חיפוש מתקדם

ימים של קוקוס

מים שמצילים ספורטאים מהתכווצויות, שמן רב שימושי, חלופה טבעונית לקצפת וקמח נטול גלוטן. מבט מקרוב על מוצרי הקוקוס שכובשים את מדפי חנויות הבריאות - מתוך מדור "שוק", גיליון 304, יוני 2015

ימים של קוקוס

מי קוקוס

מי קוקוס בלב אגוז הקוקוס הבוסרי והירוק מתחבאים מי קוקוס צלולים, דלים בקלוריות אך עשירים בוויטמינים, נוגדי חמצון ומינרלים (במיוחד אשלגן). זוהי תרכובת אידיאלית אחרי פעילות גופנית: היא מונעת התייבשות ומגינה על השרירים מפני התכווצויות. מי הקוקוס (שאין לבלבל אותם עם חלב קוקוס — עליו בהמשך) הפכו השנה ללהיט בארה”ב. בארץ אפשר אמנם למצוא לפעמים אגוזים ירוקים מיובאים, אך הם מלאים בחומרים מזיקים (שנועדו להגן עליהם בדרך ולמנוע הבשלה) ולכן לא מומלצים. הנחמה היא מי קוקוס בפחיות או באריזות קרטון. Vita Coco, מותג אמריקאי שמדונה הצהירה על התמכרות אליו, מציע מי קוקוס בטעמים (10-8 שקלים ל-330 מ”ל ברשתות “שופרסל”, “סופר פארם” ו”עדן טבע”) המכילים גם סוכר. המותג – A de Coco – מציע מֵי קוקוס טבעיים ללא חומרים משמרים או תוספת סוכר (12 שקל ל-330 מ”ל בבתי טבע ובאתר “טבעקום”).

נוזל קוקוס וקרם קוקוס

נוזל (חלב) קוקוס וקרם קוקוס מיוצרים על ידי טחינת בשר האגוז. שניהם מכילים ויטמינים, ברזל ושפע סידן. ההבדל ביניהם טמון באחוזי השומן – הנוזל (המכונה גם חלב) דל יותר מהקרם. הפער נובע משיטת ההכנה: את קרם הקוקוס טוחנים עם כמות מועטה של מים או מפיקים אותו בדיעבד מתוך נוזל הקוקוס על ידי הפרדת השכבה השומנית. כדי ליהנות מהיתרונות בלי הפרעות של חומרים משמרים לכו על המוצרים של חברות Aroy D, Chaodoh ו-Ammoka.
מלבד השימוש המוכר בנוזל ובקרם לתבשילי קארי והסמכת מרקים אפשר להכין מקרם הקוקוס קצפת – בדיוק כמו שמכינים קצפת רגילה. רק שימו לב: את הקרם יש לצנן במקרר יום מראש לפני ההקצפה ואת הקצפת – לקרר שעתיים לפני ההגשה (הקור מסייע לה להתייצב).
אין חלב בארץ! בעולם קוראים לנוזל הקוקוס חלב קוקוס, בארץ אסור. השם הוחלף לנוזל קוקוס בגלל תקנה האוסרת לכתוב את המילה חלב על מוצרי פרווה (הרבנות חוששת מפני בלבול בקרב שומרי הכשרות).

קמח קוקוס

קמח קוקוס מיוצר מבשר קוקוס שיובש בטמפרטורה נמוכה ונטחן לקמח. הוא נטול גלוטן ומכיל הרבה סיבים תזונתיים, וכך עוזר לירידה במשקל ולשמירה על רמת סוכר מאוזנת. כמו שמן ונוזל קוקוס גם הקמח מכיל חומצה לאורית. כיוון שהוא סופח הרבה נוזלים בזמן אפייה, אפשר להחליף רק כרבע מכמות הקמח המקורית במתכוני מאפים בקמח קוקוס ולהוסיף נוזלים או ביצים. מתכון מצוין ללחם קוקוס נטול גלוטן תמצאו בבלוג של לימור תירוש.
‏[30-25 שקל ל-500 גרם. לרכישה בכל בתי הטבע]

שמן הקוקוס זוכה למידה שווה של תשבחות והשמצות. הוא מופק ממיצוי השומנים בבשר הקוקוס ומכיל ויטמין E (המסייע לתפקוד הלב), נוגדי חמצון (הנלחמים בגורמים מסרטנים) וחומצה לאורית (המעלה את רמת הכולסטרול הטוב ומחזקת את מערכת החיסון). מחקרים עדכניים מראים כי שמן הקוקוס מסייע לתפקוד המוח ומקל על חולי אלצהיימר. למרות כל

שמן קוקוס

אלה במשך שנים הוא נחשב למזיק משום שהוא מכיל הרבה שומן רווי (שבתצורות מסוימות עלול להזיק ללב), ובעיקר משום שתהליך הפקת השמן המזוכך משמיד את היתרונות. כדי ליהנות משלל סגולותיו בבטחה יש להשתמש בשמן קוקוס לא מזוכך מכבישה קרה בלבד (על האריזה יקראו לו לפעמים שמן כתית או אקסטרה וירג’ין) ולהקפיד לא לצרוך יותר מכף ליום. לשמן קוקוס נקודת עישון גבוהה (232 מעלות), כך שערכיו לא אובדים גם בטמפרטורה גבוהה והוא הופך למוצק בקירור. הוא מצוין לטיגון ומשמש כתחליף לחמאה במחלקת הקונדיטוריה (הטבעונית בעיקר). מחוץ למטבח הוא נחשב גם כשמן פלאי לטיפוח השיער והעור.

מתוך גיליון 304, יוני 2016: שבועות להזמנת הגיליון
תגובות

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *