מבייק אוף למסע שורשים: המטבח האקלקטי של חן ואלון

צילום: דניאל לילה. צילום: דניאל לילה
צילום: דניאל לילה. צילום: דניאל לילה

השורשים של חן נטועים בלוב ותוניס, של אלון ביוון, במרוקו ובקיבוץ. ביחד הם יצרו משמַש ישראלי טעים

8 בינואר 2017

כששואלים את אלון “מאיזו עדה אתה?” הוא עונה “קיבוצניק”. מהו מאכל הדגל של העדה? תשאלו, אלון יענה: “ספגטי עם שוקולית”. ועכשיו עזבו אתכם מעוד שאלות — מכאן זה רק מידרדר, ולא לגמרי ברור איך מהמצע הזה צמח בשלן כל כך מוצלח. העניין מתבהר כשפוגשים את בת זוגו חן — מאמא אוניברסלית בת פחות מ-30, שגדלה בבית לובי-תוניסאי, “שבו כל יום הכינו ארוחת צהריים חמה אחרת”. אלון וחן הפכו לזוג אחרי מפגש קצר בתיכון שהצית להבה, אבל הפך לקשר ממשי רק אחרי שנים בחסות הפייסבוק.

בריק מוסר ים ותפוחי אדמה. המתכון המלא בגיליון ינואר
בריק מוסר ים ותפוחי אדמה. המתכון המלא בגיליון ינואר

למרות פערי הרקע — אלון כאמור גדל בקיבוץ וחן התחנכה בבית דתי ובמסגרות דתיות — הם עברו להתגורר יחד בטרם נישאו בטריטוריה ניטרלית ורחוקה מהבית: ירושלים. בעירם החדשה הם למדו באוניברסיטה, ועד מהרה הפכה דירתם הקטנה, בלב שכונה חרדית ובמרחק יריקה משוק מחנה יהודה, למרכז אירוח בזעיר אנפין, שסיפק ארוחות חמות להמון סטודנטים מזדמנים ולחברים מהדרום (בו שניהם גדלו). המטבח היה המקום שבו הם למדו לפתור בעיות, להכיר לעומק ולפרוח אחד מול השנייה.

האוכל כנראה ספג את כל זה וכל מי שטעם התלהב. אחד החברים כל כך התלהב, עד ששלח אליהם קבוצת תיירים, שליווה במסגרת עבודתו. חן ואלון שמחו לארח אנשים חדשים ולהכיר להם את מנהגי ארוחת השבת הישראלית. מהקבוצה הראשונה הזאת צמח העסק שלהם, הכולל אירוח תיירים לסעודות שישי וגם סדנאות בישול, המלוות לעיתים בסיור בשוק. ב-2013 בני הזוג נישאו ואז הגיע בארי.

בדרך להפוך לבקלאווה עם טוויסט
בדרך להפוך לבקלאווה עם טוויסט

הפרסום גדל לאחר שלקחו חלק ב”בייק אוף” — תוכנית האפייה בהובלת קרין גורן. “כל שלב שעברנו היה הפתעה. עד התוכנית לא היה לנו מושג באפייה ולמדנו הכל תוך כדי תנועה,” הם מספרים. הם הגיעו לגמר, אבל עיקר הרווח היה הביטחון שרכשו באשר ליכולות שלהם. בביתם (אותה דירת סטודנטים) הם מבשלים ואופים ללא הפסקה — אם לא לסדנאות או לתיירים אז לעצמם, לבארי הקטן, שמתגלה כאוהב אוכל אמיתי, ולחברים שעדיין קופצים לבדוק מה מתבשל.

מה שמתבשל זה המון אוכל שחן הביאה מהבית וקצת אוכל שאלון הביא מהבית. אל דאגה – אין ספגטי שוקולית על השולחן. הוריו של אלון הם ממוצא יווני ומרוקאי ומה שאלון למד מאמו וסבתותיו מהווה נדוניה לא רעה בכלל. בסירים חן ואלון מאחדים את השורשים שלהם ואת הידע שהם צוברים מצפייה בתוכניות בישול, מהשתתפות בסדנאות ומקריאה אינטנסיבית של ספרים ומגזינים. התוצאה: משמַש ביתי, ישראלי וטעים נורא.

עוברת היטב גם את מבחן הפריזר. בקלאווה אגוזי לוז עם סירופ קלמנטינות של חן ואלון (צילום: דניאל לילה)
עוברת היטב גם את מבחן הפריזר. בקלאווה אגוזי לוז עם סירופ קלמנטינות של חן ואלון (צילום: דניאל לילה)

מתכון: בקלאווה מגולגלת עם אגוזים של חן ואלון קורן