11 דרכים לנצל שאריות גבינה

מאפי עלי גפן ממולאים בגבינת עיזים ומזוגגים בדבש של רינת צדוק. צילום: שני בריל
מאפי עלי גפן ממולאים בגבינת עיזים ומזוגגים בדבש של רינת צדוק. צילום: שני בריל

סנט מור, גורגונזולה, פרמזן, ריקוטה, פטה או צ’דר — כולן מצטיינות במטבח גם כשנשאר מהן ממש מעט

1 ביוני 2017

גם השנה הייתם בטוחים שלא הגזמתם וקניתם גבינות במידה? רוב הסיכויים שעדיין נותרתם עם חריץ של סנט מור, מעט גאודה וחצי קובייה של גבינה בולגרית. אספנו עבורכם רעיונות יצירתיים למנות שיפיחו חיים בשאריות הגבינה של החג, החל ממשולשי פילו עם גבינה וירקות, מאפינס ירקות, עוגיות פרמז'ן ואפילו פונדו קלאסי:

 

  • סלט רוקט עם תאנים וגבינת פקורינו – מניחים בצלחת הגשה 4 חופנים של רוקט, 2 תאנים חצויות ו-30 גרם גבינת פקורינו או פרמזן פרוסה דק בעזרת קולפן. מתבלים במלח ים ופלפל שחור גרוס, מזלפים מעל מעט חומץ בלסמי ושמן זית ומגישים מייד.
  • ויניגרט גבינה לירקות צלויים בגריל – מערבלים 100 גרם גבינה בולגרית, 100 גרם ריקוטה פרסקה, 100 מ”ל שמנת חמוצה (או יוגורט), 1/4 כוס שמן זית, כף עלי זעתר מיובשים ומפוררים ו-2 שיני שום כתושות בבלנדר או בעזרת מוט ריסוק ידני. מתבלים במלח. מזלפים על הירקות איך שהם יורדים מהגריל.
  • טוסט ארנבת וולשית – מחממים 1/2 כוס בירה כהה עם 2 כפות חרדל (מומלץ חריף) בסיר קטן תוך כדי ערבוב במטרפה ידנית. מוסיפים 300 גרם תערובת גבינות קשות מגוררות (מומלצת: הכתומה עם צ’ילי של “משק יעקובס”) ומערבבים על להבה נמוכה רק עד שהגבינה נמסה ולפני שהיא מבעבעת. מכבים את הלהבה ומערבבים פנימה 4 חלמונים ו-1/2 בצל מגורר. קולים 4 פרוסות לחם עד הזהבה. מורחים על כל פרוסה מתערובת הגבינה, מניחים מעל עלי מרווה ומשחימים תחת הגריל.
  • בורק גבינה – מורחים עלה סיגר בחרדל או בטפנאד וממלאים ב-3 כפות גבינה קשה מגוררת או פטה מפוררת (או שילוב של שני הסוגים). מקפלים למעטפה ומטגנים בשמן עמוק כ-2 דקות להזהבה ופריכות. באותו אופן מכינים קסדייה מטורטייה ומטגנים בשמן רדוד.
  • רוטב גבינות לניוקי (או כל פסטה אחרת) – מאדים שן שום כתושה ב-30 גרם חמאה עד שניחוח השום מורגש. מוסיפים 2 כפות יין לבן יבש ומבשלים לצמצום. מוסיפים 150 גרם גבינת שמנת 30% שומן, 100 גרם גבינה קשה מגוררת ו-2 כפות גבינת פרמזן ומערבבים רק עד שהגבינות נמסות ולפני שהרוטב מבעבע. מתבלים במלח ופלפל שחור טחון. מבשלים 500 גרם ניוקי (או פסטה אחרת) ומגישים עם הרוטב.
