דיטה בורנשטיין נפטרה

השפית והמסעדנית דיטה בורנשטיין הלכה לעולמה. נזכור אותה בזכות הקבבונים, הסיגריות והדוגריות

דיטה בורנשטיין. צילום: דביר בר
דיטה בורנשטיין. צילום: דביר בר
26 בדצמבר 2019

המסעדנית והשפית דיטה בורנשטיין נפטרה בגיל 68. רעמת השיער הלבן, הסיגריות והקול הצרוד היו סמלה המסחרי, וכך גם המסעדות והברים שנשזרו בקולינריה התל-אביבית בשלושת העשורים האחרונים. פודיז ותיקים זוכרים את דיטה בגלל הקבבונים אך היא הייתה שם עוד קודם, בתחילה כמנהלת מסעדת אפרופו ופאב הכרכרה ובהמשך כבעלי הביבר שפעל ברחוב בן יהודה בשנות ה-80. שחקנים ואמנים נמשכו לאווירה הסוערת של הבר, לכריזמה של בורנשטיין ולנחמה שהאוכל שבישלה הציע – חמין וכבד הקצוץ – זיכרון מבית הוריה.

יום לאחר רצח רבין, בתום שמונה שנו פעילות, סגרה בורנשטיין את ביבר והלכה הביתה. אלא שהריחוק מעולמות הבישול והאירוח לא ארך זמן רב: בתום חצי שנה היא פתחה מקום בשוק הכרמל ואחריו את בבל'ה, מסעדה ביתית ברחוב בן-יהודה שהגישה שוב מרק עוף עם אטריות, סלט ביצים, רגל קרושה וגפילטע פיש. בשנת 1997 פתחה בורנשטיין את דיטה בשדרות רוטשילד, שפעלה 12 שנים עד לפינוי המבנה שיועד לשימור. כשחלתה בסרטן המעי הגס היא נאלצה לקחת פסק זמן מעסקי המסעדנות. לאחר שהחלימה היא חברה לציון פרג'ון בעלי אוקינאווה, ופתחה בשנת 2009 את דיטושקה בנווה צדק. בתום שנה וחצי רגועות יחסית ולאור בקשת הלקוחות החליטו השותפים לחפש מקום שיוכל להישאר פתוח עד לשעות הקטנות, ופתחו את ברדיטה בשוק הפשפשים.

בעיות בריאות ונדל"ן הובילו לסגירת העסק ולפרישה מתחום האוכל, ההחלטה שהחזיקה מעמד עד לפני קצת יותר משנה. בגיל 66 פתחה בורנשטיין את מעדניית דיטה דלי ברחוב מקווה ישראל, שנסגרה לאחר מספר חודשים. דיטה בורנשטיין הקדישה את כל חייה למסעדנות ולחיי לילה. בספר הימים של הקולינריה הישראלית היא תיזכר כדמות מיתולוגית שבישלה מהלב אוכל של נוסטלגיה וגעגוע.