חיפוש מתקדם

כל מה שצריך לדעת על תפוחי אדמה

איך בוחרים? איך מבשלים? ומה עושים כשרוצים תפוח אדמה מבושל תוך 5 דקות?
כל מה שצריך לדעת על תפוחי אדמה
כל מה שצריך לדעת על תפוחי אדמה

איך בוחרים תפוחי אדמה?

  • רצוי מאוד לקנות תפוחי אדמה מוצקים, בעלי קליפה יציבה, ללא פגמים וללא נביטות.
  • חשוב להקפיד שתפוחי האדמה לא יהיו ירוקים. גוון ירוק מעיד על פקעת שאוחסנה זמן רב מדי באור וטעמה עלול היה להיפגע.

איך מבשלים תפוחי אדמה?

  • כמו בכל בישול עם ירקות, חשוב להקפיד שגם תפוחי האדמה לא יפסידו בשעת הבישול מערכם התזונתי, לכן רצוי לבשלם בקליפתם לאחר שנשטפו היטב.
  • אם אין מבשלים את תפוחי האדמה בקליפתם, רצוי לבשלם במעט מים ובסיר מכוסה היטב.
  • אם אין מבשלים את תפוחי האדמה מיד לאחר הקילוף יש לכסות אותם במים על מנת למנוע את השחרתם.
  • במי הבישול של תפוחי האדמה אפשר להשתמש למרקים או לרטבים.

בישול תפוחי אדמה קלופים

רוחצים היטב את תפוחי האדמה, קולפים דק ככל האפשר וחותכים לקוביות. שמים את תפוחי האדמה בסיר עם מים (כשתי כוסות מים לארבע תפוחי אדמה בינוניים) ומעט מלח, ומבשלים על להבה נמוכה במצב רתיחה מתמיד עד אשר ניתן לנעוץ בהם מזלג בקלות.
משך זמן הבישול הממוצע:
תפוח אדמה בינוני שלם: 35-25 דקות
תפוח אדמה חתוך לקוביות גדולות: 25-20 דקות
תפוח אדמה חתוך לקוביות קטנות: 20-15 דקות

בישול בזק של תפוחי אדמה לפירה

מחממים מעט מים בסיר שטוח על להבה חזקה, בו זמנית מרתיחים גם 2 כוסות מים בקומקום חשמלי. קולפים 5-4 תפוחי אדמה, פורסים דק מאוד ומוסיפים לסיר. יוצקים את המים הרתוחים לסיר, מוסיפים מעט מאוד מלח ומכסים את הסיר. תוך 7-5 דקות תפוחי האדמה יהיו מוכנים.

בישול תפוחי אדמה לא קלופים

תפוחי אדמה המבושלים בקליפתם נשמרים היטב 6-5 ימים במקרר בכלי סגור, ואפשר למצוא להם שימושים רבים גם לארוחות חלביות וגם לבשריות, לכן רצוי לבשל תמיד כמות גדולה מהדרוש לאותו יום.
רוחצים היטב את תפוחי האדמה ומכסים אותם במים. על כל ק”ג תפוחי אדמה מוסיפים כפית שטוחה מלח וכף שמן. המלח משפר את טעמם והשמן מגן על הקליפה לבל תתייבש ושומר על טעם תפוח האדמה במשך מספר ימים.
מבשלים על להבה נמוכה עד שתפוחי האדמה מתרככים ואפשר לנעוץ בהם מזלג בקלות. מוציאים מיד מהמים.

אם מבשלים את תפוחי האדמה לסלט רצוי לבשלם רק חצי בישול, כיוון שתפוחי האדמה החמים ממשיכים את פעולת הבישול גם לאחר הוצאתם מהסיר.

טיגון

לפני טיגון יש להשרות את תפוחי האדמה הקלופים והחתוכים לפרוסות או לאצבעות צ’יפס, בקערה עם מי קרח. ממש לפני הטיגון להוציא ממי הקרח ולייבש בעזרת מגבת או נייר סופג לפני שמכניסים לשמן החם. הפרש הטמפרטורה בין תפוחי האדמה לשמן יוצר את המעטפת הפריכה.

אחסון תפוחי אדמה בבית

את תפוחי האדמה יש לשמור במקום חשוך, מאוורר קלות וקריר. במיכל סגור ללא אוורור הם עלולים להירקב. לא רצוי להחזיק תפוחי אדמה בשקיות פלסטיק אפילו אם הן מנוקבות, גם לא לימים אחדים.
אחסון תפוחי אדמה באריזה מיוחדת למיקרו הוא היוצא מן הכלל – אותם כדאי לשמור במקרר. בטמפרטורה נמוכה, 1-4 מעלות, כמו זו שבמקרר, העמילן הופך לסוכר ותפוחי האדמה מקבלים טעם מתקתק. אם יטוגנו, עלולים תפוחי אדמה כאלה לקבל גוון חום כהה יותר מן הרצוי.
בטמפרטורה של בין 10-28 מעלות העמילן נותר בצורתו המקורית ותפוח האדמה אינו נעשה מתוק.

ערכם התזונתי של תפוחי אדמה

בארצות שונות, כגון אנגליה וארצות הברית משמש תפוח האדמה אחד המרכיבים החשובים בדיאטת הרזיה בת 1000-2000 קלוריות ליום, מכיוון שאינו מספק קלוריות רבות, אך הוא משביע וגודש את הקיבה. תפוח אדמה בינוני, שמשקלו 90 גרם מכיל 75 קלוריות, לעומת פרוסת לחם בינוני שמשקלה 40 גרם ותכולתה 105 קלוריות.
בפקעת תפוח אדמה מצויים מינרלים חשובים, ובהם: אשלגן, זרחן, סידן וברזל. בזכות האשלגן מצטיין תפוח האדמה בתגובה בסיסית, בניגוד ללחם שתגובתו חומצית. לכן רבה חשיבותם של תפוחי אדמה כמאכל דיאטטי, בייחוד לבעלי מערכת עיכול רגישה.

ערך תזונתי מקורב, ל-100 גרם תפוח אדמה:

אנרגיה – 85 קלוריות
מים – 76 גרם
חלבון – 2 גרם
שומן -0.1 גרם
פחמימות זמינות – 19 גרם
סיבים תזונתיים – 1.5 גרם
סידן – 15 מ”ג
ברזל – 1.5 מ”ג
נתרן – 3 מ”ג
אשלגן – 400 מ”ג
מגנזיום – 25 מ”ג
כולסטרול – 0 מ”ג

תגובות

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *