גינה אורבנית בעשרה צעדים

גינה אורבנית בעשרה צעדים. צילום: istock, עפרי זוטא
גינה אורבנית בעשרה צעדים. צילום: istock, עפרי זוטא

בקיץ הקרוב תוכלו לקטוף ירקות טריים מהגינה הפרטית שלכם. כל מה שצריך זו מרפסת או אדן חלון ומיכל שתילה

28 בינואר 2016

גינה אורבנית בעשרה צעדים

  1. מה לגדל?
    זה החוק: צמחים המניבים פרי חייבים שמש ישירה. עלים (צמחי תבלין) לא חייבים שמש ישירה ויכולים להסתפק גם במעט שמש. לכן אם מיקום הגינה שלכם צפוני, כלומר בצל, בחרו בצמחי תבלין וגם (אל תתאכזבו) – יש סיכוי שהתבלינים יתפתחו פחות טוב מאשר בשמש.
  2. צמחי תבלין כל השנה
    כל צמחי התבלין הם רב-שנתיים. אם יש לכם מעט מקום, כדאי לשתול בו שתילים שאפשר ליהנות מהם לאורך זמן, כמו רוזמרין, תימין ומרווה, לעומת שתילים שישמשו אתכם פעמים ספורות לפני שייגמרו, כמו פטרוזיליה ועירית.
  3. סוד ההצלחה שלי
    אחוזי ההצלחה של השימוש בשתילים מגיעים ל-95 לעומת השימוש בזרעים (40-30%), משום שלעיתים הזרעים שנמכרים אינם חדשים וחיוניים. כשמשתמשים בשתילים חוסכים גם זמן גידול (כ-3 שבועות) והרבה תסכול.
  4. בוחרים עציץ
    בוחרים במיכל (עציץ או אדנית) גדול בהרבה מגודל השתיל. כך יהיה לו מספיק מקום לפתח שורשים. שימו לב: העציצים (או אדניות) חייבים להיות בעלי חורי ניקוז, כדי שלא יצטברו בהם מים ולא יתפתח ריקבון.
  5. המצע וההומוס
    כדי שהירקות והתבלינים יגדלו בצורה אופטימלית, שותלים אותם בתוך מצע גידול (קונים במשתלות). אדמה שאספתם מאתר הבנייה ליד הבית לא תספיק. כדאי גם לערבב את המצע עם הומוס (תוצר עיכול של תולעי אדמה, שקונים גם במשתלות) – דשן אורגני עשיר במיוחד. לפני השטח של מצע הגידול של עציץ סטנדרטי מוסיפים 3-2 כפות הומוס אחת לחודשיים.
  6. מה שותלים?
    גם אם יש לכם שטח מצומצם (אדניות ועציצים), אפשר עדיין לגדל עגבניות שרי, פלפלים ומלפפונים. אדנית גדולה (100X40X30 ס"מ) יכולה להכיל 3 שתילי מלפפון, שתיל של עגבניות שרי, 2 שתילי פלפלים, שתיל אחד של בזיליקום ואחד של זעתר. גם חצילים יכולים לגדול יפה באדניות, אם כי ככל שיהיה להם יותר מקום, כך הם יהיו גדולים יותר. את הדלועים, לעומת זאת, כדאי לשתול בגינה. אדנית קטנה ופחות עמוקה תתאים יותר לצמחי תבלין: קורנית (תימין), בזיליקום ומרווה. שימו לב: לנענע יש שורשים אלימים, ולכן כדאי לארגן לה עציץ משלה.
  7. השקיה חכמה
    מומלץ להשקות בצורה מבוקרת על ידי טפטפות ובעזרת בקר השקיה (מחשב). זה גם יחסוך לכם כסף וגם ימנע מהעלים להירטב (ראו הסבר בהמשך). באדניות או עציצים מקפידים שהמצע יישאר תמיד לח (אם הוא מתייבש, הוא הופך לגוש קשה). אם אין טפטפות, משקים פעם ביומיים עד פעמיים ביום בקיץ בהשקיה תחתית (שלא תרטיב את עלי הצמח) ובעזרת בקבוק או משפך.
  8. החברים הכי טובים
    עובדה ידועה היא, שצמחים מסוימים מאוד אוהבים את חברתם של צמחים אחרים. עגבניות ובזיליקום, למשל, גדלים מאוד יפה יחד. גם מלפפון ותירס משתפים פעולה – המלפפון יכול לנצל את הגובה והחוזק של התירס ולטפס עליו (סוג של הדליה). לכן, לפני שאתם מחליטים מה לשתול כדאי להתייעץ עם גנן.
  9. יבש זה בריא
    עלי הצמח חייבים להישאר יבשים, כיוון שלחות וחום הם סביבה אידיאלית להתפתחות מחלות ומזיקים. למשפחת הדלועים, למשל, יש רגישות יתר למחלות עלים, ולכן חשוב פי כמה לשמור שעליהם לא ירטבו. דרך טובה לצמצם את הלחות היא להשקות עם טפטפות או בעזרת בקבוק או משפך (ראו סעיף 7).
  10. בכנימה אישית
    נמלים שמטפסות על צמח הן אינדיקציה לכך שיש עליו כנימות – מזיק קטן שלרוב יימצא מתחת לעלה הצמח.
    הטיפול: מוהלים כף סבון כלים בליטר מים ומרססים את הצמח, כולל מתחת לעלים (שם
    הן בעיקר נמצאות). מחכים 15 דקות ושוטפים את הצמח במים זורמים. אם הכנימות חוזרות, יש לחזור על הטיפול לאחר כמה ימים. אין צורך להפעיל את הטיפול הנ"ל נגד כנימות בודדות, אלא רק נגד קבוצה גדולה.
    חשוב לזכור: את הטיפול עושים בשעה שיש שמש, כדי שהצמח יתייבש מהר מעודפי הנוזלים. מזיקים גדולים כדוגמת חלזונות וחשופיות יש להרחיק ידנית.

