק מהמארזים הוכנו במיוחד לשבועות והם כוללים יינות מארבעת יקבי הבוטיק החברים בעמותה (כישור, יפתחאל, שטרן ולטם), גבינות של מחלבות אלטו ושירת רועים ומאפים מיוחדים לחג. מלבד מארזים מוכנים, ניתן להרכיב משלוחים בהזמנה אישית מכל המוצרים הזמינים בחנות: יינות בוטיק, אלכוהול של מזקקת יוליוס, בירות של מבשלת מלכה, גבינות, מאפים מתוקים ומלוחים של המאפיות המקומיות נועלות ותושה בייקרי, שוקולד בעבודת יד של odette, דבש של מכוורת אופיר ועוד. במשלוחים לשבועות יהיה ניתן להזמין גם מוצרי מזון של בשלנים מקומיים, כגון קוסקוס בעבודת יד, עלי גפן ממולאים דרוזיים, קציצות ביתיות, בשרים מעושנים, ממרחים טבעוניים, מרקים עשירים, ואפילו גלידות של גלידת בוזה.

מחיר: 135 שקלים כולל משלוח; משלוחים בהרכבה עצמית: מינימום 120 שקלים לפני משלוח. לכל משלוח יצורפו גם עציץ תבלין וחוברת מתכונים של חברי העמותה. הזמנות יתקבלו עד ל-15.5 ויגיעו הביתה בתאריכים 27-24 במאי.

לרכישת מארזים

***

מעדנים ותבשילים מעכו

מיד כשהתחיל משבר הקורונה החליטה נורית פורן, שעורכת סיורים קולינריים בעכו, בתרשיחא והסביבה ("העולם על פי נורית"), להסתכל קדימה. "ירד לי האסימון שסיורים לא יהיו כאן בתקופה הקרובה, ומיד עלתה לי לראש פאטמה עיסא; נזכרתי בדברים שאנשים תמיד אמרו לי כשסיירנו ואכלנו אצלה בבית: 'למה היא לא עושה משלוחים?'… 'הלוואי והיא הייתה עושה משלוחים'. אז הנה, היא עושה – לצפון ולמרכז הארץ".

ממולאים כאלה אין עלי גפן של פאטמה עיסא מעכו. צילום: נורית פורן
ממולאים כאלה אין עלי גפן של פאטמה עיסא מעכו. צילום: נורית פורן

תוכלו להזמין תבשילים ומאפים כמו שולבאטו (תבשיל בורגול בעגבניות וירקות – חצי ק"ג ב-30 שקלים, קילו ב-50); ממולאים (עלי גפן, כרוב צמחוני ובשרי -חצי ק"ג ב-45 שקלים, קילו ב-75 שקלים); קטאיף אגוזים או גבינה (6 שקלים ליחידה), מעמולים, קובה לטיגון (5 שקלים ליח'; מינימום 5 יחי'); שיח אל מחשי (קישואים עם בשר ברוטב יוגורט – 100 שקלים לק"ג); אורז עם בשר טחון וצנוברים (120 ש"ח לקילו) ועוד (מינימום משלוח: 150 שקלים; משלוח בצפון: 30 שקלים; משלוח למרכז: 50 שקלים).

טעם של בית מעמולים של פאטמה עיסא מעכו. צילום: נורית פורן
טעם של בית מעמולים של פאטמה עיסא מעכו. צילום: נורית פורן

בנוסף, בימים אלה מרימה פורן פרויקט עם השותפים שלה לסיורים בעכו – מארז (תיק) עם מטעמים מהנקודות שבהן היא מסיירת ובו, למשל: לימון כבוש, תערובת פלאפל לטיגון בבית + מתכון משמסייה; תבלינים ממרואן (ראס אל חנות, פפריקה עם עגבניות מיובשות, סומק וזעתר עם מתכונים); עוגיות מעמול של פאטמה + מתכון + כלי מעץ לעיצוב מעמולים; ארטישוק בתחמיץ, פלמוד כבוש וטפנדים + מתכון ממרקטו (בהמשך גם ייכנסו ממרקטו למארז בצק לפיצה ורוטב); ממתקים מעלי דוכן הממתקים ועוד (400-450 שקלים למארז).

