אפייה חופשית – סודות הגאלט

נונשלנטי, לא מתאמץ, מרושל בקפידה, פראי - הגַאלֵט, הוא מאפה צרפתי שקסמו בנינוחותו

25 ביולי 2014

רוב הגאלטים מושתתים על בצק פריך, מלית מתוקה ופרי טרי שנותן קונטרה רעננה למלית. בגרסאות המלוחות המליות הן לרוב תערובות של גבינות ועליהן פרי או ירק שמוסיפים חיות לכל ביס. את שולי הבצק פשוט מקפלים בזריזות, מפזרים תוספות פריכות ושולחים לתנור. תוך חצי שעה יש פאי להתגאות בו — בלי רידוד מדויק, ריפוד מוקפד, אפייה עיוורת וכיו”ב סיבוכים. בקיצור – מאפה מושלם לימים חמים.

חוכמת הגאלט

בצק
הבצק הרווח ביותר לגאלט הוא בצק פריך, והוא זה שמככב בכתבה זו. אפשר לאפות גאלט גם מבצק עלים ומבצק שמרים. בניגוד לפאי קלאסי, המאפה לא נתמך בתבנית ולכן הבצק עלול להיקרע אם הוא דק מדי. מעבירים את הבצק לתבנית גדולה (למשל תבנית תנור) ומרכיבים את הגאלט. רוצים לקצר את זמן ההכנה אפילו עוד יותר? משתמשים בבצק מוכן, ואז כל שנותר הוא להפשיר, לסדר את המלית, לקפל את שולי הבצק ברישול ולשלוח לתנור.

מלית
ברוב המקרים המלית מורכבת משתי שכבות: התחתונה — תערובת מתוקה או מלוחה (כמו קרם או גבינה מתובלת) ועליה פרי או ירק. הקפידו שהשכבה התחתונה תהיה יציבה ולא נוזלית מדי, אחרת היא פשוט “תברח” אל התבנית. למשל במתכונים עם טופי או קרם לימון, מקררים את המלית כדי שתתייצב ורק לאחר מכן ממשיכים להרכיב את הגאלט.

קיפול וציפוי
שולי בצק המקופלים ברישול מוקפד הם סימן ההיכר של הגאלט וסוד קסמו. תוכלו לראות אינסוף סרטונים ברשת שמדגימים סוגי קיפולים. אם תרצו להשקיע במראה תוכלו לחתוך את שולי הבצק עם גלגלת צורנית לפני שלב המילוי. ברוב המקרים מפזרים על שולי הבצק המקופל תוספות שמוסיפות יופי ופריכות — אגוזים, שומשום ואפילו זרעי כוסברה.

אחסון וחימום
הגאלט הכי טעים ביום ההכנה, אך את רוב הגאלטים אפשר לשמור עד ארבעה ימים במקרר. מוציאים מהמקרר כשעה לפני ההגשה כדי שהגאלט יוגש בטמפרטורת החדר. גאלטים העשויים מבצק עלים כדאי להגיש מיד, ואם שומרים במקרר — לחמם בתנור חם לפני ההגשה.