10 מקומות ששווה לסטות עבורם מהדרך לרמת הגולן

מנות במסעדת רוטנברג. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המסעדה
מנות במסעדת רוטנברג. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המסעדה

רגע לפני שאתם מעמיסים את הילדים לנסיעה צפונה, הנה 10 מקומות עבורם יהיה שווה לסטות מהדרך

11 ביולי 2017

לא ברור אם זה החום העירוני המהביל, הילדים המשועממים או הרצון לקצת אוויר צח – בחודשי הקיץ החמים ישראלים רבים עושים את דרכם צפונה, אל הנחלים הצוננים והאוויר הצלול.
אם כבר התכוננתם נפשית להתפשר על חומוס ושיפודי פרגיות בתחנת דלק או על ארוחת הבוקר הממוצעת של בעלת הצימר, תשמחו לגלות שיש כמה פנינות קולינריות שוות במיוחד בצפון הארץ, שרק מחכות שתגלו אותן – מחנות לשוקולד בעבודת יד, דרך מחלבה משפחתית ועד מסעדות ביסטרו א-לה גורמה. חופשה נעימה!

Furman's

כשהשף-שוקולטייר אביעד פורמן ואחותו אביבית פתחו את המקום שלהם, תושבי חיפה לא ידעו איך לאכול את הקונספט: חנות לשוקולד בעבודת יד, אולם אירועים קטן, חלל סדנאות, קייטרינג חלבי ובית קפה-מעדנייה. אבל לדברים טובים מתרגלים מהר ובפורמנ'ס יש הרבה כאלה. הפרלינים שאביעד מכין בשלל צבעים וטעמים שובי לב ביופיים וטעימים לא פחות. הם מוצגים בוויטרינת זכוכית שאפשר לעמוד מולה שעות עד שמחליטים במה לבחור. מפתות לא פחות טבלאות שוקולד שמתוכן מבצבצים פרחים. בסופי שבוע יוצאים מהטאבון שבמטבח הפתוח פוקאצ'ות וקישים, חלות, מאפים ועוגות שנמכרים לצד פסטה בעבודת יד, רטבים ואפילו נרות ריחניים. בקיצור, כל מה שצריך כדי להעביר איתו שבת מענגת.
לא לפספס בגזרת הפרלינים, פרלין הצ'אי מסאלה ופרלין היוזו מומלצים במיוחד. בנוסף, בימי שישי בין השעות 08:30-13:00 מוגשת במקום ארוחת בוקר בסגנון בופה.
Furman's | יהודה איתין 5 חיפה, טל' 052-4564223

לא חבל לאכול אותן? טבלאות שוקולד עם פרחים | צילום: אביעד פורמן
לא חבל לאכול אותן? טבלאות שוקולד עם פרחים | צילום: אביעד פורמן
הפרלינים של אביעד. רק עבורם היינו נוסעים צפונה | צילום: אביעד פורמן
הפרלינים של אביעד. רק עבורם היינו נוסעים צפונה | צילום: אביעד פורמן

אלבאבור

את אלבאבור, "הטחנה", קשה לראות מהרחוב ומי שלא יודע שהיא שם עלול לחלוף על פניה ולפספס, ולכן כדאי לשנן את השם לפני שיוצאים לדרך. לחובבי בישול, רפואה עממית, היסטוריה וסיפורים מפעם אלבאבור היא מכרה זהב – חנות בבעלות משפחתית כבר יותר מ-120 שנה שמרכזת בתוכה המון דברים טובים: קטניות ותבלינים, פירות מיובשים, קטורת, עשבי תבלין, טחינה, דבש, שמן זית ועוד. אפשר למצוא כאן תערובות תבלינים לכל מטרה, ומי שמאמין ברפואה עממית מוזמן להיעזר בצוות הבקיא בהתאמת תרופות סבתא. אם יש לכם זמן תוכלו לשמוע סיפורים על ההיסטוריה של המקום, שהיא בבואה של ההתיישבות בארץ לדורותיה.

לא לפספס סוכריות מזרעי שומר בציפוי סוכר צבעוני, נפוצות בהודו לריענון הפה אחרי ארוחה ולהקלה על העיכול.

