שעועית משהו

שעועית מש. צילום: דניה ויינר | ייעוץ: דפנה בוסאני
שעועית מש. צילום: דניה ויינר | ייעוץ: דפנה בוסאני

ירקרקה, קטנה, עם ניחוח של אדמה ומכילה יתרונות בריאותיים להתפקע. נא להכיר

21 בדצמבר 2015

אם לא שמעתם מעולם את השם שעועית מש, אתם לא לבד. לעומת זאת, את הנבטים הלבנים והבשרניים שנמכרים בכל סופר אתם בוודאי מכירים. אלה הם נבטי שעועית מש. עכשיו הגיע הזמן להכיר את שעועית-האם.

בישול שעועית המש הירקרקה קצר יחסית (כחצי שעה). היא קלה לעיכול בהשוואה לקטניות אחרות ואינה דורשת השריה מוקדמת. דרך נוספת ליהנות מיתרונותיה התזונתיים היא להנביטה בבית ולא להסתפק בנבטים הפחות טריים שבסופר (פרק מיוחד על הנבטה — בקרוב). בתהליך ההנבטה ממצות הקטניות את המיטב שבהן (כדי שהנבט ינבט), החלבונים מתפרקים לחומצות אמינו זמינות יותר לעיכול וגם כמות הוויטמינים עולה.

מפרט טכני מוצאה של הקטנית מאסיה. היא עשירה בברזל, חלבון, חומצה פולית, ויטמינים מקבוצת B ומינרלים: סידן, אשלגן, מגנזיום, אבץ ועוד רבים וטובים. לפי הרפואה הסינית, היא מעולה לעיכול ולהגברת האנרגיה. מומלץ לאחסן אותה יבשה בקופסה אטומה במקום קריר ויבש.

5 קטנות על מש

  1. זמן בישולה קצר פי שניים מקרובות משפחתה המוכרות והיא מתאימה למהירי ההחלטה שבינינו, משום שאינה מצריכה השריה מוקדמת.
  2. אם נתקלתם במתכון עם שעועית יבשה (לבנה או אדומה), אפשר כמובן להכינו משעועית מש, מבלי להיערך מראש.
  3. היא יכולה להחליף את השעועית הלבנה במרק המינסטרונה האיטלקי או בתבשיל המכסיקני צ’ילי קון קרנה. להיות בת זוגו של האורז במג’דרה, במקום העדשים המסורתיות. המש יכולה לשמש כתוספת למנה עיקרית עם זרזיף שמן זית, מלח ופלפל שחור גרוס.
  4. אפשר להכין איתה ברוסקטת בריאות מפרוסות קלויות של לחם מלא, שעליהן עורמים שעועית מש מבושלת, עלי בזיליקום טריים, שום קצוץ וכמה טיפות שמן זית.
  5. השעועית טעימה מאוד גם כשהיא קרה, ולכן אפשר לשלב אותה כמעט בכל סלט: סלט חסות ועלים, סלט עגבניות והרבה בצל, סלט פסטה קר ועוד.

ועוד משהו…

אל תגידו לא ידענו
שאנחנו צורכים ביום בממוצע כמות כפולה של מלח מהרצוי. המינון המומלץ הוא פחות מ-4 גרם (כפית שטוחה), שזה די מעט. עודף מלח בגוף מגביר את הסיכון ללחץ דם גבוה ולבצקות.

תעשו לעצמכם משהו טוב
תפתחו את היום בשתיית כוס מים חמימים, מהולים במיץ מחצי לימון סחוט טרי. זה מעורר, מנקה את מערכת העיכול (שעבדה במשך הלילה), ממריץ את חילוף החומרים ומפחית תחושת נפיחות בקיבה. אם תוסיפו לכוס כפית דבש — תקבלו גם תרופה טבעית נגד הצטננות וכאב גרון.

אם אתם כבר במטבח
לימון הוא חומר גלם מעולה לקוסמטיקה טבעית בבית. הוא משמש כחומר חיטוי, מבהיר כתמים ומרכך את העור. כך עושים: מערבבים קערית גבינה לבנה עם כפית מיץ לימון, מורחים על הפנים, מחכים כ-10 דקות ושוטפים היטב במים. מקבלים עור נקי ורך. לטיפול בציפורניים שבירות — משפשפים את הציפורניים בפרוסת לימון.