כתבה

הזיווג המושלם – שידוכי גבינות ויין לשבועות

אם מצאתם את עצמכם אבודים במגוון גבינות אינסופי ומבחר היינות, הינה שלושה שולחנות של גבינות ויין, לאירוח אלגנטי

25 במאי 2017

לא משנה את מי תזמינו לארוחת החג השנה, האורחים הקבועים שיתפסו מקום של כבוד על השולחן יהיו הגבינות והיינות. איך משלבים בין המגוון האינסופי של הטעמים והמרקמים למבחר העצום של יינות לבנים ואדומים?שלושה שולחנות של גבינות ויין בשלושה סגנונות אירופיים. ויש גם בונוס – מתכון למעדן טעים וקל להכנה שהולך מצוין עם הגבינות ומשלים את חוויית האירוח האלגנטית.

את כל חומרי הגלם ניתן להשיג בסניפי טיב טעם ובמעדניות מובחרות בכל הארץ.

צרפת

עם מבחר של יותר מ-500 סוגים, צרפת היא ללא ספק מעצמת הגבינות האולטימטיבית.
את שולחן הגבינות שלנו הרכבנו מכמה נציגות מרתקות – בשלות, עשירות ומתובלות, ואיזנו את טעמיהן עם יינות בעלי מאפיינים מנוגדים – קלים, מינרליים ופירותיים.

גבינות
מורבייר Laita International –  גבינה חצי קשה, בעלת קו אפר במרכזה. טעמיה עדינים וחלביים מאוד. יש להגישה עם סכין גבינות חלקה ולא משוננת.
ברי פטריות Kaserei Hofmister GMBH & Co.Kg – גבינה בשלה, בעלת מעטפת עובש לבן ופטריות שמפיניון המעניקות לה טעמים אדמתיים.
קממבר במנות Paysan Breton – גבינה בשלה, רכה, ארומתית ובעלת טעמים עוקצניים. כשהיא טרייה מאוד יש פס לבן במרכזה. עם ההבשלה הוא נעלם והגבינה הופכת נוזלית מעט.
פורם ד’אמבר Laita International – אחת הגבינות העתיקות ביותר בצרפת. טעמיה אגוזיים ופירותיים והיא מתאימה למריחה, לקלייה בגריל או לאכילה עם פירות טריים.
רקלט מונטג’ן Laita International – פירוש המילה רקלט (Raclette) הוא לגרר; משום שנוהגים לחמם את הגבינה הזו ולגרר אותה לצלחת אל מול האש – בעיקר על מאפים או על ירקות (ראו מתכון), אבל הגבינה הטעימה הזאת נהדרת לנשנוש גם כמו שהיא.
חמאה צרפתית Flechard – להשלמת הפינוק הצרפתי שלנו צירפנו חמאה המופקת מחלב נורמנדי משובח – מושלמת על פרוסת בגט, עם או בלי גבינה.

יינות
לבן – ג’וזף דרוהין בורגון אליגוטה (Joseph Drouhin Bourgogne Aligot) – זן האליגוטה משמש בבורגון לייצור יינות קלים ורעננים מאוד. יין זה, המגיע מאחד היצרנים המפורסמים באזור, הוא פרחוני ומינרלי, חמיצותו מאוזנת וטעמו הפירותי נפלא. יין ידידותי במיוחד לגבינות.
אדום – ז’אבולה קרוז הרמיטאז’ לה ז’אלה (Jaboules Cruzes Hermitage Les Jalets) – יין סירה צעיר, קליל ונעים, רענן ופירותי. מושלם לחגיגת שבועות קיצית.

מתכון: אספרגוס צלוי עם רקלט
חולטים 2 צרורות אספרגוס במים רותחים כ-2 דקות, מסננים, מעבירים לתבנית אפייה, מפזרים מעל שן שום כתושה ו-100 גרם גבינת רקלט מגוררת, מתבלים במלח ופלפל שחור גרוס ואופים כ-10 דקות בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות עד שהגבינה מבעבעת. מגישים מיד.

israco_650_3

איטליה

הגבינות של איטליה הן מהעתיקות ביותר בעולם. רבות מהן (פרמזן, מוצרלה ועוד) מוכרות בכל פינה על פני הגלובוס, אחרות נדירות יותר ורווחות רק באזורים מסוימים בארץ המגף. קשת הטעמים רחבה בהתאם ונעה בין חלביות מתוקה לגוונים עזים ומתובלים. בשולחן האיטלקי שלנו יש נציגים לשלל סגנונות. צירפנו אליו מקלות בצק מלוחים עם פרמזן (ראו מתכון) – נשנוש ממכר שהולך מצוין עם גבינות – והתאמנו צמד יינות טוסקניים סופר אלגנטיים.

גבינות
גורגונזולה דולצ’ה Formaggi Ciresa El Vette – גורגונזולה היא ה-גבינה הכחולה של איטליה. טעמה עשיר כמו זה של הרוקפור הצרפתית, אבל היא פחות מלוחה ויותר חמאתית. הדולצ’ה (מתוקה באיטלקית) היא הגרסה הצעירה והמתקתקה יותר של הגורגונזולה הקלאסית, ולכן היא עוד יותר ידידותית לחך.
‎פרובולונה דולצ’ה Formaggi Ciresa El Vette – גבינה צפון איטלקית חצי קשה המיוצרת באופן מסורתי בצורת נקניק ארוך או בצורת אגס. כאן בחרנו בגרסה החלקה והעדינה של הגבינה, המצטיינת במרקם גמיש וחמאתי.
‎קשקווליו Formaggi Ciresa El Vette – קרובת המשפחה של גבינת הקשקבל הבלקנית העשויה אף היא מחלב כבשים. כשהיא צעירה היא שומרת על ריחות וטעמים חלביים מעודנים, וככל שהיא מתיישנת כך הופך מרקמה קשה וטעמה מרוכז ודומיננטי.
טלג’יו Formaggi Ciresa El Vette – גבינה חצי קשה בעלת ריח ומרקם עזים ועם זאת מעודנים ואלגנטיים. יש לה קרום כתום והיא בעלת גוון מעט ירקרק.
פקורינו רומנו Formaggi Ciresa El Vette – אחת הגבינות הפופולריות באיטליה, היא קשה ועשויה מחלב כבשים, בעלת מתיקות אופיינית המלווה במליחות קלה.