אלבאבור | רחוב הבנקים, נצרת, בכניסה לשוק מכיוון המעיין, טל' 04-6455596

שננו את השם לפני שאתם יוצאים | צילום באדיבות אלבאבור
שננו את השם לפני שאתם יוצאים | צילום באדיבות אלבאבור

מחלבת אלטו

המחלבה המשפחתית בקיבוץ שמרת מתמחה בגבינות עזים ועושה זאת בהצלחה רבה. מבנה מוקף עצי פרי ששימש בעבר כמטבח של הקיבוץ הוא כיום מחלבה, חנות ובית קפה. בוויטרינה גדולה מוצגות גבינות עזים קשות ובשלות מתוצרת המחלבה לצד יוגורט סמיך שנחשב למוצר הדגל. בתפריט בית הקפה תוכלו למצוא ארוחות בוקר המבוססות על תוצרת המחלבה, כריכים, סלטים ועוד. להמשך הטיול מומלץ להצטייד בגבינות ולערוך פיקניק בפינה מוצלת.

לא לפספס פלטת גבינות עזים מתוצרת המחלבה בתוספת ירקות העונה, לחם כפרי וחמאת עזים; כנאפה מלוחה – שערות קדאיף, גבינות עזים, תרד, עגבניות מיובשות, נענע ואגוזים; גלידת עיזה – גלידה מחלב עזים במגוון טעמים.

מחלבת אלטו | קיבוץ שמרת, (כביש 4 עכו-נהריה), טל' 04-9854802, 054-5213121, 054-5614644

אל תפספסו את פלטת הגבינות! | צילום באדיבות מחלבת אלטו
אל תפספסו את פלטת הגבינות! | צילום באדיבות מחלבת אלטו

מגדלנה

יוסף (זוזו) חנא, השף של מסעדת מגדלנה, נוגע ביד אחת במטבח הערבי-גלילי של בית אמו וביד השניה בטכניקות בישול מודרניות. הוא שואב השראה ממטבחי הים התיכון, ובעזרת חומרי גלם מקומיים מתרגם אותה למנות מקוריות שמוגשות באווירת מסעדת שף אלגנטית. נופי הר ארבל, הגולן והכנרת שנשקפים מהחלונות הגדולים הם בדיוק התיבול הנכון לארוחה ישראלית-ערבית-אירופאית שכזו.

לא לפספס מנות שמחברות קרוב ורחוק, למשל פלאפל איטלקי שהוא בעצם כדורי ריזוטו על קרם שמנת פרמזן; סשימי דג ים שמוגש עם גבינת שנקליש מקומית וקינוח קטאייף אגוזים על קרם פטיסייר ודובדבני אמרנה. באגף הבשרים יש כמה פנינים מקומיות כמו צלעות טלה מרמת הגולן ואוסובוקו טלה מהגליל.

מגדלנה | מתחם צומת מגדל, כביש 90, מגדל, טל' 073-7027299

זה פלאפל? זה ריזוטו? זה טעים! צילום באדיבות מסעדת מגדלנה
זה פלאפל? זה ריזוטו? זה טעים! צילום באדיבות מסעדת מגדלנה
ואי אפשר בלי כרובית | צילום באדיבות מסעדת מגדלנה
ואי אפשר בלי כרובית | צילום באדיבות מסעדת מגדלנה

1910

החצר הישנה בדגניה א' היא אי של נוסטלגיה בלב המושבה. מבנים ישנים שימשו פעם למטרות חקלאות שופצו ומקיפים כעת כר דשא ירוק ודקלים גבוהי צמרת, ממש כמו בשיר. כאן בחרו השף עודד שוורצברד (אחיו של השף-קונדיטור ערן שוורצברד) ואשתו השף-קונדיטורית בשמת לפתוח את 1910, מסעדה שקרויה על שם שנת ייסוד המושבה. אפשר לשבת בפנים בחלל מעוצב בנעימות ולהשקיף על מאפים שיוצאים מהטאבון, או בחוץ במרפסת מקורה שמרגישה קצת כמו טוסקנה.

לא לפספס פיצות פריכות ולוהטות עם בצק דק, פוקאצ'ות, סינייה שהיא מחווה למטבח הערבי-גלילי וניוקי ישראלי במילוי בשר. באגף הקינוחים מומלץ הטירמיסו האיטלקי קלאסי של בשמת.