להזמנות, נורית פורן: 052-8283022

קסם המזרח: חומרי גלם ממזרח ירושלים עד הבית

טעמים מהוואדי

ארז גולקו ונטאלי אנדצויג־גולקו הם זוג בשלנים מחיפה. ארז מוציא סיורים קולינריים בוואדי ניסנאס, בשלן וחוקר חומרי גלם מגיל צעיר. נטאלי היא נטורפותית שמייעצת לתזונה נכונה והרגלי אכילה. ביחד הם יוצרים מתכונים לבלוג שלהם, מארחים בביתם אנשים לארוחות קולינריות ועורכים סדנאות לבישול בריא.

טעמים וריחות של געגוע מארזים מוואדי ניסנס. צילום: ארז ונטאלי גולקו
טעמים וריחות של געגוע מארזים מוואדי ניסנס. צילום: ארז ונטאלי גולקו

עם פרוץ הקורונה – ואיתה סגירת השווקים – החליטו השניים לארוז את הטעמים והריחות של הוואדי ולשלוח אותם לכל הארץ. "יצרנו קופסת קסמים שמהרגע שפותחים אותה אפשר להתחיל לנשנש או להיכנס למטבח ולבשל עם חומרי הגלם", אומר גולקו. "עם הזמן החלטנו לתמוך גם בתוצרת מקומית והוספנו לחבילות שלנו שמן זית ויין תוצרת ישראלית ודבש מהגולן. בנוסף אנחנו מכינים ריבה ועוגיות ומייבשים צמחי תבלין לפי מה שיש בעונה וכל אלה גם נכנסים לחבילות שלנו. המוצרים יכולים לעיתים להשתנות בהתאם לזמינות בוואדי". 

תוכלו להזמין שני סוגים של חבילות: חבילה גדולה עם סומק טרי, זעתר שמכינים בשבילנו, טחינה וחלווה משכם, יין, שמן זית, דבש,ריבה ממתק תמרים, קפה שנטחן בשבילנו, חליטות תה, אבן יוגורט, עוגיות ועוד (450 שקלים, לא כולל משלוח); חבילה קטנה עם יין, טחינה משכם, שמן זית, ריבה, סומק טרי, זעתר שמכינים בשבילנו, חליטות תה ועוגיות (270 שקלים, לא כולל משלוח).  

לרכישת מארז

מארזי יין מהגליל

לכבוד יום העצמאות משיק יקב הרי גליל מארזים ביתיים הכוללים בין השאר יינות שמתאימים למגוון רחב של מנות ומוצרים נוספים להשלמת החוויה. תוכלו להתלבט בין 4 מארזים, בהם מארז אביב המכיל שני יינות מסדרת AVIV ( לבן – בלנד של ענבי ויונייה ושרדונה, ואדום – המופק מענבי קברנה סוביניון הגדלים בכרמי הגליל העליון), 2 כוסות ופותחן יין (70 שקלים); מארז בר קיימא לפיקניק ביתי המכיל שני יינות (גליל סוביניון בלאן ו-Aviv אדום), פותחן יין, זוג כוסות וסט כלי נירוסטה זוגי (150 שקלים); מארז חברים המכיל 3 יינות (גליל אלון – בלנד של קברנה סוביניון, סירה, מרלו וקברנה פרנק; יין חברים בלנד של פטי ורדו, קברנה סוביניון ומרלו ו-Aviv אדום), פותחן יין, 3 כוסות ושלישיית ממרחים של ה"הבאר" ( 179 שקלים) ועוד.

לרכישת מארזים

פיקניק ביתי ומקיים מארז של הרי גליל. צילום: יח"צ