פותחים שולחן עם שי לי ליפא: טיפים ממומחי האירוח

צילום: שרית גופן
צילום: שרית גופן

שי לי ליפא, מחברת ספרי בישול, מתכונאית ומגישת טלוויזיה מגלה את הסודות לאירוח לאירוח קל, נעים, טעים ומרשים

13 בספטמבר 2017

אתם כבר מאורגנים לגמרי לערב החג: הקניות מאחוריכם, רשימת ההכנות תלויה לכם על המקרר ואתם אפילו רואים כבר בעיני רוחכם את עיצוב השולחן, אבל אתם עדיין מרגישים ששכחתם משהו? בדיוק עבורכם פנינו לנבחרת של מומחי אירוח, כאלה שיארחו אתכם גם בהתראה של חמש דקות ויגרמו לזה להראות קל להכעיס, כדי לסחוט מהם את כל הסודות, הטיפים וקיצורי הדרך שלהם לאירוח. מה הם מחביאים במזווה ובמקפיא? מה שובר הקרח האולטימטיבי שלהם? מהי המנה המנצחת שלהם ומה הדבר שהם הכי פחות אוהבים באירוח?

המארחת: אנחנו לא באמת צריכים להציג את שי לי ליפא, נכון? מחברת ספרי בישול, מתכונאית מחוננת ומגישה אהובה של תוכניות טלוויזיה.

מקסימום אורחים: 50 נשות אוכל במסגרת מפגש של נשים מעולם הקולינריה אצלי בבית, והיה מקסים!
באופן מאוד חריג ויוצא דופן – כל אורחת הביאה מנה, אני הייתי אחראית רק על עוגה ושני סוגי מרציפן תוצרת בית. האירוע עצמו היה מאוד קליל, הכל הוגש במתכונת של בופה וכל אחת ישבה איפה שהיה לה נוח: חלק ישבו בחוץ, חלק במטבח, חלק בפינת האוכל וחלק בסלון.

למה אנחנו רוצים להתארח אצל שי לי?

קודם כל, האוכל של שי לי פשוט טעים. הוא גם בריא, נעים, פשוט וחף מפוזה – בדיוק כמוה. המטבח הוא אהבתה ומקצועה, אבל יש לה עוד אהבות ועיסוקים בחיים, ולכן היא לא נרתעת מקיצורי דרך, נשענת על מוצרי מזווה טובים וגם לא שוכחת שאוכל טוב הוא אוכל שמיטיב גם עם הבריאות שלנו, אז כבר הרשנו לעצמנו להשאיר את נקיפות המצפון שלנו בכניסה. מעבר לכך, זה לא סוד שאנחנו מאוהבים בשי לי כבר שנים, ושהיא באמת אחד האנשים הנחמדים שיצא לנו להכיר. אם זו לא סיבה מספיק טובה, מה כן?

ככה אני אוהבת לארח

האמת היא שאני לא משתגעת על אירוח למיליון איש ותמיד אעדיף שולחן של 10 סועדים על שולחן של 30, כמה שהשולחן יותר אינטימי כך אני נהנית יותר מהאורחים שלי ויכולה להתייחס לכל אחד ואחת. אני מאוד אוהבת לארח עם קונספט מסוים, לא מזמן, למשל, אירחתי מסיבת רווקות של חברה טובה ועיצבתי את השולחן בצבעי שחור-לבן-זהב עם כל מיני אלמנטים כיפיים של חתן וכלה. כשבוע לפני האירוע הייתי בברצלונה וקניתי 6 מניפות יפיפיות מתחרה כדי לקשט איתן את השולחן, וגם בשביל לתת אותן מתנה לבנות בסוף הארוחה כ-Give away. ממש רגע לפני הארוחה הצטרפו בספונטניות שתי אורחות נוספות, למזלי היו לי בבית עוד שתי מניפות (לא זהות אבל לפעמים ה-OCD שלי נכנע מכורח הנסיבות) שיכולתי לשלוף מהמגירה ולתת. היינו 8 בנות, וזאת הייתה ארוחה שמחה ומוקפדת של 5 מנות והרבה יין טוב.

מנת הג'וקר שלי

בזמן האחרון אני מעדיפה לבשל דגים. בשתי הארוחות המושקעות האחרונות שערכתי בבית הכנתי פילה מוסר ים עטוף בעלי מנגולד חלוטים שהגשתי על רוטב עגבניות מצומצם, ומעל הכל הנחתי ערימה של ספגטי זוקיני עם פסטו. מנה נטולת גלוטן, מושקעת, מרשימה וטעימה, ויחד עם זאת לא כבדה. כולם התעלפו.

 

כוננות אירוח

יש לי בבית תמיד: פירות וירקות טריים, גבינות ונקניקים טובים, זיתים איכותיים ויין. אז אם אורחים קופצים בספונטניות לביקור אני יכולה להכין איזה שני סלטים טובים, לסדר פלטת גבינות ונקניקים, לקפוץ לחנות ולקנות לחם טרי, ולהגיש הכל.

הטיפ שלי לאירוח

  1. לערוך את הקניות יום-יומיים לפני הארוחה, כדי להשאיר זמן לבישולים.
  2. לעשות סידור עבודה: קינוחים, עוגות, רטבים, קדרות – אפשר ואף רצוי להכין מראש. סלטים, דגים וכולי – מכינים ממש בסמוך להגשה.
  3. לערוך שולחן בבוקר האירוע, כי תמיד כשמתחילים עם הבישולים לא נשאר זמן וכוח בסוף לסדר את השולחן.
  4. להכין תפריט לארוחה ולתלות אותו על המקרר. בכל פעם שמגישים מנה מוחקים מהרשימה .זה נורא מבאס לגלות ששכחנו להגיש משהו אחרי שהאורחים עזבו.
  5. להכין קנקן מים בטעמים – מים מינרליים עם פירות העונה ותבלינים. כמו פרוסות תאנים עם מקל וניל. גרגרי רימון ומי ורדים.
  6. להכין מתנה קטנה לאורחים שייקחו איתם הביתה: שוקולד אישי, עוגיות תוצרת בית וכו'.

 

שומרים על אווירה טובה

דואגים מראש למוזיקת רקע נעימה, נרות (לא ריחניים בבקשה. זה לא כיף להריח כמו ספא כשאוכלים), יין מצוין (גם לבן מקורר וגם אדום בטמפ' החדר) ומשהו קטן לנשנש לפני שכל האורחים מתיישבים לשולחן, כדי שאם מישהו מגיע מורעב הוא לא יהיה עצבני עד שהארוחה מתחילה.

האצלת סמכויות

לעולם לא אבקש מהאורחים שלי להביא מנה של בשר או דג. צריך לדעת היטב איך להכין, וגם כדאי בדרך כלל לבשל אותם על המקום, אלא אם כן מדובר בקדירה שאותה דווקא מומלץ להכין מראש. אבל לא אבקש מהאורחים להביא כזה דבר בכל מקרה. אני מאלה שלא מוכנים שאנשים יביאו אוכל אלי הביתה. מקסימום יין.

מה אני נוהגת להביא

זה תלוי איפה הארוחה ומי מארח. אבל בגדול יצא לי להביא הכל: מגפילטע פיש, דרך צלעות טלה ועד פונדנט שוקולד. ותמיד-תמיד אביא יין בנוסף למנה.

אני פחות אוהבת לארח כש…

כשאני לחוצה ומצלמת ספר או תוכנית טלוויזיה, כי אז הימים שלי מאוד אינטנסיביים ואני מתעוררת מוקדם לצילומים ומוחי טרוד. אני אוהבת לארח כשאני נינוחה ורגועה.