מתכון

קוֹקָה דֶה וִידְרֶה

עוגיות דקיקות וקראנצ'יות שמכינים באופן מסורתי בחבל קטלוניה שבספרד

5,673 בשלנים התעניינו במתכון זה
פברואר 2016
קוֹקָה דֶה וִידְרֶה | צילום: דניאל לילה, סגנון: עמית פרבר
קוֹקָה דֶה וִידְרֶה | צילום: דניאל לילה, סגנון: עמית פרבר

מי שהסתובב בברצלונה נתקל מן הסתם במאפים השטוחים, המבריקים והמנוקדים צנוברים, שנמכרים בדוכני הרחוב. שמם "קוֹקָה דֶה וִידְרֶה", שפירושו "לחם זכוכית", ניתן להם על שום המרקם שמתפצח בפה כמו זכוכית נשברת וגם בזכות פני השטח הבוהקים (שהם תוצאה של משיחת המאפים בשמן זית ותוספת כהיל אניסי לקראת סיום האפייה, שנותן למאפה ברק בדומה לעוגת קראנץ המושקית בסירופ). בדוכנים רבים, בעיקר באזורים המתוירים, מוכרים את המאפה תחת השם "לחם גאודי". אין באמת קשר בין האדריכל המפורסם לבין "לחם זכוכית" ומדובר ככל הנראה בגימיק שיווקי.
לא הייתם מזכים אותו במבט נוסף – לחם שטוח, מעט יבשושי, לפעמים קצת שרוף בקצוות. וזה רק מעצים את ההפתעה כשטועמים: קודם כל מרגישים ואפילו שומעים את הקראנצ'יות, אחר כך מתמסרים למשחק המענג בין המליחות העדינה של הבצק והמתיקות הקרמלית של הציפוי, ואם לא די באלה – בא הניחוח האניסי ומסובב לכם את הראש. עכשיו אפשר אולי להבין את הכינוי "לחם גאודי", שכן שמדובר בחוויית אכילה רבת רבדים וניגודים, הקרובה ברוחה לבניינים המרהיבים והמטורללים של הגאון הקטלני.
תיאום ציפיות: הכנתם פעם פוקאצ'ה או לאפה? אם כן, לא יהיה לכם שום קושי להכין "לחם זכוכית" כהלכתו. לא הכנתם – גם בסדר, זה באמת פשוט מאוד. רק היזהרו מאפיית יתר – הלחם הדקיק נשרף בקלות.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לציפוי:

אופן ההכנה

1

לשים את כל חומרי הבצק במיקסר עם וו לישה 8 דקות עד שמתקבל בצק רך ונעים למגע (מתחילים עם 3/4 כוס מים ומוסיפים מים במידת הצורך). מכסים את קערת המיקסר בניילון נצמד ומתפיחים כ-30 דקות להכפלת הנפח.

2

מחממים תנור ל-190 מעלות.

3

מחלקים את הבצק על משטח מקומח קלות ל-5 כדורים ומניחים בצד למנוחה של 10 דקות. מרדדים כל כדור לעלה בצורת אליפסה ארוכה וצרה בעובי כ-3 מ"מ, באורך התבנית וברוחב כ-15 ס"מ.

4

מניחים את הבצק המרודד על ניר אפייה, משמנים בנדיבות בעזרת מברשת ומפזרים צנוברים. מניחים על פני הבצק נייר אפיה נוסף ובעזרת מערוך עוברים בעדינות על הצנוברים כדי להטמיע אותם מעט בבצק. מסירים את הנייר, מפזרים סוכר בנדיבות ומעבירים את נייר האפייה עם הבצק לתבנית (מומלץ לאפות 2 מאפים בכל תבנית).

5

אופים 15-10 דקות עד להזהבה יפה (השוליים ייראו זהובים יותר וזה בסדר. רק זהירות לא לשרוף). מזלפים מעל כל מאפה כף-שתיים עראק ומחזירים לתנור לעוד 3-2 דקות עד שהעראק נספג. מצננים לפני האכילה.

6

שומרים בכלי אטום בטמפ' החדר עד יומיים.