1910 | דגניה א', טל' 04-6608565

אל תפספסו את הפיצות הלוהטות של המסעדה | צילום: דור יעקובוביץ
אל תפספסו את הפיצות הלוהטות של המסעדה | צילום: דור יעקובוביץ
וגם את הניוקי לא כדאי לפספס | צילום: דור יעקובוביץ
וגם את הניוקי לא כדאי לפספס | צילום: דור יעקובוביץ

רוטנברג

בכל הנוגע לרוטנברג, לא מדובר בעוד מסעדה, אלא במקום עם משנה סדורה. בלב המקום עומדים מטבח עונתי מקומי ותהליך למידה של עמק המעיינות וסביבתו. הצוות בראשות השף יזהר סהר חבר לחוקר ד"ר אורי מאיר צ'יזיק ללימוד מתכונים בני מאות שנים ולהתאמתם לתקופתנו. המטבח מאמץ מגמות קולינריות תואמות כמו סלואו פוד ו-Nose to Tail ומשתף פעולה עם יצרני בוטיק ומגדלים מקומיים.

לא לפספס את הסלטים הרעננים, למשל סלט חסה, משמש צלוי וגבינת מרסלן ממחלבת ברקנית; פסטרמה מעושנת וצלפי בר; נתח טלה בעישון עדין על פריקי ועשבים, ובעיקר ספיישלים יומיים בהתאם לחומרי גלם הטריים שלוקטו בטבע.

רוטנברג | גשר הישנה, טל' 04-6752237

פירות ים ברוטנברג.  צילום מתוך עמוד הפייסבוק
פירות ים ברוטנברג.  צילום מתוך עמוד הפייסבוק

ביסטרו מיכאל

כשהשף מיכאל גרטופסקי (הרברט סמואל, סושיאל קלאב) הודיע שהוא עוזב את תל אביב לטובת מקום בגליל, הקולינריה הישראלית התקשתה להאמין. היום, שנים אחרי, ביסטרו מיכאל הוא התגשמות חלומם של שפים רבים: מקום קטן כמו בפרובאנס או טוסקנה, שפועל ארבעה ימים בשבוע ומחובר לסביבה. התפריט משתנה על פי העונות וההיצע ושואב השראה מהמטבח הישראלי-גלילי ומהים התיכון כולו.

לא לפספס מפתול – קוסקוס ערבי עם פירות ים; כרוב בלאדי במילוי בשר טלה; צלחת ירקות שוק בגריל פחמים, לבנה עזים, עלי זעתר שמן זית – מנה שנשמעת פשוטה אבל מביאה לצלחת את כל טוב הגליל; פריקסה פלמידה צרובה וחריימה של דייגי עכו בליווי לחם לספוג את הרוטב, וניוקי "על המזלג" עם נתח קצבים בבישול ארוך.

ביסטרו מיכאל הגפן 43, מושב לימן, 050-9821250/04-9821250, רביעי-שישי 18:00-24:00, שבת 12:00-24:00

התגשמות חלום של שף. ביסטרו מיכאל | בן יוסטר
התגשמות חלום של שף. ביסטרו מיכאל | בן יוסטר
אפשר להתבלבל ולחשוב שמדובר בפרובאנס או בטוסקנה | צילום: בן יוסטר
אפשר להתבלבל ולחשוב שמדובר בפרובאנס או בטוסקנה | צילום: בן יוסטר

פוקצ'ה בר

מתחם גן הצפון ליד קיבוץ הגושרים נחשב לאתר עליה לרגל בזכות פוקצ'ה בר, מסעדה איטלקית-ים שיש האומרים שהיא הטובה ביותר בצפון הארץ. התפריט מדבר לכולם ומתאים לילדים רעבים אחרי טיול רגלי ולהורים שלא מוכנים להתפשר על איכות. השירות סובלני וסבלני בהתאם, ומתייחס בהבנה לאורחים הצעירים ולאורחים מבוגרים יותר עם בקשות מיוחדות, כמו למשל מנות ללא גלוטן.

לא לפספס פוקאצ'ה סינטה כבושה חמה ופריכה, פסטה ראגו, אוסובוקו טלה בתמרינדי ודבש, ורביולי בצלים צנוברים, זוקיני, חמאה ובלסמי.

