חדשות מקיימות: מיזמים ירוקים מסביב לעולם

גופי תאורה מירקות, קשי שתייה מהגרעין של האבוקדו ומיזם ישראלי להשאלת כלים במקום חד-פעמיים

גופי תאורה מירקות. צילום: Nir Meiri Studio
גופי תאורה מירקות. צילום: Nir Meiri Studio
29 בדצמבר 2019

אור טבעי

החיבור בין אוכל ואמנות לא יורד מסדר היום לאורך ההיסטוריה, מימי יוון ורומא ועד לבננה של מאוריציו קטלן, עבודת אמנות שנמכרה ונאכלה. ניר מאירי, מעצב ישראלי שחי ועובד בלונדון, יצר מכרוב סגול את Veggie Lights – סדרת גופי תאורה שמבקשת לעורר עניין באמנות בת קיימא. "ירקות הם מקור אינסופי לצבעים, תבניות גיאומטריות וקומפוזיציות, כל הדברים שמרכיבים אמנות. בתת מודע כולנו רוצים להיות מוקפים בטבע ולכן אנו מעריכים אמנות שמחקה אותו", הוא מסביר. עלי הכרוב עוברים טיפול בטכניקת Fiber Flats, שפותחה על ידי המעצבת ההודית Vaidehi Thakkar ששותפה ליצירה. לאחר מכן הם מעוצבים לצורת כיפה, עוברים ייבוש לסילוק הלחות ומותקנים מעל נורה. העורקים והצבע הסגול־ורוד נשקפים במעבר אור וצורתו של עלה הכרוב נותרת כמעט כמו בטבע.

מקור אינסופי לצבעים וצורות גופי תאורה מירקות. צילום: Nir Meiri Studio
מקור אינסופי לצבעים וצורות גופי תאורה מירקות. צילום: Nir Meiri Studio

חוק הכלים השלובים

מיזם חדש להשאלת כלי אוכל מנירוסטה נותן פתרון אקולוגי ובריאותי לבעיית הכלים החד פעמיים. ליטל אשכנזי־רודד, מטפלת ברפואה סינית ותזונה מקרוביוטית, הקימה את “רב פעמי” עם בן זוגה אלון רודד מתוך צורך אישי ורצון לתרום לאיכות הסביבה. “קניתי כלי נירוסטה מתוך תחושה פנימית שאני רוצה לעשות שינוי ולהראות שיש אלטרנטיבה ראויה, שטובה לסביבה ומחנכת את הילדים לא להשתמש ולזרוק. בדיוק כמו שאנחנו לא לובשים חולצה פעם אחת וזורקים. נוסף על כך אני אוהבת כלים ומאמינה שכשאני עורכת לילדים יום הולדת ומכינה כיבוד איכותי, חבל להגיש אותו בכלים חד פעמיים”. אשכנזי־רודד רכשה ערכה לשימוש עצמי וכדי להשאיל למשפחה, לחברים ולשכנים משכונת יד אליהו שבה היא מתגוררת, שיש בה חיי קהילה ושיתוף. היא העלתה על כך פוסט בפייסבוק שהניב אלפי לייקים, תגובות ושיתופים. כיום “רב פעמי” פועל בכ־20 נקודות בכל הארץ כגמ”ח כלי נירוסטה, על ידי אנשים שרכשו בכספם ערכות ומשאילים אותן ללא כל תמורה. כל ערכה מתאימה לכ־30 איש והדרישה היחידה מהמשאילים היא שהכלים יוחזרו נקיים. אפשר להשאיר תרומה צנועה שמיועדת להמשכיות הפרויקט, לתחזוקה (רכישת כלים במקום כאלה שאבדו) ולהרחבה.

לפרטים נוספים היכנסו לדף הפייסבוק: רב פעמי

תאכלו קש

בכל שנה נשפכים לאוקיינוסים יותר משמונה טונות פסולת אשפה, כשקשי פלסטיק הם רכיב עיקרי בה. הפסולת מצטברת לאיים צפים גדולים או מתפרקת לחתיכות קטנות שנאכלות על ידי בעלי חיים וגורמות להם לפציעות, לזיהום ולחנק. זו אחת הסיבות לכך שבאיחוד האירופי התקבלה בחודש מרץ השנה החלטה לאסור שימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים, כולל קשים, איסור שייכנס לתוקפו בשנת 2021. גם בארצות הברית הוחלט בשנתיים האחרונות בוושינגטון, במיאמי ביץ' ובערים גדולות נוספות לאסור כליל על שימוש בקשי שתייה מפלסטיק. אלא שיש אוכלוסיות שבכל זאת זקוקות לקשי שתייה, ותעשיית המזון מתגייסת להמציא עבורן תחליפים.

קשים מפסטה. צילום: shutterstock
קשים מפסטה. צילום: shutterstock

קשים מנייר וקשים רב פעמיים ממתכת כבר יש לרוב, וכעת העולם מתקדם לפתרונות מתוחכמים יותר. The Amazing Pasta Straws מארצות הברית, Planet Straw מדרום אפריקה ו־Stroodles מבריטניה מייצרות קשים מתכלים העשויים מפסטה – כלומר מים וקמח חיטה. את הקשים אפשר להשיג בקלות ברחבי הרשת, הם טבעוניים ומתאימים בייחוד למשקאות קרים ומוגזים שמנטרלים את טעם העמילן ומונעים את “בישול” הפחמימה. במולדת הפסטה מקבלים את השימוש החדש בזרועות פתוחות, ובכמה ברים באיטליה כבר מגישים קוקטיילים עם קשי פסטה. לנמנעים מגלוטן מומלץ לחפש את מוצרי חברת !HAY מסן פרנסיסקו שמייצרת קשי שתייה גם כן מחיטה אך הפעם מהגבעול, החלק של הצמח שאינו מכיל גלוטן. מעט דרומה משם, במקסיקו, מייצרת חברת Biofase קשיות שתייה מתכלות מגלעיני אבוקדו. חברות מקומיות המשתמשות בפרי מעבירות מדי יום לשערי המפעל 15 טונות גלעיני אבוקדו שאחרת היו מושלכים לאשפה. הגלעינים עוברים עיבוד וחוזרים לשימוש כקשיות שתייה מתכלות, המצמצמות אגב כך את כמות הפסולת החקלאית. מדובר בצעד קטן אך משמעותי שכל אחד מאיתנו יכול לעשות לטובת צמצום הפגיעה בסביבה (חלק מהמוצרים ניתן להשיג ברשת במשלוח לארץ).