מתכון

עלי גפן כבושים במלח

עלי גפן כבושים תוצרת בית, בלי חומרים משמרים וטעמי לוואי, שמחזיקים מעמד עד שנתיים

11,401 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
עלי גפן. צילום: אנטולי מיכאלו סטיילינג: אינה גוטמן
עלי גפן. צילום: אנטולי מיכאלו סטיילינג: אינה גוטמן

עלי גפן כבושים תוצרת בית, בלי חומרים משמרים וטעמי לוואי, שמחזיקים מעמד עד שנתיים. שימו לב: לאחר כל שימוש, יש להחזיר את המשקולת על העלים. כשהעלים צפים – הם נרקבים.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

שוטפים את העלים במים קרים. מסדרים בצנצנת נקייה בשכבות ישרות. "משחילים" בצד הצנצנת את עלי הדפנה ויוצקים את המים המומלחים.

2

מניחים על העלים רשת עץ דקיקה (או מוטות במבוק מפוצלים) ועליה מניחים משקולת, כמו אבן נקייה, ביצת שיש שקית עם מים וכדומה. יוצקים שמן עד כיסוי מלא.

3

סוגרים היטב את הצנצנת ומאחסנים במקום קריר.

גיוון: אם משתמשים בעלי גפן של אמצע העונה (מאי-יוני), מומלץ להניח ביניהם ענבי בוסר, שגדלים בתקופה זו.
טיפ: לפני השימוש יש לחלוט את העלים או להשרות אותם במים קרים, כדי לשטוף חלק מהמליחות.

שימור עלי גפן
העונה של עלי הגפן היא באביב, ולשיא טעמם הם מגיעים בימי האביב המוקדמים. העלים הצעירים והבהירים של ראשית העונה הם הטובים ביותר למילוי. למרבה המזל, ליקוט מבוקר מיטיב עימם, כך שאין מניעה לקטוף. את שפע העלים הנקטפים נוהגים לשמר לימי הסתיו והחורף בכמה שיטות: ייבוש, הקפאה או, כמו במתכון, כבישה במי מלח.
ואפשר גם לנסות שיטה עתיקה שעובדת יפה: שימור ביתי ללא קירור, השקעת אנרגיה או חומרי שימור חיצוניים, ותוך ניצול ומיחזור בקבוקי שתייה קלה של ליטר וחצי. השיטה: מגלגלים 6-5 עלים יחד לצורת סיגר. דוחסים את העלים המגולגלים לבקבוק וסוגרים את הפקק. העלים מפרישים גז, שממלא את החללים ומשמר את העלים.
שימו לב: כדי להוציא את העלים, יש לגזור את הבקבוק. לכן, אם לא משתמשים בכל הכמות בבת אחת, יש להעביר את שארית העלים להקפאה.