בול קליעה: טיפים לחלות של ראש השנה

חלת דבש עגולה משש רצועות של קרן אגם. צילום: דניאל שכטר. סטיילינג: גיא כהן.
חלת דבש עגולה משש רצועות של קרן אגם. צילום: דניאל שכטר. סטיילינג: גיא כהן.

בין אם היא קלועה או עגולה, פשוטה או מתהדרת במגוון תוספות – מבחינתנו אין חג בלי חלה מתוקה שנאפתה באותו הבוקר

6 בספטמבר 2017

אנחנו משקיעים בחלה שלנו בכל ארוחת שישי, אבל בראש השנה, כשהשולחן כולו לובש חג החלטנו לקחת את זה צעד אחד קדימה, עם קליעות חגיגיות, תוספות מפתיעות (ניסיתם פעם לאפות חלה עם ערמונים או עם בטטה וקינמון?), זיגוגי דבש מתוקים ואפילו חלות ממולאות.

לחלות של חן שוקרון:
חלת כתר מהודרת

חלת טחינה ודבש

חלת כוסמין טבעונית

חלה במילוי בשר

חלת ערמונים

חלת בטטה וקינמון 

חלת כתר מהודרת. צילום וסגנון: חן שוקרון
חלת כתר מהודרת. צילום וסגנון: חן שוקרון

‏ טיפים של חן שוקרון להכנת חלה

‏1. המרקם המושלם הבצק שלכם צריך להיות גמיש, רך ומעט דביק, כזה שנאסף לכדור יפה וחלק בקערת המיקסר, אבל נדבק מעט לאצבעות. בדקו את המרקם של הבצק בסוף הלישה, ואם אתם לא בטוחים שהוא גמיש מספיק — המשיכו ללוש והוסיפו בהדרגה כמה כפות מים. אל תתפתו להוסיף קמח אם הבצק יצא קצת דביק; אחרי שימון והתפחה תגלו שהוא הרבה יותר נוח לעבודה.
‏2. שימו שמן האויב הכי גדול של חלה הוא קרעים בבצק, שנוצרים כשהוא יבש מדי. כיוון שהקמח עלול לייבש את הבצק לא מקמחים את הקערה או את משטח העבודה. מושחים את הבצק בשמן לפני ההתפחה ואחריה ומקבלים בצק נוח לעבודה שלא נדבק לשיש. אם הוא בכל זאת נדבק, אפשר לשמן מעט את משטח העבודה.
‏3. מוכנים לקלוז-אפ? לקבלת חלה דוגמנית, שתוכלו להשוויץ בה באינסטגרם, כדאי לשקול את הבצק ולחלק אותו לרצועות שוות ולא "לפי העין".

חלת ערמונים. צילום: בן יוסטר, סגנון: אוריה גבע
חלת ערמונים. צילום: בן יוסטר, סגנון: אוריה גבע

כך תקלעו חלת צמה מ-3 רצועות:

מחלקים את הבצק ל-3 חלקים ומגלגלים כל חלק לרצועה ארוכה וגלילית. מהדקים את הקצוות של שלוש רצועות הבצק זה לזה בנקודה אחת, מניחים את הרצועה הימנית בין שתי הרצועות האחרות ואז מניחים את הרצועה השמאלית בין שתי האחרות. חוזרים על הפעולה עד שיש לכם צמה. מצמידים את הקצוות ותוחבים אותם מעט מתחת לחלה.
עיצוב את החלה הקלועה אפשר גם לעצב לצורת טבעת, אם היא ארוכה דיה.
הקליעה צריכה להיות רופפת כדי שהבצק יוכל לתפוח בלי להיקרע. אם הבצק מתכווץ, נסדק או סתם לא משתף פעולה, הניחו אותו בצד לכמה דקות, כשהואמכוסה באופן רופף בניילון נצמד, ותנו לגלוטן לנוח.

חלת בטטה צלויה וקינמון. צילום: בן יוסטר | סגנון: אוריה גבע
חלת בטטה צלויה וקינמון. צילום: בן יוסטר | סגנון: אוריה גבע

חלה של ערב חג
את החלה הזו אפשר אמנם לקלוע לצמה פשוטה, אבל אם תקלעו אותה לחלה עגולה מ-4 רצועות, תקבלו דוגמת שיש מקסימה בתוך הבצק וחלה חגיגית שתתגאו להגיש לשולחן החג. מחלקים את הבצק ל-4 חלקים שווים ומרדדים כל חלק לעלה בעובי 3 מ"מ וגודל 60×25 ס"מ.