מתכון

טפיוקה לקינוחים – הכנה בסיסית

המרקם הפתיתי, החלקלק משהו, הטעם הנקי, הטהור כמעט – הטפיוקה היא משהו אחר, מרענן, קיצי וקל

14,004 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
טפיוקה לקינוחים – הכנה בסיסית. צילום: רונן מנגן
טפיוקה לקינוחים – הכנה בסיסית. צילום: רונן מנגן

המרקם הפתיתי, החלקלק משהו, הטעם הנקי, הטהור כמעט – הטפיוקה היא משהו אחר, מרענן, קיצי וקל. ההתאהבות בה היתה מהירה. בעקבותיה, התחלתי להגיש קינוחי טפיוקה באירועים שאני עורכת, בכוסיות “שוט” אלגנטיות. התגובות הנלהבות לא איחרו להגיע. התמסרות לטפיוקה ולמגוון האפשרויות הטמון בה עשויה להיות הפתעה נעימה עבורכם.

הטפיוקה היא עמילן, שמקורו בשורשי צמח הקסאבה (Cassava), הגדל בעיקר בדרום אמריקה ומרכזה. באזורים אלה היא נחשבת למזון בסיסי זה עידן ועידנים, ומשמשת להכנת קינוחים ומשקאות ולהסמכת מרקים ותבשילים. הודות למרקמה העדין והחלקלק ולתכונותיה המסייעות לחילוף חומרים, הטפיוקה משמשת אף להכנת מזון לתינוקות, ובקמח הטפיוקה אפשר להשתמש כתחליף טלק בטיפול בתפרחת חיתולים. שורש הטפיוקה עשיר בברזל, בחלבון ובסיבים תזונתיים.

את פניני הטפיוקה אפשר להשיג בחנויות למוצרים מהמזרח הרחוק ובחנויות טבע. במצבן הגולמי נראות פניני הטפיוקה כמו כדורים קטנטנים, לבנים, ויש גם צבעוניים. לאחר ההכנה הם סופחים אליהם את המים בהם בושלו (בדומה לאורז) ונדמים לפתיתים עגולים ושקופים. טעמה של הטפיוקה ניטרלי, וכמו עמילנים אחרים, היא מקבלת היטב את הטעמים המתווספים אליה, תוך שהיא מעניקה למנות הקינוחים טקסטורה מיוחדת במינה.

אפשר להכין קינוחים קרים או חמים, בהתאם לעונה. במזרח הרחוק (וגם אצלנו) הטפיוקה משמשת בעיקר להכנת קינוחים בניחוח אקזוטי. הגרגרים השקופים שוחים להנאתם בנוזל בעל טעם דומיננטי, כגון: חלב קוקוס, רוזטה, חלב מתובל במי ורדים או ג’ינג’ר ועוד.
לגרגרי הטפיוקה יש נטייה לספוח נוזלים כמעט בלי הגבלה. לכן אי אפשר להכין חלק מהקינוחים זמן רב מראש. מכינים את הבסיס, וממשיכים סמוך להגשה.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מבשלים טפיוקה עם מים על אש בינונית במשך כ-20 דקות ומוסיפים סוכר.

2

מבשלים תוך כדי בחישה, עד שהמים נספגים בטפיוקה.

3

אפשר לשמור בכלי סגור במקרר עד שבוע, ולהרכיב קינוחים שונים.