משהו קטן וטוב – חטיפי בריאות שילדים אוהבים

צילום: שרית גופן | סגנון: אוריה גבע
צילום: שרית גופן | סגנון: אוריה גבע

זהר לוסטיגר-בשן ממלאת את מגירת הממתקים בחטיפים טבעיים ומלמדת איך מבריאים את המטבח ב-4 צעדים פשוטים

25 ביולי 2017

כמעט לכל אמא צעירה יש בתיק שקית של ביסלי-במבה-תפוצ'יפס. השקית המרשרשת הזאת היא מעין גרסה אכילה של מוצץ — מרגיעה בכי, משקיטה רעב ומספקת תעסוקה לעולל המשועמם במושב האחורי של האוטו. השקיות האלה ממשיכות ללוות את הילדים למסיבות גן ומוצאות את דרכן לתיק האוכל שהם לוקחים לבית הספר. כמעט כל אמא גם יודעת שבחטיפים האלה יש יותר מדי מלח או סוכר (או שניהם), ולפעמים גם שומן טראנס, צבעי מאכל ועוד כל מיני דברים שמסתתרים מאחורי מספרים ואותיות לועזיות. ברור שהיא היתה מעדיפה שהילד שלה יכרסם מקל סלרי או חופן שקדים טבעיים, אבל היא גם ריאלית, ועסוקה מאוד, והילד בוכה ורוצה במבה. עכשיו!

kids_650

אני לא מתיימרת להפוך את הילדים שלכם לחובבי קייל וגוג'י ברי במטה קסם (אגלה כאן סוד — גם הילדות הפרטיות שלי לא כאלה). ובכל זאת אם אתם קוראים את השורות האלה, אתם כנראה אוהבים לבשל וגם לאפות. אז מה דעתכם להפנות מעט מהמרץ הקולינרי שלכם ליצירת חלופות טבעיות לחטיפים המתועשים? אם תשתפו את הילדים בהכנה, גם תרוויחו זמן איכות איתם וגם תגדילו את הסיכוי שהם יסכימו לטעום את החטיפים שהכנתם יחד, למרות שהם לא מגיעים בתוך שקית מצוירת.
כל החטיפים בכתבה הזו מאוד טעימים (גם למבוגרים!), קלים להכנה ומלאים בדברים טובים: קמח כוסמין, אגוזים, גרעינים, פירות טריים, טחינה ועוד. פה ושם עשיתי שימוש גם במזונות-על כמו שעועית אדזוקי וקייל (ששום ילד סביר לא היה מסכים לאכול אותם כמו שהם), אבל לא פחות חשוב ממה שיש בחטיפים האלה הוא מה שאין בהם, כי הפעם אתם יודעים בדיוק מה הכנסתם פנימה:

מבריאים את המטבח בכמה צעדים פשוטים

דרך ארוכה מתחילה בצעדים קטנים בוני אמון: ממירים חלק מהקמח הרגיל בקמח כוסמין, מפחיתים את כמות הסוכר ומשתמשים בממתיקים טבעיים יותר, מותחים את גזרת השימוש באגוזים ומתיידדים עם קטניות.

דגנים בכל מתכון בו מצוין קמח חיטה לבן אפשר להחליף את כל הכמות או את חלקה בקמח כוסמין או בקמח כוסמין מלא. כוסמין הוא סוג של חיטה קדומה עם רמת גלוטן נמוכה יותר ויתאים למי שאכילת קמח רגיל עושה לו תחושה לא נעימה בבטן. גם קמח כוסמת וקמח קינואה באים בחשבון ומתאימים לרגישים לגלוטן.
אם ממירים את כל הכמות, צריך לאזן את כמות השמן/חמאה (לרוב צריך להוסיף מעט). בכל מקרה מתקבל מאפה דחוס יותר ובעיני זה נפלא, כי מאפה דחוס נותן תחושת שובע.

ממתיקים הכי חשוב להפחית בהדרגה את השימוש בסוכרים וממתיקים אחרים ולהרגיל את החך שלנו ושל הילדים למתיקות מתונה יותר. אם במתכון כתוב כוס סוכר, שימו 3/4 כוס. מי יודע? אולי העוגה תצא אפילו טעימה יותר, כי חומרי גלם אחרים, שהמתיקות האפילה עליהם, יבואו לידי ביטוי. ואם כבר סוכר אז סוכר קנים, כי מבין הסוכרים המגורענים הוא עובר הכי פחות תהליכים כימיים. בנוסף כדאי מאוד להתיידד עם ממתיקים טבעיים נוספים: סילאן, מייפל, דבש ואגבה.

אגוזים וגרעינים באגוזים וזרעים יש כמות יפה של חלבון ושומנים החשובים במיוחד להתפתחות המוח. חופן אגוזים ביום הוא כל מה שהגוף שלנו צריך. מה זה חופן? כל אחד והחופן שלו. דרך מצוינת לתת לילדים אגוזים וגרעינים היא באמצעות מאפים. אפשר לשלב אגוזים מסוגים שונים בעוגות, עוגיות וקרקרים או להמיר חלק מהקמח באגוזים או שקדים טחונים.

קטניות תקצר היריעה מלתאר את סגולותיהן: חלבון איכותי, נוגדי חמצון ועל פי הרפואה הסינית — חיזוק הצ'י (אנרגיית החיים). תזונה עשירה בקטניות עוזרת בהורדת כולסטרול ובאיזון הסוכר בדם. יש כל כך הרבה סוגי קטניות, שבטוח תמצאו משהו שאתם והילדים אוהבים. אשר לאי הנוחות בבטן, שמרתיעה רבים מאכילת שעועית ואחיותיה — יש פתרונות: הוסיפו אצת קומבו בזמן הבישול (היא סופחת גזים) או השתמשו בקטניות מונבטות, הקלות יותר לעיכול. רוב הקטניות זקוקות להשריה ובישול ממושכים — לכן כדאי להכין כמות גדולה ולהקפיא.