הכוכב הכי צנוע במטבח: איך מכינים בצל ממולא?

בצל ממולא. צילום: דניאל לילה
בצל ממולא. צילום: דניאל לילה

המלית - בשר, אורז או שניהם יחד; הרוטב - מתקתק ועשיר; הסוד - סבלנות. כך תכינו בצל ממולא צעד אחר צעד

אם מיציתם את הפלפלים, הקישואים והעגבניות, הגיע הזמן להתקדם למילוי בצלים, עם מנות שיכולות להתאים לימות השבוע אבל גם לשולחן החג. עם הטיפים והכללים של כוהנות הממולאים רות אוליבר ולימור לניאדו תירוש, אתם עומדים לגלגל ממולאים יפים ומרשימים שנהנים מהמתיקות הטבעית והנפלאה של הבצל. בהצלחה!

מתכונים לבצל ממולא:
בצל ממולא בבשר, אורז ופירות יבשים
בצל ממולא בפריקי וירקות שורש

חיתוך בצל לממולאים. צילום: דניאל לילה
חיתוך בצל לממולאים. צילום: דניאל לילה

השלבים להכנת בצל ממולא:

שלב 1: חורצים כל בצל על קליפתו מהגבעול עד השורש, אבל רק עד לב הבצל.

שלב 2: מניחים בקערת זכוכית, מכסים ומאדים במיקרוגל 5-8 דקות לריכוך חלקי. מקררים היטב ומפרידים בין הגלדים.

שלב 3: מערבבים את כל חומרי המלית בקערה, טועמים ומתקנים תיבול. מניחים כפית מלית בחלקו הפנימי של כל גלד ומגלגלים לפי צורתו הטבעית (הוא כמעט מתגלגל מעצמו).

שלב 4: מרפדים סיר (או תבנית) בליבות הבצלים ששמרנו ומסדרים עליהן את הממולאים עם התפר כלפי מטה בצפיפות ובשכבה אחת.

בצל ממולא בבשר, אורז ופירות מיובשים. צילום: דניה ויינר | סגנון: אוריה גבע
בצל ממולא בבשר, אורז ופירות מיובשים. צילום: דניה ויינר | סגנון: אוריה גבע

כללי האצבע של רות אוליבר להכנת בצל ממולא:

הסוד להצלחה הוא סבלנות מדובר בטכניקה של בישול איטי עם מעט מאוד נוזלים, כדי שהטעמים המובילים יהיו המיצים הטבעיים של הבצל.
השיטה כדי לצמצם ככל האפשר את בריחת האדים, מניחים על הממולאים עצמם צלחת שמשמשת כמשקולת, ועליה מניחים את המכסה. אם המכסה לא אטום לחלוטין, כדאי לכסות גם ברדיד אלומיניום.
המלית בדרך כלל אורז או בשר או שילוב, אבל אפשר גם דגנים אחרים כמו בורגול, קינואה או קוסקוס; וגם לשלב קטניות מבושלות או מחית טעימה של קטניות או פירורי לחם מתובלים בגבינה.
מבשלים בשיטת הסבתות אחרי שמביאים לרתיחה מניחים על פלטה או פתילייה או לחילופין מחממים תנור ל-150 מעלות ואופים מכוסה שעתיים-שלוש.

הטיפים לממולאים המושלמים של לימור לניאדו-תירוש:

  1. אורז בסמטי הוא האורז הכי מתאים למילוי. הוא טעים וריחני ויוצר מלית פחות דחוסה. כדאי להשרות אותו 30 דקות במים קרים ולסנן לפני ערבובו עם שאר חומרי המלית.
  2. רעיון נוסף למליות צמחוניות: במקום כל 1/2 ק"ג בשר טחון משתמשים ב-3 בצלים קצוצים ומטוגנים עד שקיפות ו-2 עגבניות טריות קצוצות, עדיף קלופות.
  3. בממולאים המכילים אורז – חשוב לא לדחוס את המלית לתוך הירק ולא למלא אותו יותר די, כי האורז מתנפח במהלך הבישול ויש להותיר לו מקום.
  4. עדיף לבשל ממולאים כשהם מונחים בשכבה אחת, אבל אם אין ברירה הניחו אותם בשתי שכבות, כאשר השכבה התחתונה תכיל את הממולאים הגדולים יותר.
  5. לאחר הבישול כדאי לחכות לפחות שעתיים עד ההגשה, ועדיף להכניס את הסיר ללילה במקרר ולאכול רק למחרת, כדי שהממולאים יספגו את מלוא הטעם.