פוקאצ'ה בר | מתחם גן הצפון, כביש 99, ליד קיבוץ הגושרים, טל' 04-6904474

צילום באדיבות מסעדת פוקאצ'ה בר
צילום באדיבות מסעדת פוקאצ'ה בר

וילה V

שף נוסף שהשתקע בצפון בהצלחה הוא גיא בן שמחון, לשעבר ממסעדת לה גוטה הירושלמית. אצלו הפורמט הוא קצת אחר ועוד יותר פרובאנסי: שתי וילות יוקרתיות המתאימות לנופש רומנטי ומסעדה בסגנון מודרני עם השפעות ים תיכוניות. בן שמחון מתבסס על חומרי גלם מקומיים טריים, מאמץ מנות דגל ממטבחי צרפת ואיטליה ונותן להן פרשנות אישית. המפות הלבנות והעיצוב הנקי משאירים את מרכז הבמה לנוף המרהיב של הכינרת וסביבתה.

לא לפספס פולנטה מתירס טרי עם פטריות חמות ושמן כמהין, צלעות טלה ביין מרסלה וציר עדין, תבשיל בורגניון עגל ביין אדום על קרם שורשים. בסופי שבוע מוגש תפריט זוגי קבוע שכולל לחמים וממרחים, מנות ראשונות, מנות עיקריות וקינוח.

וילה V | חד נס, רמת הגולן, טל' 053-7931931

קולינריה עילית וחופשה מול הכנרת? אנחנו שם | צילום: דניאל לילה
קולינריה עילית וחופשה מול הכנרת? אנחנו שם | צילום: דניאל לילה
צילום: דניאל לילה
צילום: דניאל לילה

מפגש הדייגים

"דייג אוהב דגים?" – אם שואלים את מנחם לב, הדייג המיתולוגי וקפטן ספינת הדייגים מהכנרת, התשובה חיובית. את האהבה הזו הוא ביקש לחלוק עם חברים ודייגים שהיו מגיעים להאנגר בעין גב, פותחים שולחן על דגים טריים ובירה, מספרים סיפורים ושותים לחיים. אנשי האזור החלו להגיע ועד מהרה השמועה על המקום העממי התפשטה לשאר אזור הארץ. כשהמקום היה צר מלהכיל הוא שופץ, הורחב ונפתח לקהל הרחב. האווירה נותרה שורשית ועממית והתפריט עדיין כולל דגים טריים מטוגנים בשמן עמוק, צ'יפס, בירה ואלכוהול. מדי פעם מתארחים במקום אמנים להופעות חיות של מוזיקה יוונית, ואז אפשר להרגיש ממש כמו באתונה. המקום פתוח בימי שלישי וחמישי החל מהשעה 20:00, אך כדאי להתעדכן בדף הפייסבוק או להרים טלפון טרם ההגעה.

מפגש הדייגים | נמל עין גב, טל' 054-5658009

דגים טריים-טריים, צ'יפס ונוף כזה – אנחנו לא צריכים יותר | צילום מתוך עמוד הפייסבוק
דגים טריים-טריים, צ'יפס ונוף כזה – אנחנו לא צריכים יותר | צילום מתוך עמוד הפייסבוק

מרכז המבקרים של יקב רמת הגולן

אם נסעתם לטיול עם הילדים, יכול מאוד להיות שתוכלו להעזר בכוס (או בבקבוק) יין. לאורך השנה מציע מרכז המבקרים של יקב רמת הגולן סיורים ביקב ובכרמים וטעימות יין, ובחודש אוגוסט ישיק סיור משפחות מיוחד – "מהכרם ועד הבקבוק". סיור הקיץ של היקב מותאם במיוחד למשפחות וכולל סיור ברחבי היקב, חידון יין, טעימות יין למבוגרים והפתעות כיפיות לילדים. את הביקור מומלץ לסיים בגינת היקב הפסטורלית, עדיף עם כוס יין ביד.

יקב רמת הגולן [ יש לתאם את הסיור מראש בטלפון 04.6968435]

כולם יוצאים מרוצים, יקב רמת הגולן | צילום באדיבות היקב
כולם יוצאים מרוצים, יקב רמת הגולן | צילום באדיבות היקב