מתכון

ספיחה של ברטי

את המאפה הזהוב והריחני, שבטבורו קציצת בשר עסיסית מתובלת בתמרינדי, מגישים במסעדה לצד ביצה קשה

2,039 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
ספיחה של ברטי. צילום: דניאל לילה
ספיחה של ברטי. צילום: דניאל לילה

את המאפה הזהוב והריחני, שבטבורו קציצת בשר עסיסית מתובלת בתמרינדי, מגישים במסעדה לצד ביצה קשה עם כמה טיפות מיץ לימון ופלפל שחור גרוס, טחינה וכוס עראק בשביל לשטוף את הגרון. המתכון פשוט להכנה ולשחזור בבית, והצלחתו נשענת על איכות חומרי הגלם. במילים אחרות: קנו בשר טחון טרי מצלעות בקר, ואם אין מגבלת כשרות השתמשו בבצק עלים על בסיס חמאה.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

להברשה:

להגשה

אופן ההכנה

1

מכינים את המלית: מחממים מחבת עם שמן זית ומטגנים בצל על להבה נמוכה כ-7 דקות עד שהוא שקוף ורך. מצננים ומעבירים לקערה.

2

מוסיפים בשר טחון, ממרח תמרינדי, מלח ופלפל ומערבבים היטב. יוצרים 8 קציצות בגודל כדור פינג-פונג ושומרים בקירור עד השימוש.

3

מחממים תנור ל-220 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.

4

ממלאים ואופים: מקמחים משטח עבודה ופורשים עליו את בצק העלים. חותכים את הבצק בעזרת גלגלת פיצה (או סכין) ל-8 ריבועים בגודל 6 ס"מ ומורחים ביצה טרופה. מניחים במרכז כל אחד קציצת בשר ומשטחים אותה קלות. מניחים את ריבועי הבצק בתבנית.

5

אופים כ-20 דקות להזהבה. מגישים חם או בטמפ' החדר לצד ביצה קשה וטחינה.

תמרינדי – קסם המזרח
התמרינדי הוא תבלין נפוץ בכל מטבחי המזרח הרחוק והקרוב מתאילנד ועד ארצות ערב (במיוחד סוריה). הוא פופולרי מאוד במקסיקו, שם מכינים ממנו גם ממתקים. למרות שמו התמרינדי (tamarind) אינו תמר הודי, אלא פרי חמוץ ודביק, בעל גוון חום (כמו התמר). הוא צומח בתרמילים על עץ בכל רחבי אסיה ובמקסיקו. התמרינדי משווק בשני מצבי צבירה – גוש (ממש כמו תמרים בוואקום) או מחית שעברה דילול וסינון. בנוסף אפשר להשיג רוטב תמרינדי, הכולל חומרי תיבול וסוכר לאיזון. הכי משתלם לקנות את הבלוק ולהכין מחית לבד: משרים במים חמים ביחס של 1:1 וממתינים 15 דקות. בהמשך מסננים ודוחסים כנגד המסננת למיצוי מכסימלי של הטעמים.

דבר הנסיינית רות אוליבר
“מתכון קל, מהיר וכיפי — מסוג המתכונים שגורמים לך לתהות איך לא חשבת עליהם בעצמך. לא היה לי תמרינדי, אז השתמשתי ברכז רימונים (באותה כמות), ויצא מצוין.”