מתכון

פלודן עם עיטורי בצק במלית אגוזים

תחתית עשירה ונוחה לנגיסה, מעטה פריך שמטביעים עליו דוגמאות בעזרת חותמות ומלית אגוזים קרמלית

9,453 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2015
פלודן עם עיטורי בצק במלית אגוזים. צילום: רונן מנגן | סגנון: רותם ניר
פלודן עם עיטורי בצק במלית אגוזים. צילום: רונן מנגן | סגנון: רותם ניר

הבצק של הספרינגרל שנמצא בבסיס עוגה זו הוא קצת מאתגר: חלקו העליון מרודד ומוטבע בעיטורים לילה לפני האפייה ומונח לייבוש מחוץ למקרר. את החלק התחתון מעשירים בחמאה ומניחים במקרר עד האפייה. ככה מתקבלת תחתית עשירה ונוחה לנגיסה ומעטה פריך ומעט יבש שמעוטר בשלמות. לפני האפייה מפזרים על הבצק קצת זרעי אניס שמעניקים לו ארומה נהדרת. חותמות עץ מעוטרות של ספרינגלר אפשר למצוא באינטרנט ואפשר לעטר את הבצק בעזרת מערוך עם תבליט או חותמות לבצק סוכר.

גיוון: את אגוזי הלוז אפשר להמיר באגוזי פקאן או בשקדים או בתערובת של סוגי אגוזים שונים

החומרים טבלת מידות ומשקלות

למלית אגוזים:

אופן ההכנה

מכינים את הבצק

1

ממיסים אבקת אפייה בחלב ומניחים בצד. מרפדים מגש רחב בנייר אפייה ומפזרים עליו גרגרי אניס.

2

בקערת המיקסר עם בלון הקצפה מקציפים במהירות גבוהה ביצים לתערובת בהירה ותפוחה, מורידים את מהירות ההקצפה לבינונית ומוסיפים סוכר בהדרגה. אחרי שכל הסוכר נטמע מקציפים עוד 2-3 דקות ומוסיפים 50 גרם מהחמאה - כפית אחר כפית עדי שהיא נטמעת. מוסיפים את תערובת החלב ואבקת האפייה, מלח וקליפת לימון. ממשיכים להקציף עוד כ-5 דקות אחרי שכל החומרים נטמעו.

3

מעבירים את הבצק לקערה רחבה ובהדרגה מקפלים פנימה את הקמח, עד שמתקבל בצק אחיד וקשה.

4

חוצים את הבצק ומחזירים חלק אחד לקערת המיקסר. מוסיפים לחלק שבמיקסר את יתרת החמאה ולשים בעזרת וו גיטרה עד לקבלת בצק רך מאוד, דביק ומעט נוזלי. מעבירים את הבצק שהועשר בחמאה לקופסה מקומחת, רצוי מרובעת (זה יקל על הרידוד בהמשך), מכסים ומצננים למשך לילה במקרר. חלק אחד מותירים בקערת המיקסר ואת השני מוציאים. לחלק שנותר במיקסר מוסיפים את יתרת החמאה ולשים בעזרת וו גיטרה עד לקבלת בצק רך.

5

את החלק האחר מרדדים לעלה בגודל התבנית ובעובי של קצת פחות מס"מ מעבירים לנייר האפייה (שעליו פיזרנו גרגרי אניס). מטביעים את העיטורים על פני הבצק ומניחים ללילה במרום קריר ויבש.

מכינים את מלית האגוזים

6

בסיר בינוני וכבד מעל להבה בינונית ממיסים חמאה וסוכר. מוסיפים דבש, שמנת מתוקה ומלח ומבשלים דקה נוספת תוך ערבוב לקבלת תערובת אחידה וחלקה. מסירים מהאש, מוסיפים לסיר אגוזים ומערבבים עד שהם מצופים בתערובת. מצננים לטמפרטורת החדר.

7

מחממים תנור ל – 175 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.

8

מוציאים את הבצק מהמקרר ומרדדים על משטח מקומח לעלה בגודל התבנית ובעובי 3-4 מ"מ. מעבירים את הבצק לתבנית ומהדקים לתחתית בעזרת האצבעות.

9

מפזרים את מלית האגוזים המקוררת על הבצק, משטחים ומהדקים בעדינות.

10

מרימים את משטח הבצק המעוטר בעזרת שוליי נייר האפייה המלית מניחים בזהירות על המלית ושולפים את הנייר. אופים כ-40 דקות עד שהבצק מזהיב והקרמל מבעבע ועולה מבעד לדפנות העוגה.