יינות
לבן – ברון ריקאסולי טוריצ’לה (Barone Ricasoli Toricella) – שילוב לא שגרתי של סוביניון ושרדונה מפיק יין שנהנה מן הטוב שבשני העולמות: המורכבות שמאפיינת את יינות שרדונה לצד רעננות סוביניונית.
אדום – פטוריה די ברבי מורלינו סקאנסאנו (Fattoria dei Barbi Morellino di Scansano) – בלנד של ענבי סנג’ובזה (הזן המוביל באזור) עם תוספת קטנה של מרלו מפיק יין בעל בוקה ארומטי של דובדבנים ופירות יער אדומים, טעם רענן וטאנינים עגולים.

מתכון: מקלות גבינה פריכים
פורסים גליל בצק עלים או בצק פריך על בסיס חמאה (400-300 גרם), מושחים בביצה טרופה, מפזרים 100 גרם גבינת פרמזן או פקורינו מגוררת ומתבלים במלח, פלפל שחור גרוס ואורגנו יבש. חותכים את הבצק בעזרת גלגלת לפסים ברוחב 2 ס”מ, מגלגלים כל פס סביב עצמו בכיוונים מנוגדים (כמו פתיחה של עטיפת סוכריה) ומניחים את הפסים בתבנית מרופדת בנייר אפייה במרווחים של 2 ס”מ. אופים 15-10 דקות בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות עד שהמקלות זהובים ותפוחים.

 

לקט אירופי

בארצות רבות באירופה מייצרים גבינות מופת. השולחן הזה מציג מבחר קלאסיקות מהולנד, גרמניה, שוויץ וספרד. לכל גבינה אופי שונה וכולן יחד יוצרות שולחן מגוון ומפתה.
ריבת עגבניות השרי המתובלת (ראו מתכון) מחמיאה מאוד לטעמי גבינות ומומלץ לצרפה לכל פלטת גבינות שתבחרו להגיש. בחרנו ביינות קלאסיים, מאוזנים ומרוכזים מגרמניה וספרד, שיחמיאו לאוסף הגבינות הקוסמופוליטי.

גבינות
גאודה פסטו Gardeli – הגבינה הקשה הקלאסית של הולנד עם תיבול שובר שגרה של פסטו. מדובר בחלק מסדרה של גאודות מתובלות, שגם חבריה האחרים שווים טעימה: גאודה עם עגבניות מיובשות, עם גרגירי חרדל, עם שום, עם אגוזים או עם כמהין.
רוז’ט Kaserei Hofmister Gmbh & Co.Kg – גבינת טריפל-קרם גרמנית רכה, שמנתית מאוד ובעלת קרום אדמדם.
גרוייר Lustenberger+Durst SA גאוותה של תעשיית הגבינות השוויצרית – גבינה קשה בעלת טעמים עזים ואגוזיים ורמז עדין למתיקות.
קמבוזולה Kaserei Hofmister Gmbh & Co.Kg – המצאה גרמנית שהיא שילוב של קממבר וגורגונזולה: לקמבוזולה מרקם דשן וצבע שנהבי כמו של קממבר לצד מליחות עוקצנית האופיינית לגורגונזולה.
מנצ’גו של Teodoro Garcia SA – גבינה הדגל של חבל לה מאנצ’ה שבמרכז ספרד מופקת מחלב כבשים ומושרית במהלך הייצור בשמן זית. מרקמה קשה ומעט פירורי והיישון הממושך מעניק לה טעם מורכב עם מליחות נוכחת אך מאוזנת.

יינות
לבן – קלוסטר אברבך ריזלינג (Kloster Eberbach Riesling) – ריזלינג גרמני בוהק וצלול, בעל ארומות פרחוניות ופירותיות, חמיצות מעוררת ופריכות נעימה.
אדום – קודורניו סקאלה דיי גראנצ’ה פריוראט (Codorniu Scala Dei Granacha Priorat)-  יין צעיר מאזור פריורט הספרדי, בעל פירותיות אופיינית ותיבול נפלא.

מתכון: ריבת עגבניות שרי מתובלת
חולטים 1/2 ק”ג עגבניות שרי במים רותחים כדקה ומקלפים אותן. מעבירים לסיר רחב, מוסיפים מיץ סחוט מ-1/4 תפוז, סליל רחב של קליפת תפוז, מקל קינמון קטן, פלפל שחור גרוס ו-½1 כוסות סוכר ומבשלים על להבה בינונית-נמוכה כ-45 דקות או עד שהריבה מסמיכה (טובלים כף בסיר – אם הנוזל ניגר בטפטופים ולא בזרימה רציפה, הריבה מוכנה). מעבירים לצנצנת מעוקרת, מאחסנים במזווה ומעבירים למקרר לאחר הפתיחה.

israco_650_2