המדריך לאפייה צורנית

צילום: דן פרץ | סגנון: עמית פרבר
צילום: דן פרץ | סגנון: עמית פרבר

סביר להניח שכבר אפיתם רולדת שמרים או שתיים בחיים שלכם. הגיע הזמן להתקדם למשהו קצת יותר נועז

28 ביוני 2017

נפתח בבשורות טובות: צורות הקליעה שמציג ברי סייג אינן מורכבות כלל, וכל מה שנותר לכם הוא לעקוב אחרי ההסברים. סייג מציע ארבע דרכים לעצב את עוגת השמרים שלכם כך שתראה כאילו יצאה היישר מויטרינה של קונדיטורית עילית, וזה בלי להפעיל מיקסר בכלל! לקסם הבא תזדקקו לשני מרכיבים בלבד: בצק מוכן ומלית לפי טעמכם, ובקרוב תוכלו ליהנות מעוגת שמרים מעוצבת ומרשימה מעשה ידכם. כל שנותר לכם הוא לקצור את המחמאות (ולנקות את הפירורים).

קראנץ שיבולת

  1. פורשים את הבצק המוכן על משטח עבודה, מחלקים למלבנים בגודל 20×25 ס"מ. מניחים את המילוי לכיסוי אחיד.
  2. מגלגלים כל מלבן בצק ממולא לרולדה ומניחים את הרולדות בתבנית מרופדת בנייר אפייה כשהן רחוקות זו מזו.
  3. חותכים את חלקה העליון של הרולדה במספריים חדים בזווית של 45 מעלות לפרוסות בעובי 4-3 ס”מ אך לא עד הסוף. את הפרוסות שנוצרו מזיזים פעם לימין ופעם לשמאל — כך תתקבל צורה של שיבולת.

bari1_650

חלה עגולה

הצורה כאן היא של חלה עגולה, אולם הרצועות שמהן קולעים את צורת החלה הן של בצק ומלית גלויה, כך שבתום האפייה מעטרים את המאפה פסים דקיקים. כך מכינים:

  1. פורשים את הבצק המוכן על משטח עבודה, מחלקים למלבנים בגודל 20×25 ס"מ. מורחים מהמלית בצורה אחידה ומגלגלים כל מלבן לרולדה הדוקה. חוצים כל רולדה בסכין במרכז לאורך. יתקבלו 4 חצאי רולדה.
  2. מסדרים את חצאי הרולדות בצורת שתי וערב לקבלת צורה של “סולמית”. מצליבים כל 2 רצועות מקבילות, כך שהרצועה שהיתה למטה עולה מעל הרצועה שמקבילה לה. ממשיכים כך עם צמדי הרצועות המקבילות עד שנוצרים 4 סטים חדשים של רצועות מקבילות. ממשיכים להצליב כל שתי רצועות מקבילות עד שהרצועות מתקצרות מאוד ואי אפשר להצליב אותן. דוחפים בעדינות את הקצוות שנותרו מתחת לעוגה.

bari2_650

עוגת רוגלעך

  1. פורשים את הבצק המוכן על משטח עבודה, ומורחים את המלית בצורה אחידה.
  2. חותכים את המלבן לרצועות בגובה 8 ס”מ ובעזרת גלגלת פיצה יוצרים מכל רצועה משולשים שבסיסם בגודל 4 ס”מ. מגלגלים את המשולשים לרוגלעך מהודקים.
  3. מסדרים שכבה של רוגלעך בתבנית משומנת מבחוץ פנימה בצורה צפופה. מסדרים שורה שנייה פנימה לתוך התבנית, כך שמחצית מהרוגלעך עולים על השורה החיצונית. ממשיכים כך עד שהתבנית מלאה.

bari3_650

מקלעת שמרים

  1. פורשים את הבצק המוכן על משטח עבודה. מסדרים במרכז המלבן מהמלית לאורך הבצק וברוחב 8 ס”מ.
  2. יוצרים בבצק חתכים אלכסוניים עם סכין חדה או גלגלת פיצה בעומק 8 ס”מ משני הצדדים לכל האורך במרווחים של 3-2 ס”מ. מניחים על המלית רצועה מימין ומעליה רצועה משמאל וחוזר חלילה עד שמסיימים. מניחים את המקלעות בתבניות משומנות היטב.
    bari4_650