10 הצעדים לגידול פודי

אתם יכולים לתת לצאצא את הכלים ליהנות מאוכל טוב. ספקו לו גירויים, הקשיבו לו והכי חשוב - אל תעבירו לו תסביכים

25 ביולי 2017

לפני הכל: גם אם הילדים ידחו לחלוטין את המאכלים המושקעים שתכינו, אל תתייאשו. רוב הילדים נרתעים ממאכלים חדשים וצריכים לטעום אותם כ-10-15 פעמים עד שהחשדנות הראשונית שלהם מתפוגגת. במילים אחרות: לא להשבר!המשיכו להניח על השולחן פעם בשבוע סלמון עם פטריות יער עד שהילד ילמד לזהות ולאהוב את המנה. טעמו ממנה בעצמכם וספרו לשאר בני הבית כמה אתם נהנים ממנה. מי אמר שקל לגדל ילד פודי?

עשרת הצעדים לגידול פודי:

  1. ילדים אוהבים טקסים קבועים. הפכו לפחות ארוחה אחת ביום לטקס שכזה, המתקיים בשעה קבועה ומשתתפים בו כל בני המשפחה.
  2. גוונו בתכולת הארוחה – שחקו עם טעמים, צבעים ומרקמים. על הקרקע הבטוחה של הארוחה הקבועה הילד ירגיש נוח להתנסות בסוגי אוכל שונים. למשל: הוסיפו לפתיתים קצת אפונה ירוקה, שימו ליד החביתה 2-3 זיתים, הגישו את הקציצות עם כף טחינה ליד.
  3. אוכל הוא עולם שלם ונפלא, שאינו מסתכם בגבולות הצלחת, וחשוב שהילד יבין ובעיקר יחווה זאת. כך, למשל, כדאי לגדל עשבי תיבול כמו נענע או לואיזה או אפילו כוסברה ולתת לילד להשקות, למולל את העלים ולהתוודע לריח ולטעם הטבעי של חומרי גלם. על הדרך הוא גם לומד שאותם עשבים לא גדלים על המדפים בסופר.
  4. שתפו את הילד בתהליך הכנת האוכל. נכון, המטבח יהיה מלוכלך ואתם תהיו מותשים, אבל רוב הסיכויים שהילד ישמח לאכול ממה שעזר לבשל.
  5. קחו את הילד למסעדות, אבל אל תשאירו אותו בגבולות ארוחות הילדים שבתפריט, אלא נצלו את המעמד כדי להציע לו להתנסות בטעמים ובמאכלים חדשים. ובכלל, אם אפשר, קחו אותו למסעדה שאין בה ארוחות ילדים. בקשו מהמלצר להמליץ לילד, תנו לו צלחת ריקה והעבירו לו טעימות מהמנה שלכם, או הזמינו עבורו חצאי מנה. בכל מקרה אל תזמינו נקניקייה עם צ'יפס – לא בשביל זה באתם למסעדה.
  6. מתחילים בגיל צעיר מאוד. בשלב הראשון של המעבר לאוכל מוצק הגישו לילד ירקות. אם תתחילו בהגשת פירות, יתרגל הילד לטעם המתוק ויתקשה לעבור לירקות. הכינו לו רסק מירק (או פרי) אחד, כדי שילמד להבחין ולזהות טעמים. אמרו לו את שם הירק ואפילו צרפו תמונה.
  7. היזהרו ממאכלים מתוקים או מלוחים מאוד (בעיקר מזונות מתועשים), שיכהו את חוש הטעם של הילד ויקשו עליו מאוחר יותר ליהנות ממאכלים בעלי טעמים מורכבים או עדינים.
  8. כן משיחין בזמן הסעודה! בניגוד לכל מה שלימדו אותנו, צריך ומומלץ לדבר בזמן האוכל, כי ככה אוכלים לאט יותר וגם נהנים יותר ומעצימים את מעמדה של הארוחה כאירוע חברתי.
  9. אל תניחו הנחות לגבי מה ילד אמור לאהוב ומה לא ואל תגבילו אותו למאכלים שאהובים עליכם בלבד. זאטוטים בצרפת מנשנשים גבינות בשלות בכיף גדול.
  10. והכי חשוב – אל תכפו עליו. תפקידכם לחשוף את הילד לנפלאותיו של עולם האוכל, ותפקידו להחליט מה הוא רוצה לקחת מזה, אם בכלל. ואל ייאוש: כמו בשאר תחומי החיים, זרעים שזרעתם עכשיו יכולים לנבוט בעוד שנים ולהעניק לכם צאצא פודי לתפארת מדינת ישראל.
צילום: דניה ויינר | סגנון: דלית רוסו
צילום: דניה ויינר | סגנון: דלית רוסו