  • עוגיות פרמזן – שמים בקערת מיקסר עם וו גיטרה 85 גרם גבינת פרמזן מגוררת, 85 גרם חמאה רכה, 85 גרם (½9 כפות) קמח ו-1/4 כפית מלח ומערבלים למרקם פירורי. מוסיפים 2-1 כפות שמן זית ומערבלים לבצק. מגלגלים לגליל ועוטפים בניילון נצמד. מקררים שעתיים לפחות. אם רוצים, מברישים בביצה ומצפים בשומשום או קצח. פורסים את הגליל לפרוסות בעובי 3-2 מ”מ ומסדרים בתבנית מרופדת בנייר אפייה. מחזירים למקרר. מחממים תנור ל-160 מעלות. אופים את העוגיות 12 דקות להזהבה.
  • סקונס גבינה – מחממים תנור ל-200 מעלות. שמים בקערת מיקסר עם וו גיטרה 210 גרם (½1 כוסות) קמח תופח, כפית אבקת אפייה ו-70 גרם קוביות חמאה קרה ומערבלים למרקם פירורי. מוסיפים 150 מ”ל (1/2 כוס + 2 כפות) רוויון ו-50 גרם גבינה קשה מגוררת ומערבלים עוד דקה-שתיים לקבלת בצק אחיד עם גושי גבינה. מקררים רבע שעה. מרדדים את הבצק למלבן בעובי ½2 ס”מ וחותכים לעיגולים בקוטר 5 ס”מ. מסדרים בתבנית מרופדת בנייר אפייה ואופים 15-12 דקות עד שהסקונס תפוחים וזהובים
  • מאפינס כרישה וגבינות – מחממים תנור ל-200 מעלות. מאדים פרוסות משתי כרישות (החלק הלבן) במעט חמאה 5 דקות לריכוך ומצננים. מערבבים בקערה עם 150 גרם גבינה כחולה מפוררת ו-100 גרם גבינה קשה מגוררת. מנפים לקערה נפרדת 280 גרם (2 כוסות) קמח, כף אבקת אפייה ו-1/2 כפית מלח. מערבבים בקערה שלישית 2 ביצים ו-240 מ”ל (1 כוס) רוויון, יוצקים על החומרים היבשים ומערבבים קלות במזלג רק עד שהחומרים מתחילים להתאחד. מוסיפים את הכרישה והגבינות ומערבלים קלות. יוצקים לתבניות מאפינס ואופים כ-15 דקות עד שהמאפים תפוחים וזהובים.
  • פטריות ממולאות בגבינות – מחממים תנור ל-180 מעלות. מוציאים את הרגליים של 2 סלסילות פטריות שמפיניון, כך שנוצר מקום למילוי. מברישים קלות בשמן זית ומסדרים בתבנית. מערבבים בקערה 1/2 כוס פירורי לחם, שן שום כתושה, 75 גרם גבינת עיזים מפוררת, 75 גרם גבינת ריקוטה טרייה, 2 כפות גבינת פרמזן, 2 כפות צנוברים קלויים וקצוצים ו-2 כפות פטרוזיליה קצוצה. מתבלים במלח ופלפל וממלאים את הפטריות. אופים 15-12 דקות להזהבה.
  • עלי גפן ממולאים בגבינות – מערבבים 200 גרם גבינה בולגרית מפוררת עם 50 גרם גבינה קשה מגוררת. פורסים 15 עלי גפן על משטח עבודה. במרכז כל עלה מניחים כף גדושה מתערובת הגבינות. מזלפים על המלית שמן זית, מפזרים מעט אורגנו ומכסים עם שולי העלים ליצירת חבילות קטנות. מזלפים מעל מיץ לימון. לחילופין מברישים במעט שמן זית, משפדים וחורכים על הגריל.
  • מטבל יוגורט – מערבבים 2 גביעים של יוגורט בלקני יחד עם חצי כוס גבינת פטה מפוררת, 2 כפות צנוברים קלויים, 5 עלי רוקט קצוצים, שן שום קצוצה ומתבלים במלח ופלפל. מגישים לצד ירקות קלויים או קרקרים וירקות טריים.