השף "הישראלי" שמגיש עוף עם דונאטס וזעתר

אחרי "זהב" ו"דיזנגוף" המצליחות, מייקל סולומונוב פותח את Federal Donuts המגישה דונאטס עם עוף והאמריקאים משתגעים

22 במרץ 2017

כבר לפני כמעט עשור זרמו פה ושם שמועות על מסעדה ישראלית, "זהב" שמה, שפועלת בפילדלפיה שבארה"ב. היום יש כבר מסעדות "ישראליות" בניו יורק, ניו אורלינס או ניו ג'רסי, אבל מייקל סולומונוב, חצי ישראלי, היה החלוץ הראשון. לסולומונוב רזומה עשיר: הוא הפך את מסעדתו בפילדלפיה למפורסמת בכל העולם, הוביל סדרת טלויזיה אודות האוכל הישראלי, ולפני שנתיים פתח בצ'לסי מרקט בניו יורק את מסעדת "דיזנגוף" – פאסט קזואל ישראלי, המגיש חומוס ופלאפל. מלבד "דיזנגוף" סולומונוב הוא גם הבעלים, השף והפרזנטור של רשת ברביקיו בפילדלפיה בשם "פרסי סטריט ברביקיו" ושם מקום נוסף בשף "סופלה". השותף העסקי שלו, שמלווה אותו עוד מהפתיחה של "זהב" הוא סטיבן קוק. דוד סולומונוב, אחיו של מייקל, התנדב לצה"ל ונהרג בגבול לבנון בשנת 2003. כדרך התמודדות עם האירוע, הוציא מייקל ביום השנה של אחיו את הספר "זהב – עולם הבישול הישראלי", בו הוא פורש את סיפור חייו האישי לצד מתכונים שונים.

סלמונוב נולד בישראל ומשפחתו היגרה לפיטסבורג שבארה"ב כשהיה בן שנתיים. שפת האם שלו היא אנגלית ועברית הוא למד כשהגיע לישראל בגיל 15. כמה שנים אחר כך נטש את הקולג' והגיע לישראל כדי לעבוד במאפייה בכפר סבא. הוא חזר לארה"ב והלך ללמוד בבית ספר לבישול. ישראל הפכה לבית השני שלו ולכן היה זה אך טבעי שלאחר שעבד כטבח בשורה של מסעדות, הוא יקים את "זהב", שהפכה להיות יקירת היהודים שגרים בסביבה (ויש לא מעט). בערך שלו בויקיפדיה כתוב שהוא קודם כל "שף ישראלי". היום סלמונוב הוא הבעלים של שורת מסעדות, חלקן מסעדות "קטע". ליד "דיזנגוף" בניו יורק הוא פתח את Abe Fisher, סוג של דלי יהודי מודרני, וזוהי ההשראה: "המסעדה מושפעת מנדודי היהודים ומבישולי המטבח שלהם, החל מימי הביניים – הולנד, צרפת, פולין וגרמניה, דרך המעבר שלהם לעולם החדש. התפריט הוא מחווה לבישול היהודי של מאות השנים האלה".

אבל המיזם האחרון של רשת פאסט קז'ואל בפילדלפיה, עם שילוב תפריטים מטורף ובלתי אפשרי, הוא להיט שהביקורות אומרות עליו שלא צריך ללכת "אלא לרוץ" אליו. מדובר ברשת שמונה עד עכשיו שלושה סניפים ושמה Federal Donuts שבאמת מגישה דונאטס מגוונים, כמו למשל, "ונילה ספייס", תות ולוונדר או קינמון וסוכר חום, וגם אקלייר שוקולד ולאטה דלעת. אבל זהו רק הצד המתוק של התפריט, הלהיט הגדול הוא מנות עוף פשוט ממכרות שהסועדים לא יכולים להפסיק לאכול. העוף בכלל זוכה בשנים האחרונות לעדנה בארה"ב, כך מגיש סולומונוב מנה כפולה של חזה עוף, ירך או כנף עם זעתר, קארי קוקוס וחמאת כפר, רוטב שום וצ'ילי, סויה מתוקה ושום וג'ינג'ר עם דבש, מנה המלווה בדונאטס וברוטב וציפוי לפי בחירה.

 

התמונה לקוחה מעמוד הפייסבוק של Federal Donuts
התמונה לקוחה מעמוד הפייסבוק של Federal Donuts

קשה להאמין אבל השילוב הבלתי אפשרי הזה עובד ומסעדותיו של סולמונוב מלאות. אולי זה בגלל העוף, אולי בגלל הקארי קוקוס, אולי הזעתר ואולי כי זה פשוט סולמונוב, בעל ידי הזהב. בינתיים הביקורות מהללות.

צילום: Michael Persico
צילום: Michael Persico
צילום: Michael Persico
צילום: Michael Persico