מתכון

פנפורטה די סיינה

עוגת פירות מיובשים נמוכה, דחוסה, מתובלת וכהה - כמעט שחורה, שמחזיקה מעמד פחות או יותר לנצח

10,046 בשלנים התעניינו במתכון זה
ינואר 2016
פנפורטה דה סיינה. צילום: דניה ויינר | סגנון: אוריה גבע
פנפורטה דה סיינה. צילום: דניה ויינר | סגנון: אוריה גבע

כשגרנו בניו יורק, לא משנה איפה אכלנו ארוחת ערב, תמיד מצאנו תירוץ לרדת ל"איטליה הקטנה" ולהסתער על הקינוחים שנמכרו בקונדיטוריות המקומיות – קנולי, קסטה, זביונה, טירמיסו ועוד דברים נפלאים, שלא הצלחתי לקלוט את שמם והזיכרון אינו מספיק כדי לשחזר. בתוך העושר המתוק הזה חסר סעיף אחד: עוגות במובן המוכר של המילה, מאלה שמיישרים בסכין או אופים בתבנית קפיצית לסוף השבוע. ואכן נשאלת השאלה: איך יכול להיות שאומה עם כזה עושר קולינרי דילגה על גזרה כה חשובה? מה, למשל, מכינה הסבתא האיטלקייה סתם כך, באמצע השבוע, כשהנכדים קופצים לבקר? ומהי המקבילה האיטלקית ל"עוגה הבחושה האולטימטיבית של אמא", שלכל בשלן ובשלנית ישראלים יש לפחות אחת כזאת בשרוול?

כשהתחלתי לחקור את הנושא, גיליתי למרבה השמחה עולם שלם של עוגות. את רובן המוחלט לא תמצאו בתפריטים של מסעדות איטלקיות, גם לא באיטליה; הן שמורות לבית, לחגים המשפחתיים ולמסורות המקומיות. העוגות הללו עושות שימוש בחומרי גלם נהדרים: לימון ורוזמרין, פירות הדר ופיסטוקים, צימוקים זהובים, תאנים ושקדים, ואת כולם אפשר למצוא כאן בכל סופרמרקט. חוץ מעוגות של יומיום הבאתי גם שתי עוגות חג מולד, שנראו לי מתאימות במיוחד לטמפרמנט הישראלי (אנחנו הרי כל כך דומים לאיטלקים). הפנטונה מזכירה לי קצת את עוגות הדבש של ראש השנה, כי כמוה גם היא מקבלת אחת לשנה שלל גרסאות תעשייתיות מאכזבות. הפנפורטה, או בשמה המלא "פנפורטה די סיינה", היא עוגת פירות מיובשים דחוסה, נהדרת ועמוסת תבלינים, שנחתכת לפרוסות דקיקות. אצלי בבית מגישים אותה כבר שנים בט"ו בשבט, כי בעצם למה לא? כבר אמרנו שאנחנו מאוד דומים לאיטלקים.

עוגת פירות מיובשים נמוכה, דחוסה, מתובלת וכהה – כמעט שחורה, שמחזיקה מעמד פחות או יותר לנצח. המקבילה הקלאסית של העיר סיינה שבטוסקנה לחטיף אנרגיה. מגישים פרוס דק ליד כוס אספרסו.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מחממים תנור ל-150 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.

2

מערבבים היטב שקדים, אגוזים, תאנים, פירות מיובשים, תבלינים, קמח ו-3 כפות קקאו בקערה גדולה. אפשר בהחלט לערבב ידנית.

3

מערבבים דבש, סוכר ומים בקערה נפרדת ומחממים במיקרו עד שהסוכר נמס והדבש נוזלי מאוד.

4

יוצקים את הדבש החם לקערה עם הפירות ומערבבים בכף עץ לתערובת אחידה. מערבבים פנימה את המרציפן בעדינות כדי שלא יימעך.

5

יוצרים 3 כיכרות מאורכות בגובה 2 ס"מ (אפשר להיעזר בתבנית אינגליש קייק, כדי ליצור צורה מלבנית אחידה) ומניחים בתבנית מרופדת.

6

אופים 20 דקות עד שהכיכרות יציבות. מצננים ומאבקים ביתרת הקקאו.

7

לפני ההגשה פורסים לפרוסות דקיקות. הפנפורטה נשמרת עטופה בניילון נצמד בטמפ' החדר כשבועיים ובמקפיא - כ-3 חודשים.