הכניסה לילדים אסורה?

תינוק צורח בשולחן ליד, פעוטות שמשחקים תופסת בין הרגליים. שאלנו מסעדנים, הורים וסועדים אם מסעדות הן מקום מתאים לילדים

מסעדות לילדים. צילום: iStock
מסעדות לילדים. צילום: iStock
23 בפברואר 2020

ינואר 2014. שיקאגו מושלגת וקפואה. זוג צעיר, הורים לתינוק בן שמונה חודשים, בדרך למסעדת Alinea הנחשבת למסעדה הטובה בצפון אמריקה ולאחת הטובות בעולם. הם מתכוננים לארוחה הזאת זמן רב, שכן הדרך היחידה לסעוד ב"אלינאה" היא לרכוש באתר המסעדה כרטיסים כמה חודשים מראש בעלות של 265 דולר לאדם ובלי אפשרות להחזר. אבל כמו רבות מן התוכניות של הורים צעירים גם זו משתבשת ברגע האחרון. כשעה לפני היציאה מהבית הבייבי-סיטר מודיעה על נבצרות. עכשיו נותר להורים להחליט אם לספוג הפסד של כ-500 דולר או לצאת עם העולל. הם בוחרים באפשרות השנייה.

במהלך הארוחה גראנט אשאץ (Grant Achatz), שף המסעדה ומשתמש טוויטר כבד, מעדכן את העולם ששולחן 8 הגיע עם תינוק והתינוק בוכה. יתר הסועדים והצוות מתוסכלים, ואשאץ מתלבט קבל עם ועדת העוקבים שלו בדבר הנהגת מדיניות האוסרת על כניסת ילדים למסעדה. ההתלבטות המצויצת זוכה לאינספור תגובות וציוצים ומגיעה למהדורות החדשות. אמריקה פותחת לדיון ציבורי (סוער ואמוציונלי) את השאלה אם מסעדות הן מקום לילדים. רוב מבקרי המסעדות נקטו קו קשוח כלפי הטף: "מסעדות יוקרה לא צריכות לציין שאין כניסה לתינוקות בדיוק כשם שהן לא צריכות לציין שיש ללבוש מכנסיים," כתבה הלן רוזנר מ"סבואר". "מוטב שההורים ישאירו את העוללים בכניסה — עם המעילים" המליצו ב"ניו יורק טיימס". ארגוני הורים נחרדו מגל ההתנגדות לנוכחות הקטנטנים במסעדות וקבעו שאיסור על כניסתם מהווה פגיעה בזכויות האזרח שלהם.

"מסעדות יוקרה לא צריכות לציין שאין כניסה לתינוקות בדיוק כשם שהן לא צריכות לציין שיש ללבוש מכנסיים" כתבה הלן רוזנר מ"סבואר"

עולל צורח במסעדה מכוכבת זה כנראה מקרה קיצון, אבל סוגיית הילדים במסעדה מעסיקה הן את ההורים ואת המסעדנים. הֵצַפנו את שאלת החיבור בין מסעדות לילדים. בסקר שערכנו בעבר בעמוד הפייסבוק שלנו כ-25% אחוז מן המשיבים (רובם דווקא הורים) אמרו שאיסור על כניסת ילדים למסעדות הוא לגמרי ראוי ומתבקש. חלקם אף הציעו לתחום אזורים נטולי ילדים (ממש כמו אזורי מעשנים), או להגביל את כניסת הילדים למסעדות לשעות מסוימות.
"עזבו את הרעש והבלגן ששולחנות עם ילדים אחראים להם, קרה כבר לא פעם שאמהות בשולחן ליד אשכרה החליפו לתינוק חיתול באמצע הארוחה," מספר אחד מהם; אחר נוזף בהורים: "מסעדה היא לא המקום לחנך את הילדים שלכם, בטח לא על חשבון סועדים אחרים."
"אי אפשר להמשיך לחיות כמו רווקים," קובע שלישי. עיקר קצפם של הגולשים יוצא כאשר הם נתקלים בילדים במסעדות יקרות ויוקרתיות. "אני משלם המון כסף," אומר אחד הגולשים, אב לילדים בעצמו, "גם על הארוחה וגם לבייבי סיטר, ולא רוצה להתחכך בילדים של אחרים כשאני יוצא."

סינון טבעי

מעניין שדווקא מן המסעדנים שמענו אמירות הרבה יותר מתחשבות. עבורם קהל המשפחות הוא חלק בלתי נפרד מתמהיל הסועדים. בעיני השף אבי קונפורטי (זוזוברה, צפרהטופולופומפו) "אין מסעדה שלא מתאימה לילדים. גם בצפרה וגם בטופולופומפו אפשר לראות אותם ובצפרה יש אפילו תפריט ילדים. אני כשף לא רואה עם זה בעיה — זה לא פוגם בחוויה שרציתי להציע." סטיבן לובל, יועץ למסעדות (זוזוברה, מוזס, "רביבה וסיליה" ועוד) ואחד הבעלים של חדר אוכל, סבור כי "יש מקומות שפחות מתאימים לילדים, אבל אין צורך להצהיר על זה משום שממילא מתרחש סינון טבעי. מעט מאוד אנשים יגיעו עם ילדים למסעדה שבה המחיר הממוצע לסועד הוא 300 שקל ויותר, ועוד פחות יגיעו עם ילדים למסעדה אחרי 9 בערב." אורן שנבל, מנהל בכיר בקבוצת R2M (קופי בר, ברסארי, הוטל מונטיפיורי, הרצל 16, דיסקו טוקיו ודליקטסן) מחזק את דבריו: "בשום שלב של תכנון המקומות שלנו לא חשבנו שמקום אחד ייעודי לילדים ואחר לא, ובכל זאת אני שם לב שהבראסרי והקופי בר מלאים בילדים בעוד שלמונטיפיורי מגיעות הרבה פחות משפחות, חוץ מאשר בשבת בבוקר." למה זה קורה? "אני לא יכול להשיב בוודאות, זו שאלה שצריך להפנות להורים, אבל סביר להניח שהמיקום בתוך מלון בוטיק, המארח בעיקר זוגות ואנשי עסקים מעונבים, המוזיקה הקלאסית והאווירה הקוסמופוליטית פחות מתאימים למשפחה שיודעת שילדים צריכים גם להתרוצץ ולהרעיש."

