לומדים לדבר בירה

מה ההבדל בין איל ללאגר? וכשמדברים על כשות למה מתכוונים? מילון מונחים מעולם הבירה שיעשה לכם קצת סדר בבלאגן

28 באוגוסט 2016

 
אייל (ale) שם כללי למגוון גדול של סגנונות בירה. בירות שעוברות תהליך של תסיסה עילית (ע"ע) ומתאפיינות בעושר של ארומות וטעמים.

פייל אייל (pale ale) בירת אייל שהתפתחה באנגליה במאה ה-18. הגוון שלה חיוור יחסית לבירות האחרות של התקופה ומאופיין בטעמי מאלט (ע"ע לתת), ארומות פירותיות וסיומת מרירה ומאוזנת.

פורטר (porter) בירת אייל (ע"ע) שהתפתחה בערי הנמל של בריטניה במאה ה-18 ונקראה על שם הפורטרים (סוורים), שהיו חובבי בירה מושבעים. לפורטר גוון כהה במיוחד, טעמי קלייה דומיננטיים, סיומת מרירה וראש קצף (ע"ע) סמיך בגוון מוקה.

סטאוס (stout) תת-סגנון חזק וחסון (stout) לפורטר (ע"ע), שפותח באירלנד בידי ארתור גינס. לבירה מסוג סטאוט גוון כהה מאוד, ארומות של קפה או שוקולד מריר, טעמי קלייה דומיננטיים וסיומת מרירה ומאוזנת.

לאגר (lager) בירות שעוברות תהליך של תסיסה תחתית (ע"ע). ברוב המקרים הלאגר מתאפיינות בארומות וטעמים מאוד נקיים ובסיומת מרירה ומאוזנת.

פילזנר (pilsner) בירת לאגר (ע"ע) שהתפתחה סביב העיר פילזן בצ'כיה ומאופיינת בגוון בהיר זהוב, ארומות פרחוניות, צלילות מפתה וסיומת מרירה, מאוזנת ונעימה.

כְֹּשוּת (hops) צמח מטפס ממשפחת הגפניים, קרוב של הקנאביס ומרכיב בסיסי בכל בירה. לכשות שלושה תפקידים עיקריים: משמש חומר משמר טבעי לבירה, מעניק הרבה ארומות וטעמים, ביניהן מרירות, ועוזר לייצוב ראש הקצף (ע"ע).

לֶתֶת (malt) דגן (חיטה/שעורה או דגנים נוספים) שעבר תהליך של הנבטה ראשונית ולאחר מכן קלייה. הלתת מעניק לבירה את הגוון שלה בהתאם למשך קליית הדגן. מלתת שעבר קלייה קצרה תתקבל בירה בהירה ומלתת שעבר קלייה ארוכה תתקבל בירה כהה.

תסיסה עילית (top fermenting) תהליך שבו שמרי הבירה (שמרים מסוג אייל, ע"ע) מבצעים את התסיסה מחלקו העליון של מיכל התסיסה.

תסיסה תחתית (bottom fermentingתהליך בו שמרי הבירה (שמרים מסוג לאגר ע"ע) מבצעים את התסיסה מחלקו התחתון של מיכל התסיסה.

תסיסה כפולה טכניקת תסיסה שנפוצה בבלגיה: מוסיפים לבקבוק הבירה המוכנה מקור סוכר כלשהו ושמרים כדי להעלות את אחוז האלכוהול של הבירה ובכך להעשיר את טעמה ולהאריך את חיי המדף שלה.

בירה מסוננת (filtered beer) בירה שעברה תהליך של סינון השמרים בסוף תהליך התסיסה. הסינון מעניק לבירה מראה צלול.

בירה לא מסוננת, מעוננת (unfiltered beerבירה שלא עברה סינון בסוף תהליך התסיסה. המראה המעונן שלה נובע בעיקר משאריות של שמרים, המעניקים לבירה מגוון של ארומות וטעמים.

בירת חיטה (wheat beer) בירה שמיוצרת מ-50% חיטה לפחות. בירות חיטה בהירות, לא מסוננות (מעוננות ע"ע), עשירות מאוד בארומות של פירות בשלים ובעלות ראש קצף (ע"ע) לבן ויציב.

ראש קצף/כתר (beer headחלק חשוב מאוד בהגשה נכונה של בירה, שמהווה מרכיב מבודד בין החמצן לנוזל ובכך מונע את חמצון הבירה. הקצף הייחודי לבירה נוצר בזכות חלבונים ומרכיבים נוספים המצויים בדגנים ובכשות (ע"ע). ראש קצף צריך להיות בדרך כלל בעובי שתי אצבעות לפחות.