מבשלים עם חלקי פנים: כבד בקר

כבד קצוץ של אסף שנער. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: אינה גוטמן
כבד קצוץ של אסף שנער. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: אינה גוטמן

איך מכינים פטה כבד או כבד קצוץ למתקדמים?

19 בדצמבר 2017

ממרח כבד, פטה כבד, כבד קצוץ – כולם וריאציות של אותו מאכל; כבדים נימוחים שנטחנים לממרח קרמי שמוגש לצד מטבלים מתוקים (כמו ריבת בצל) במערב אירופה או חריפים (כמו בצל וחזרת) במזרח אירופה.
אבל בעוד שהכבד הקצוץ של סבתא עשוי מכבדי עוף, יונתן ממליץ לנסות להכין את המעדנים הללו מכבד בקר. המרקם הוא אותו מרקם רך ונימוח, אבל לכבד בקר טעם מודגש יותר, שמתגבר בהתאם לגילה של הפרה.
מצאתם כבד לבן? זכיתם בפיס! עבור הפרה מדובר בחדשות לא ממש טובות – כבד לבן הוא מאפיין של בעיות כולסטרול – אבל בטעם הוא שומני ועדין יותר מהכבד הרגיל ונחשב למעדן נדיר.

חוץ משיפודים על הגריל, אחת הדרכים הכי טובות להכין כבד בקר היא כבד קצוץ. קודם כל צולים את הכבדים עד שהם שחומים וצרובים מבחוץ ועסיסיים וורדים מבפנים, ואז טוחנים אותם למרקם חלק. ואם כבר כבד קצוץ – מגישים עם מלפפון חמוץ ופרוסת חלה ליד, כמו שהפולנים אוהבים.

כבד בקר. צילום: דריה רטינר
כבד בקר. צילום: דריה רטינר

כבד קצוץ של יונתן בורוביץ', M25:

כבד קצוץ של פעם במרקם קרמי נהדר, כזה שבא לאכול לצד מלפפון חמוץ ופרוסת חלה.

חומרים ל-4 מנות:

600 גרם כבד בקר נקי ופרוס לקוביות בעובי ½ ס"מ
6 בצלים לבנים פרוסים דק
2 כפות שמן קנולה
3 ביצים קשות
2 כפות גדושות פלפל שחור גרוס טרי
1/2 כף מלח גס

להגשה:
מלפפון חמוץ
פרוסות חלה

  1. מטגנים בצל במעט שמן על אש גבוהה-בינונית, עד שהוא הופך שקוף. מנמיכים את האש, מכסים את המחבת וממשיכים לטגן חצי שעה לפחות, עד שהבצל רך, שחום ומקורמל היטב. מדי פעם מערבבים ומוודאים שהבצל אינו נחרך. אם המחבת יבשה והבצל מתחיל להיחרך, אפשר להוסיף מעט מים.
  2. במחבת נפרדת מחממים שמן קנולה וצולים כבדים כדקה מכל צד, עד לדרגת עשייה מדיום וול – הכבדים קפיציים למגע, שחומים מבחוץ וכבר לא ורודים מבפנים, אך עדיין לא שינו את צבעם לאפור. מוציאים למגש ומצננים לחלוטין.
  3. טוחנים במעבד מזון או מטחנת בשר את הכבדים ביחד עם הבצל, מלח, פלפל וביצים קשות עד לקבלת מרקם קרמי ואחיד.
  4. שומרים בכלי אטום עד להגשה. מגישים לצד מלפפון חמוץ ופרוסת חלה.