10 בסולם הרושם: כך תפיקו שולחן מתוקים מרהיב לחג

שולחן מתוקים לראש השנה. צילום: בועז לביא
שולחן מתוקים לראש השנה. צילום: בועז לביא

מיכל מוזס ואיוונה ניצן מ"פטי גאטו" מגישות מדריך להפקת שולחן מתוקים מרהיב

10 בספטמבר 2017

בואו נודה בזה – אנחנו אוהבים לעשות רושם. כשאנחנו משקיעים חצי יום בעוגת שכבות מפוארת או יושבים שעות מול סרטוני יוטיוב שמסבירים איך לזלף צורה של שושנה על קאפקייק – אנחנו כבר יכולים לדמיין את התגובות הנלהבות של האורחים שלנו, שמיד ישלפו את הסמארטפונים ולא יפסיקו לדבר על הקינוחים עד פסח, לפחות. מיכל מוזס ואיוונה ניצן, בעלות מיזם שולחנות הקונספט "פטי גאטו", מרימות שולחן מתוקים לחג שתוכלו לשחזר גם בבית, עם שלל מתכונים מעולים ומדריך ממצה לבניית שולחן קונספט, ועל הדרך למדנו להלביש עוגה פשוטה בשמלת מלמלה.

מדריך: שולחן קונספט אצלכם בסלון

לא צריך תואר בעיצוב, גם לא דיפלומה מבית ספר לאפייה, ומותר להשלים את היצע המתוקים עם כמה פריטים קנויים. מה כן צריך? קצת דמיון, כמה שעות פנויות והקפדה על כמה עקרונות פשוטים:

הכל באמת מתחיל בקונספט
הצעד הראשון הוא בחירת רעיון שסביבו יתארגנו כל הבחירות האחרות (הטעמים, המרקמים, הצבעוניות והעיצוב). הקונספט יכול להיות מאוד ישיר, למשל ארגז כלים ביומולדת של ילד שמעריץ את בוב הבנאי, או כמעט מופשט כמו במקרה של השולחן שלנו. התחלנו את החיפוש בהתבוננות בשני סמלי חג מובהקים – רימונים ותפוחים. אצל איוונה, בעלת תואר בעיצוב רב-תחומי, זה התחבר לציורי טבע דומם מהמאה ה-18. הציורים הפכו להיות העולם שמתוכו שאבנו את כל השפה העיצובית של השולחן.

ממלאים בצבע
השלב הבא הוא בחירת סקאלת צבעים שמתחברת לקונספט (ירוק זרחני לא יתאים לשולחן שהקונספט שלו הוא ציורים מהמאה ה-18, וורוד עתיק לא יתאים לשולחן של בוב הבנאי). לא צריך יותר מ-3 צבעים: אחד דומיננטי עם נוכחות של כ-60%, השני משלים אותו עם כ-30% והאחרון שהמינון שלו הוא כ-10% משמש כמעין תבלין. הצבעים שבחרנו לשולחן החג הם אפור כסוף כצבע מרכזי, חום בהיר (בגוונים שונים) ואדום בורגונדי (צבעם של הרימונים והתפוחים) כתבלין משלים. אפור כסוף הוא הכי פחות “אכיל” ולכן שילבנו אותו בעיקר בכלים, במפות ובאביזרי רקע.

 

מה בתפריט?
זה נשמע מוזר, אבל בחירת המנות מגיעה רק בשלב הבא, כיוון שהיא אמורה להלום את הרעיון והצבעוניות שבחרנו. כאן היה לנו קל – קינוחים בגוני חום בהיר עם נגיעות של אדום. אילו היינו בוחרים בצבעוניות פחות אכילה, היינו משיגים את האפקט על ידי שימוש בזיגוגים צבעוניים (לרוב של בצק סוכר), סוכריות או עוגות פתוחות עם מליות פרי צבעוניות ובולטות.
התפריט צריך להציע מגוון חוויות לחך ולעין — פריך לצד נימוח, חמצמץ לצד מתקתק. גם בצורות ובגדלים יש לגוון: קינוחים אישיים בצנצנות, קייק פופס, עוגיות בצורות שונות, קאפקייקס וכמובן עוגה גדולה ורבת רושם. לשולחן ביתי יספיקו 5-4 קינוחים בעלי צורות שונות עם השלמה של מתוקים קנויים (למשל סוכריות צבעוניות או דובשניות).

עוגת שכבות דבש

צנצנות אישיות של עוגת סולת, גרגרי רימון וקצפת מי ורדים

קאפקייקס תפוחים מקורמלים

פאי על מקל במלית מרציפן ודובדבני אמרנה

דובשניות

מאבזרים
כלי ההגשה, המפות והאביזרים המשלימים (סרטים, פרחים, בובה גדולה, מודל של מכונית ישנה, דגלונים או פונפונים תלויים) גם הם נגזרים מהקונספט ומהצבעוניות, אבל יש להם תפקיד נוסף. הם נועדו לשרת את אחד העקרונות הכי חשובים בעיצוב שולחן: משחקי גובה. צריך להיות לפחות כלי הגשה גבוה אחד, ואפשר להניח על השולחן תיבה או קופסת נעליים עטופים בנייר משי או בבד, כדי להגביה אלמנטים נוספים. החומרים מהם עשויים האביזרים צריכים לנבוע מהעולם הוויזואלי שבחרנו: מלמלה ותחרה לא יתאימו לשולחן בוב הבנאי, ופלסטיק לא יתאים לרוח הרומנטית של ציורי נוף מהמאה ה-18.

עורכים שולחן
המפה היא הרקע והיא צריכה להיות בצבע שקט (אם יש עליה דוגמה, היא צריכה להיות עדינה). את הקינוחים עורכים לא בצורה סימטרית ולא במקבצים, אלא במן נינוחות נונשלנטית, שיש מאחוריה לא מעט מחשבה. הפריטים הגבוהים צריכים להיות מאחור, כדי לא להסתיר את הנמוכים ולא לפגוע בנגישות.

עוד על השולחן

דובשניות בצנצנת עוזרות ליצירת משחק גובה ומוסיפות לצבעוניות. אפשר להחליף את הדובשניות בתפוחים קטנים, רימונים או גרגרי רימון.
צנצנות דבש מתובל קושרות את השולחן לחג ומוסיפות שקיפות זהובה. איך מכינים? מחממים מעט דבש יחד עם תבלינים כמו לבנדר, מקל קינמון, כוכב אניס או רוזמרין ומעבירים לצנצנות זכוכית יפות.
קוקטייל יין לבן ורימונים המוטיבים של החג מופיעים גם במשקאות ולא רק באוכל. לכן יצרנו גרסה רימונית לקוקטייל הקלאסי — קיר דה קסיס. מזגנו לבקבוק זכוכית נאה ליקר רימונים ויין לבן ביחס הבא: 1/3 ליקר ו-2/3 יין. הנחנו לידו כוסות, שבתחתית כל אחת גרגרי רימון טריים. אפשר להחליף בכל משקה אחר על בסיס אחד מפירות החג, למשל מרטיני תפוחים/ עראק תפוחים/ סנגרייה תפוחים ורימונים או במשקה אלכוהולי על בסיס דבש.

כל המתכונים לעוגת דבש

כל הקינוחים לראש השנה