פותחים שולחן עם ארז גולקו ושלומי נבון

צילום: חיים יוסף | סגנון: אוריה גבע
צילום: חיים יוסף | סגנון: אוריה גבע

ארז גולקו ושלומי נבון, בשלנים ויזמים חיפאים, מארחים במיזם EatWith נותנים טיפים לאירוח

5 בספטמבר 2017

תקופת החגים מתקרבת בצעדי ענק ובלי ששמנו לב אנחנו כבר צריכים להחליט האם אנחנו מארחים או מתארחים השנה, איפה נבנה סוכה ואילו מתנות נקנה לחג. כדי להוריד ולו במעט מהעומס, פנינו לנבחרת של מומחי אירוח, כאלה שיארחו אתכם גם בהתראה של חמש דקות ויגרמו לזה להראות קל להכעיס, כדי לסחוט מהם את כל הסודות, הטיפים וקיצורי הדרך שלהם לאירוח. מה הם מחביאים במזווה ובמקפיא? מה שובר הקרח האולטימטיבי שלהם? מהי המנה המנצחת שלהם ומה הדבר שהם הכי פחות אוהבים באירוח?

המארחים: ארז גולקו ושלומי נבון, בשלנים ויזמים חיפאים.השניים מפיקים ארוחות EatWith מהממות בדירתו של גולקו המשקיפה אל הים וגם מתפקדים כ"שגרירים" של וואדי ניסנאס ומקיימים בו סיורי אוכל מודרכים.

מקסימום אורחים: הארוחה הראשונה שלנו ב-EatWith כללה ארבעה אורחים בלבד, שדואגים לפרגן לנו עד היום. מאז אנחנו מארחים 20 איש בכל ערב ומתרגשים בכל ארוחה מחדש.

 ארז (מימין) ושלומי. הארוחה הכי טובה בחיפה.
ארז (מימין) ושלומי. הארוחה הכי טובה בחיפה.

למה אנחנו רוצים להתארח אצל ארז ושלומי?

לפני כשלוש שנים ארז צפה בכתבה על מיזם האירוח EatWith ונדלק. "לקח לי זמן לשכנע אותם להביא את המיזם לחיפה, אבל העקשנות משתלמת". כשהביקוש לארוחות בחיפה גדל הצטרף אליו שלומי ומאז הם מארחים כמעט כל ערב. בזמן שארז מארח, מפטפט ובעיקר מוזג לכל יושבי השולחן יין וצ'ייסרים (מוטיב האלכוהול עוד יחזור פה כמה פעמים, אנחנו בעד), שלומי עושה פינישים אחרונים במטבח וממלא את השולחן בצלחות צבעוניות עד לאפס מקום. היינו שמחים לקחת חלק באחת המשתים השמחים של ארז ושלומי, כי כשיש אוכל טוב, דרינקים כיפיים וחברה כל-כך טובה, לא צריך יותר.

ככה אנחנו אוהבים לארח

כל ארוחה מתחילה בוואדי ניסנאס. אנחנו עורכים שם קניות ביחד בבוקר הארוחה, שותים קפה, אומרים שלום לכולם ומתחילים, נרגשים כמו ילדים בחנות ממתקים. חומרי הגלם שנמצא בשוק הם אלה שיכתיבו את אופי הארוחה: אנחנו אוהבים לזרום עם מה שכל עונה מביאה איתה, ובעיקר נהנים מחילופי עונות, אז אפשר לשלב מהטוב של שתי עונות. אנחנו אוהבים להגיש מנות גדולות למרכז השולחן, כשהקונספט של הארוחה הוא של משתה ים תיכוני גדול ושמח, אין מקום לפלאפונים על השולחן מרוב שפע ואוכל, ואולי עדיף שכך, כי ככה האורחים מתפנים להכיר האחד את השני וליהנות מהאוכל.
אירוח מבחינתנו לא מסתכם רק באוכל. אנחנו חושבים גם על סגנון המוזיקה שתתנגן ברקע, צבע הצלחות וסוג האלכוהול שיוגש. לארח אנשים זרים אצלך בבית זה מרגש ומסקרן בכל ארוחה מחדש, גם האורחים מגיעים קצת חוששים, כי הם לא יודעים מה מצפה להם. אנחנו תמיד נשארים דרוכים כי אנחנו הקו המקשר ביניהם, לפחות בהתחלה. כשהקרח נשבר והאווירה מתחממת הכל יכול לקרות – אפילו חתונה! זוג שהכיר בארוחה שלנו התחתן והשנה נולד להם ילד, סיפורים כאלה תמיד מרגשים אותנו.