גינה אורבנית

הרעיון הוא לחסוך במקום ולגדל לגובה. אפשר להשתמש ברעיון הזה גם בגינות קטנות וגם במרפסת או בבית.
גינת מדפים – מתקינים מדפים במרחק 30 ס"מ לפחות זה מזה ומסדרים עליהם את האדניות.
גידול ירקות בתוך צינור פלסטיק – רעיון מדליק ופשוט: מעמידים את הצינור בגינה, יוצרים לאורכו חורים גדולים וממלאים באדמה או בקומפוסט עד למעלה. הצמחים והירקות גדלים החוצה דרך החורים.

גינה אורבנית בעשרה צעדים

מה שותלים מהאביב ועד הסתיו?

ירקות: עגבניות, עגבניות שרי, פלפלים על סוגיהם (כולל חריפים), חצילים, שעועית ירוקה וצהובה, שעועית תאילנדית, לוביה, במיה, חמניות, תירס, בטטה, בזיליקום, ודלועים – מלפפון, פאקוס, קישוא, אבטיח, מלון, דלעת.
צמחי תבלין רב-שנתיים: לואיזה, מליסה, למון גראס, שיבא, זוטה לבנה, לבנדר, עירית ועירית שומית, רוזמרין, נענע, מנתה, מרווה, תימין (קורנית), זעתר (אזוב).

גינה בחצר: בשעה טובה קניתם שתילים. ומה עכשיו?

יוצרים ערוגות
רוחב הערוגה המכסימלי צריך להיות 1.2-1 מטר. מומלץ להתחיל בשטח קטן ובמשך הזמן להגדיל. מסמנים את שטח הערוגה ע"י מתיחת חוטים ויתדות או סימון חריצים באדמה.

מכינים את הקרקע
מנקים את פני השטח מעשבים, אבנים וכו'. אחרי כן הופכים את האדמה ומעשירים בקומפוסט אורגני. זהו שלב חשוב והכרחי, כדי שהשתילים יתפתחו ויצמחו בצורה אופטימלית.
איך? מפזרים את הקומפוסט על האדמה ומערבבים אותו לתוכה בעזרת קלשון לעומק של 40-30 ס"מ.
כמה? לפחות כ-30 ליטר קומפוסט ל-1 מ"ר.
מתי? כשהאדמה לא בוצית או רטובה מדי.

שותלים
מומלץ להתחיל עם 4-2 שתילים מכל ירק. באופן כללי דלועים צריך לשתול במרווחים של כ-1/2 מטר זה מזה; ירקות ממשפחת הסולניים (פלפל, עגבנייה, חציל) – במרווחים של כ-15 ס"מ; תירס וחמנייה אפשר לגדל בצפיפות גדולה יותר – 10 ס"מ בין אחד לשני.

זכרו: עונת השתילה מסתיימת ביוני. זה אומר שעד סוף יוני אפשר להמשיך לשתול עוד ועוד, ובכך לייצר אספקה שוטפת של ירקות. עונת השתילה הבאה מתחילה בסוף אוגוסט.

חיפוי
כדי לחסוך במים ולמנוע צמיחת עשבים, מוסיפים לאדנית שכבה של שבבי עץ, רסק גזם, עלים, עשב יבש, כסחת של דשא או אפילו קרטון.

(השתתף בהכנת הכתבה: ערן פלקנבורג, גנן אקולוגי)