מתכון

עלי מנגולד ממולאים באורז מלא ודוחן

אצלנו בבית אוהבים מאוד אורז מלא, ולכן אני תמיד מנסה למצוא לו שותפים מעניינים

6,450 בשלנים התעניינו במתכון זה
ינואר 2016
עלי מנגולד ממולאים באורז מלא ודוחן. צילום: שרית גופן | סגנון: אינה גוטמן
עלי מנגולד ממולאים באורז מלא ודוחן. צילום: שרית גופן | סגנון: אינה גוטמן

אצלנו בבית אוהבים מאוד אורז מלא, ולכן אני תמיד מנסה למצוא לו שותפים מעניינים: ירקות אפויים וטופו כמובן, אבל גם קינואה, שעועית אדומה ודוחן.
לדוחן יש יחסי ציבור גרועים (מכנים אותו "אוכל של ציפורים"), אבל הוא דגן נטול גלוטן שמכיל יותר חלבון מחיטה ומאורז. בבישול הוא נוטה לצאת קצת דייסתי, אבל למה לא להפוך את החיסרון ליתרון? אני משתמשת בו להסמכת מרקים או כמו במקרה הזה – לחיבור בין חומרי המלית. חשוב לדעת: אם לדוחן שלכם יש טעם מר, כנראה הוא לא טרי!

הטכניקה שלי לבישול אורז מלא
יש כאלה שמשרים אותו 24 שעות מראש, ויש כאלה שקודם חולטים ואז מבשלים כמו אורז רגיל. אני עושה את זה פשוט: מביאה את האורז לרתיחה עם כמות כפולה של מים ומבשלת על להבה נמוכה 40 דקות עם כיסוי. אפילו מלח אני לא מוסיפה כי אחר כך אני תמיד אשלב אותו בתבשיל או בסלט, ושם הוא יקבל את התיבול המתאים. מה שכן, אני מקפידה לקנות אורז טרי (במקומות שיש תחלופה גבוהה).

גיוון: אפשר למלא בכל דגן שיש בבית ולגוון בסוג העדשים – במקום כתומות להשתמש בירוקות. עבור רוטב העגבניות אפשר להשתמש בפסאטה.

הרוטב של הממולאים
הוא אחד הרטבים הכי ורסטיליים וטעימים שאני מכירה: אפשר להשתמש בו כרוטב לקציצות מכל הסוגים, לפסטה עם אפונה, לפילה של דג, לטופו, לקוביות גבינת חלומי בסגנון הפניר ההודי או כבסיס למרק עם תרד וכרובית.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

למלית:

לרוטב:

אופן ההכנה

מכינים את המלית

1

מחממים סיר עם שמן זית ומטגנים בצל 5 דקות עד הזהבה. מוסיפים את כל חומרי המלית ומביאים לרתיחה. מנמיכים להבה ומבשלים 40 דקות מכוסה עד שהאורז מוכן. מצננים.

בינתיים מכינים את הרוטב

2

: מחממים מחבת רחבה ועמוקה (סוטאז') עם שמן זית ומטגנים בצל 5 דקות עד הזהבה. מוסיפים שום וצ'ילי ומטגנים כמה שניות.

3

מוסיפים את שאר חומרי הרוטב ומביאים לרתיחה. מנמיכים להבה ומבשלים 4 דקות לאיחוד החומרים.

4

‏ממלאים עלי מנגולד ומבשלים ברוטב: חולטים עלי מנגולד בסיר עם מים רותחים במשך דקה. פורשים על מגבת ומסירים את העורקים העבים של הגבעולים בעזרת סכין.

5

ממלאים כל עלה מנגולד ב-3-2 כפות מלית (תלוי בגודל העלה) ומניחים במחבת עם הרוטב.

6

מביאים את תכולת המחבת לרתיחה ומבשלים כ-2 דקות על להבה גבוהה עד שהרוטב מצטמצם מעט. מגישים חם.

לבלוג של זהר לוסטיגר בשן