המנות שמיכל אנסקי אוהבת במיוחד

מיכל אנסקי. צילום: רון קדמי
מיכל אנסקי. צילום: רון קדמי

שאלנו את השופטת הגסטרונומית מיכל אנסקי מה היא הכי אוהבת לאכול, וגם למדנו משהו מפתיע על אורז וחלב

30 בנובמבר 2016
סוג מיוחד שהופך כל גרגר לחלב. צ'יראשי סושי במיאזאקי | צילום: מיכל אנסקי
סוג מיוחד שהופך כל גרגר לחלב. צ'יראשי סושי במיאזאקי | צילום: מיכל אנסקי

קלישאה, אגדה אורבנית או גנים ממש ממש טובים – מיכל אנסקי אוהבת לאכול ומכירה בעל פה כל מנה ומנה בשוק צפון שבו היא שותפה, אפילו כאלה המוגדרות סודיות דוגמת תחתיות המרנג או המרציפן שנמכר לפי משקל בדוכן בורקסים של פוני, ונחשב לעילוי בקרב חובבי הז'אנר. אנחנו נפגשות בשוק צפון כדי להציץ לצלחת ולהרגלי האכילה של השופטת הכי חביבה בארסנל המבקרים של "מאסטר שף", ולמרות כל הפיתויים מסביב, הררי החלבה, דוכן הבורקסים והחומוסיה המזמינה – אנסקי בוחרת להישאר בגבולות הדגיה, ויש לה הסבר משכנע: הפסקטורים.

"אני חושבת שהתפקיד של אוכל טוב זה להרים אותנו למעלה ולא לגרום לתחושת נמנום", היא מסבירה. "אני אוהבת אוכל שאפשר לחזור לעבוד אחרי שאוכלים אותו, לרקוד ולעשות אהבה. לשוק צפון אני מגיעה בדרך כלל אחרי ריצה או רכיבה מביתי שבצפון הישן, ולכן אוהבת לאכול דברים מרעננים אך משביעים ומשלבת פחמימה וחלבון בתקופה האחרונה אני שומעת הרבה על אנשים שהם פסקטורים, כלומר צמחונים שהחלבון היחיד מן החי שהם אוכלים מגיע מדגים או פירות ים, ויש הרבה הגיון ובריאות בתזונה הזאת. עבורם בחרתי שלוש מנות דגים, שעבורי הן אידאליות: גם מרימות, גם רעננות וגם גורמות לי להרגיש טוב".

רעננות מהים: שווארמת טונה צרובה

"המנה הזאת נמצאת בבר דגים, ואם להיות כנה, עזרתי בפיתוח שלה, כך שאני קצת משוחדת. מדובר בסלט שווארמת טונה צרובה שאפשר לאכול בלחמנייה או בצלחת. נתחי הטונה הטרייה עוברים צריבה קלה ומונחים על ירקות רעננים, רוקט, עגבניות ובצל, ועליהם טחינה ובצל מטוגן. זה מתובל ומשביע וחמוץ וחריף ועסיסי, וגם מאוד ישראלי עם הטעם המובהק של השווארמה. אפשר גם לבחור את מידת העשייה של הדג, ובגלל שהטונה כל כך טרייה ואני רוצה שזה יורגש בסלט, מספיקה צריבה קלה שלא תהפוך את הדג לאפור".

משוחדת אך שלמה עם אהבתה. סלט שווארמת טונה בבר דגים | צילום: יעל רייף
משוחדת אך שלמה עם אהבתה. סלט שווארמת טונה בבר דגים | צילום: יעל רייף

חלום אכיל: צ'יראשי סושי

"את המנה הזאת אכלתי אולי מאות פעמים, והיא נמצאת במיאזאקי אצל יובל בן נריה, שלוקח את הסושי ומפרק אותו. הצ'יראשי הוא קערת סושי שמורכבת מאורז ברמה הכי גבוהה, שיובל קונה מספק מיוחד ולכן הטעם של האורז מרגיש ממש כמו חלב ועשוי לעילא.על האורז יש אצות, בצל ירוק, אבוקדו, שומשום שחור ולבן וסלמון מדהים ושומני, ראשד, מלפפון וביצי סלמון. שופכים על הצ'יראשי סויה, מערבבים ואוכלים. בכל ביס מקבלים טעם חלבי של אורז, קרמיות של אבוקדו, מליחות של ביצי הסלמון ועדינות של הסלמון החי, ואז מגיעה התפצפצות של הירקות הטריים והשומשום, וחריפות של הוואסאבי והג'ינג'ר. זו נפלא ומשביעה, ובלי שום התלבטות אפשר להגיד שזאת מנת כל החלומות שלי".

מיכל אנסקי | צילום: יעל רייף
מיכל אנסקי | צילום: יעל רייף

הפכים משלימים: טרטר בפיתה

"טרטר הוא בדרך כלל מנה עדינה שנאכלת על גבי צלחת. כאן במאריס סביצ'ה בר מוציא אותה השף אסף זילברשטיין מהמבנה המוכר וממקם בתוך פיתה. המחשבה על השילוב אולי מוזרה, אבל זאת מנה רעננה, ים תיכונית ומפתיעה, שמורכבת מטרטר של טונה, סלמון ובס עם איולי קארי וצ'יפוטלה, וגם קייל, צנונית ושורשים קצוצים. כל אלו מעורבבים בעדינות בקערה ואז עוברים לתוך פיתה קטנה מחיטה מלאה ועליה כיפת טחינה סמיכה. השילוב של טרטר רך יחד עם ירוקים קראנצ'יים בתוך פיתה שרכה גם היא, מאוד מפתיע ומעצים את רעננות הדג. בהחלט לא משהו שטועמים כל יום".

שילוב מוזר לכאורה, אך עובד נהדר בפה. טרטר בפיתה במאריס סביצ'ה בר | צילום: יעל רייף
שילוב מוזר לכאורה, אך עובד נהדר בפה. טרטר בפיתה במאריס סביצ'ה בר | צילום: יעל רייף