"עזבו את הרעש והבלגן ששולחנות עם ילדים אחראים להם, קרה כבר לא פעם שאמהות בשולחן ליד אשכרה החליפו לתינוק באמצע הארוחה"

ואכן מקרב ההורים שענו על הסקר כ-20% השיבו שהם חוששים לצאת עם הילדים למסעדות של ממש (שאינן פיצריות, המבורגריות וכדומה) כי אינם רוצים להפריע לסועדים האחרים. "לצאת עם הילדים זה סיוט — צריך למשטר אותם כל הזמן כדי שלא יפריעו ואין רגע ליהנות מהארוחה," מתוודה אם שנמנעת מלקחת את הילדים למסעדות שאינן בהגדרה ייעודיות לילדים. דבריה מייצגים תפיסה שהיתה מקובלת עד העשור האחרון, המבחינה בין בתי אוכל לכל המשפחה לבין כאלה המיועדים למבוגרים, שבהם האווירה והאוכל אלגנטיים ומוקפדים וילד ייתפס בהם כהפרעה. "התפיסה הזו בעיני כבר לא רלבנטית," אומר שנבל. "כיום המגמה במסעדנות העולמית היא שחרור העניבה והליכה לכיוון של מקומות שמציעים שירות בגובה העיניים. כפועל יוצא של התהליך הזה ההורים מרגישים נוח יותר להביא ילדים למסעדה."

סטיבן לובל, מסעדן: "נכון שבשולחנות עם ילדים יש קצת יותר בלגן, אבל זה זניח. משפחות הן קהל בעל השפעה, קהל נאמן שחוזר"

ילדים זה עסק טוב

מתברר שעבור אחוז ניכר של משפחות בישראל יציאה עם הילדים היא לגמרי עניין שבשגרה. מנתונים של סקר הלמ"ס לגבי ההוצאות של משקי הבית הישראליים ל-2012 עולה כי משפחות עם 3-2 ילדים מוציאות כ-350 שקל בחודש על ארוחות מחוץ לבית. זוגות ללא ילדים אגב מוציאים רק מעט יותר — כ-400 שקל. "משפחות הן לקוחות רצויים מאוד בעיני," אומר לובל. "כשמגיעה משפחה עם ילדים המלצרים מתודרכים שהם צריכים לברך קודם כל את הילדים, לברר מה הם אוכלים, לתת להם צבעים לצייר ולהגיש להם אפילו לפני שההורים מזמינים לעצמם — "ההורים לא יצליחו ליהנות אם הילדים יהיו חסרי מעש או רעבים." מאחורי קבלת הפנים הנלהבת שלובל הנהיג ב"חדר האוכל" יש הרבה מעבר לחיבה פשוטה לקטנטנים: "נכון שבשולחנות עם ילדים יש קצת יותר בלגן, אבל זה זניח. משפחות הן קהל בעל השפעה, קהל נאמן שחוזר. וחוץ מזה משפחה עם ילדים תבלה בארוחה חצי מהזמן בהשוואה לשולחן ללא ילדים, ככה שבאותו פרק זמן שאני מאכיל זוג אחד אני יכול להאכיל שתי משפחות."
מה הופך מסעדה לאטרקטיבית גם להורים וגם לילדים? לפי המשיבים על הסקר תפריט ילדים אינו שיקול מכריע, אבל הם כן מעדיפים מקומות עם מחירים נוחים וגמישות. "אנחנו מחפשים מקומות שמוכנים להוציא את הפסטה בלי רוטב או להיפטר מהכוסברה במרק," אומר זוג הורים. אמא אחרת אוהבת "מסעדות שיודעות להוציא את האוכל לילדים במהירות עם מלצריות שלא נבהלות מלכלוך." רבים מדגישים את החשיבות של הצעת עיסוק לילדים כמו דפי צביעה או מרחב שהם יוכלו לשוטט בו, וכמעט כולם רוצים מקום שמציע אוכל שגם המבוגרים יכולים ליהנות ממנו: "אני לא בעונש רק כי באתי עם הילדים. אני אמנם לא מצפה לחוויית מישלן, אבל כן רוצה משהו מעניין ומורכב." רוב ההורים גם רואים ביציאה למסעדה דרך לחשוף את הילדים לחוויות קולינריות איכותיות: "אם כבר באתי עם הילדים למסעדה, אני רוצה שהם ילמדו משהו על תרבות האוכל, יכירו טעמים אחרים ולא רק ימלאו את הבטן. בשביל זה יש את מקדונלד'ס."

כל המסעדות המתאימות לילדים מתוך מאגר המסעדות שלנו