מגמה

אם אין קמח יאכלו לחם ועוגות

"בליקמח" ברמת החייל ו"רביבה וסיליה" בדרום תל אביב מציעות עוגות, מאפים, לחמים וממתקים מפתים

מאפים של בליקמח. צילום: אפיק גבאי
מאפים של בליקמח. צילום: אפיק גבאי
4 במרץ 2019

בליקמח

אם אתם משתייכים לאוכלוסיית הנמנעים מגלוטן היכונו לבשורה משמחת: בליקמח, מאפייה נקייה מגלוטן, נפתחה ברמת החייל בתל אביב. למען הדיוק זו אינה רק מאפייה אלא שילוב של בולנז'רי, פטיסרי וקונפיסרי שמייצר לחמים, מאפים, עוגות ויטרינה, קינוחים אישיים וממתקים ארטיזנליים, ללא חשש מגלוטן.

נכנסו לעובי הקורה אורן דגן ודן דיוויס מבליקמח. צילום: אפיק גבאי
נכנסו לעובי הקורה אורן דגן ודן דיוויס מבליקמח. צילום: אפיק גבאי

"לשנינו יש קרובי משפחה אלרגיים לגלוטן ולמרות שאנחנו קונדיטורים לא הצלחנו להכין להם חלה לשבת או עוגה לארוחת חג", אומרים אורן דגן ודן דיוויס, בעלי המקום וזוג נשוי בחייהם הפרטיים. "וזה לא שלא ניסינו, אבל התוצאות היו לא טובות. החלטנו להיכנס לעובי הקורה והבנו שזו שפה חדשה לחלוטין שאנחנו צריכים להמציא בעצמנו, כדי שבסוף נצליח לקבל מוצר שהוא לא רק ללא גלוטן, אלא ברמה הגבוהה ביותר", אומר דגן.

יש גם קראק פאי עוגת וניל בבליקמח. צילום: אפיק גבאי
יש גם קראק פאי עוגת וניל בבליקמח. צילום: אפיק גבאי

המצאת השפה ארכה שנים וכללה אינספור ניסיונות ופיתוח תערובות קמחים ייעודיות לכל מתכון. העקשנות נשאה פרי ובמקום החדש יימכרו מוצרים כמו במאפיות מהשורה הראשונה: לחמים ובאגטים; מקלות בצק עלים וגאודה אדומה; קאנו – וריאציה מקורית לחצ'אפורי בכמה גרסאות עם אפשרות לתוספת ביצה מעל; כריכים, קרואסונים ומאפי בריוש. באגף המתוקים תמצאו עוגות ויטרינה וקינוחים אישיים, קראק פאי, מרמלדות, קליסונים וטבלאות שוקולד – כולם חפים מגלוטן. המאפייה נמצאת בחלקה האחורי של החנות, וחומרי הגלם המגיעים אליה עוברים בדיקות מעבדה. רישיון משרד הבריאות מעיד על פיקוח קפדני. עם זאת בבליקמח אין שום דבר סגפני, להפך – המוצרים משדרים צבעוניות ועושר ומפתים גם את מי שגלוטן עבורו אינו מילה גסה.

בליקמח, הברזל 32, רמת החייל תל אביב, 7448666־03

רביבה וסיליה

גם מותג הקונדיטוריה הנחשק רביבה וסיליה דואג שיהיה לנמנעים מגלוטן טעים. המקום החדש כולל שתי קונדיטוריות נפרדות, רגילה וללא גלוטן, ומעדניית מוצרים ללא גלוטן שנמצאת בתוך חלל האפייה. פרעצלים, לחמים ולחמניות מתערובת קמחים מיובאת של "קמח הארץ" יוצאים מהתנור היישר אל המדפים או למטבח, שם הם הופכים לכריכים. גרנולה מתוצרת בית למבוגרים ולילדים, עוגיות, עוגות בחושות ומאפינס יצטרפו למתוקים נטולי גלוטן – מקרונים, שוקולד, פופקורן מקורמל, מרשמלו ומרמלדות. את מעטפת המעדנייה משלימים צנצנות זיתים מתוצרת בית, רטבים, שמן זית, ריבות, פסטה, קפה וספרי בישול של רביבה וסיליה. לטובת בעלי אלרגיה מסכנת חיים, חשוב לציין כי סביבת האפייה במאפייה נטולת הגלוטן אינה סטרילית. עם זאת, אין מעבר בין החללים וההפרדה נשמרת בהקפדה מירבית.המאפייה ממוקמת באזור התעשייה שבין הבארבי לבלומפילד, מתחת לבית הספר "בישולים" וצמוד למתחם WeWork תוסס. "בחרנו במקום כי מפעל הייצור שלנו נמצא כאן. בנוסף, מבחינה קולינרית אין פה כלום. מה שכן יש אלו גלריות חדשות לאמנות כמו אלון שגב, וחנויות כמו מיסטרל ופיק אפ. לאט לאט זה הופך להיות מתחם מעניין", אומרת הקונדיטורית הראשית שרון ראב"ד. המאפייה פתוחה בימים חמישי ושישי בלבד, ובשאר הימים פועלת כמוקד לשליחויות מוצרים ללא גלוטן. "חבר'ה שמחפשים חנויות ללא גלוטן מרכזים את הקניות בסופי שבוע. הם תמיד אומרים שהדבר הכי חשוב אצל צליאקים זה עוד מקפיא בבית, ומורגלים בלהפשיר ולחמם. בימים ראשון עד רביעי נשלח ארגזים הביתה, ובחמישי ושישי נאפה לכבודם מוצרים טריים. לקראת פורים נכין אוזני המן ללא גלוטן פרג ושוקולד, ותוך שבוע שבועיים נתחיל לאפות חלות ללא גלוטן". שירות המשלוחים יחל לפעול בעוד כחודש, עם סיום העבודה על אתר שנמצא כרגע בבנייה.

רביבה וסיליה, הזרם 10 תל אביב, חמישי 9:00-18:00, שישי 9:00-14:00, חמישי 9:00-18:00, שישי 9:00-14:00