11

מוציאים את העוגה מהתנור ומצננים לחלוטין. חותכים לריבועים קטנים ומגישים. העוגה תישמר עד 10 ימים בקופסא אטומה בטמפ' חדר.

היהודייה הנודדת – הסיפור מאחורי הפלודן

את חותמות העץ הוא מצא בין החפצים שלה הרבה אחרי שהיא נפטרה, ממוסגרות וארוזות בנייר עיתון בן חצי מאה שהתפורר לו בין האצבעות.
הכותרות הדהויות סיפרו כי הרוסים מנסים להגיע ראשונים לחלל, והוא נזכר בפעם היחידה שראה את הידיים החזקות של הסבתא רבא שלו דוחסות את חותמות העץ הכבדות כנגד הבצק ומטביעות בו ערבסקות ועלים. לרגע הוא הרגיש שוב את המתיקות הפריכה של האגוזים והעיטורים המסולסלים מתמוססים לו לתוך הפה. לפני יותר ממאה שנה אידה ווינהאוס, אם סבתו, עזבה את בסרביה, ומכל חפציה האישיים, בחרה לדחוס למזוודות דווקא את החותמות כבדות המשקל איתן הכינה את הפלודן. אימו מסגרה אותן ותלתה לקישוט, ומסורת הכנת העוגה נעלמה.
באותו בוקר בעליית הגג החליט הארווי קבקר, רופא יהודי מפלורידה, שאם לסבתא-רבא שלו היה כל כך חשוב להביא את הטעמים האלו לאמריקה הוא לא ייתן להם להיעלם. הוא צילם את החותמות, נבר בספרים ואסף רמזים בניסיון לאתר את מתכון הפלודן המשפחתי שנשכח. את כל הממצאים והתמונות העלה לרשת בתקווה שגולשים מזדמנים ישלימו את הפרטים החסרים (ובעיקר יעזרו לו לגלות מהו אותו בצק הפריך, דמוי הוופל, שיכול להחזיק את העיטורים שעל החותמות בצורה ברורה.

העוגה בעלת אלף הפרצופים
לכאורה הארווי לא היה צריך להתאמץ הרבה, יש מתכונים של פלודן בלא מעט ספרי בישול יהודיים וגם הרשת מלאה בהם, ובסיפורי געגוע לעוגה אשר נראה כי נדדה עם יהודי אשכנז באשר נדדו. הבעיה היא שמספר הגרסאות שיש לפלודן (או הפלודני או הפלדאן) הוא פחות או יותר כמספר המתגעגעים. למרות שלזיכרונות העוגה המעוטרת של הארווי יש עוד כמה שותפים, אף אחד עדיין לא מצא את המתכון שלה.
תרופה לגעגוע
לכבוד גיליון החגים גייסנו את חן שוקרון, האופה המוכשרת, ויצאנו למסע בין מיני הפלודן. מכל הגרסאות שמצאנו, גיבשנו נבחרת חגיגית של חמישה מתכונים נושנים שחן עידכנה בעדינות. יש בה את האם הקדמונית של כל עוגות הפלודן, הכולאת בין שתי שכבות בצק מלית גבינה מתוקה-חמוצה, יש פלודן פריזאית שנמצאת בשינוי מתמיד ובגלגול האחרון שלה קורצת לטוניסיה, יש גם פלודן בצורת שטרודל שנולד בבסרביה והיום נוסע בין בית שמש ללונדון, כדי להרוות געגועים של נכדה רחוקה וכמובן – הפלודן ההונגרי של אימא שלי.
ומה עם הפלודן של הרווי? כאן יש לנו את הסיפור היפה ביותר. במהלך החיפושים אחר המתכון ואחר החותמות המיוחדות הגענו לנתנאלה כחלון-לוי מרחובות, בעלים של "נתנאלה", חנות שבה אפשר למצוא את הפריטים הכי נפלאים לעבודת יד. נתנאלה סיפרה שאומנם אין לה חותמות בדיוק כמו שאנחנו מחפשים, אבל בביקורה האחרון בגרמניה היא ראתה אותן ואפילו אפתה איתן Springerle – עוגיות פריכות שמקורן בגרמניה של המאה ה-14. הדמיון בין החותמות של הארווי לחותמות הגרמניות העתיקות לא הותיר מקום לספק: הבצק של הספרינגרל הוא ההימור נכון. הארווי התרגש מאוד לשמוע שעוגת הפלודן המשפחתית קמה לתחייה, והעוגה היהודייה הנודדת אולי תמשיך את מסעה במטבחים שלכם.