מנת הג'וקר שלנו

הכנאפה, ללא ספק, אנשים פשוט משתגעים אחריה. הסיפור מאחוריה הרבה יותר פשוט ממה שחושבים: יום אחד לארז היה חשק להכין כנאפה לו ולבת הזוג שלו, נטלי, שהספיק לה ביס אחד לקבוע שזו הכנאפה הטובה ביותר שאכלה בחייה. אחת ההנאות הגדולות שלנו בכל ארוחה היא לראות את העיניים של הסועדים שלנו נעצמות מעונג אחרי הביס הראשון מהכנאפה.

 צילום: טלי דברת
צילום: טלי דברת

כוננות אירוח

אנחנו כמעט ולא משתמשים בדברים משומרים או קנויים והפריזר שלנו ריק. מה שכן יש לנו במקרר זה צנצנות חמוצים, לימון כבוש או חריף שאנחנו מכינים לבד, ועם הדברים הטובים האלה אפשר להרים ארוחה קלילה ברגע: למרוח על פוקאצ'ות, להוסיף שמנת חמוצה ולמזוג משהו קטן ליד. בכלל, כשאנחנו נכנסים למטבח יש לנו בקבוק אלכוהול טוב עם סיפור מ"האוסף הפרטי" של ארז, קודם כל מוזגים כוסית, אחר-כך חושבים מה להכין.

הטיפ שלנו לאירוח

  1. מהרגע הראשון יש בינינו חלוקת תפקידים מוגדרת ומסודרת: את הקניות וההכנות אנחנו עושים יחד, ארז אחראי על עריכת השולחן וקבלת האורחים ושלומי על הפס החם. כל אחד מתרכז בתחום האחריות שלו וככה אנחנו לא מתפזרים: שלומי יותר בחיתוכים וארז יותר בתבשילים ארוכי טווח, המטרה שלנו היא שכל אחד יכין את הדברים שהוא אוהב להכין, וככה פשוט אי אפשר לפספס.
  2. במהלך ההכנות והאירוח עצמו אנחנו שומרים על סדר מופתי במטבח, ככה הרבה יותר קל לעבוד, וכשיש סדר במטבח יש גם סדר בראש והכל זורם בצורה הרבה יותר נעימה. את הפח אנחנו מציבים בחוץ, וכל צלחת שאנחנו מורידים מהשולחן אנחנו קודם כל מרוקנים בפח ומעבירים לכיור. בכל פעם כשמתפנה לנו דקה, אנחנו שוטפים כמה צלחות במים ובסבון ומניחים במערום בצד, ממש כחלק מהזרימה של העבודה, ולא נותנים לצלחות המלוכלכות להיערם בכיור. 

שומרים על אווירה טובה

אחד הדברים החשובים ושוברי הקרח שמארח יכול לעשות הוא לדבר קצת בתחילת הארוחה, לברך את כולם, לגרום להם להרגיש בבית. אפשר לתבל בסיפור פיקנטי שיצחיק את כולם ולהרים כוסית. משם האוכל, השיחה והאווירה כבר יזרמו לבד. אצלנו ארז תמיד מספר קצת על הרקע שלנו, מאיפה באנו, מה הביא אותנו לכאן. עד לא מזמן ארז התגורר לבד בדירה אז היינו צריכים להבהיר שאנחנו לא זוג, וזה תמיד מצחיק את כולם והקליל את האווירה.

מה אנחנו נוהגים להביא

בקבוק אלכוהול טוב מהאוסף, כמובן. אבל משהו מיוחד, ותמיד נדאג שיפתחו אותנו כבר בארוחה עצמה ולא יתנו לו להעלות אבק בארון המשקאות.

פחות אוהבים באירוח

טוב, זה ברור – את שטיפת הכלים. את רוב הכלים אנחנו שוטפים בעצמנו, לאור העובדה שאין לנו מדיח. בגלל שהמטבח שלנו חצי פתוח אז אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לתת לכלים להצטבר בכיור.