כתבה

15 טיפים לצילום אוכל בסמארטפון

צילום אוכל בסמארטפון. צילום: דן פרץ
צילום אוכל בסמארטפון. צילום: דן פרץ

למה לא להפעיל פלאש וכמה שימושים יש לנייר אפייה? צלמים, סטייליסטים ואושיות אינסטגרם חולקים טיפים לצילום אוכל

26 במאי 2016

 תנו לשמש יד

1. מקור האור עדיף להשתמש באור יום טבעי (אלא אם כן יש לכם תאורן צמוד). מתמקמים בחדר הכי מואר בבית, פותחים תריסים, מכבים מנורות ומנטרלים את הפלאש (שיוצר הצללה קשה ואור בגוונים בעייתים).
2. מיקום האור כדי לרכך את האור ולמנוע הצללות חזקות וקונטרסטיות מדי, מרחיקים את מושא הצילום ממקור האור – לפחות מטר מהחלון.
3. אור מרוכך אם האור מהחלון חזק מדי והמנה יוצאת בוהקת מדי ("שרופה" בעגה המקצועית), אפשר לתלות נייר אפייה על החלון או לבקש ממישהו שיחזיק אותו בין החלון למנה – לריכוך וסינון האור.
4. נפטרים מהצללים מצטיידים במכסה אלומיניום של חמגשית או בקרטון ביצוע לבן המשמשים כרפלקטורים — תפקידם ללכוד את האור ולהאיר את האזורים המוצללים במנה. אוחזים ברפלקטור ביד אחת ומזיזים אותו תוך כדי הצילום עד שהחלקים המוצללים מנצנצים.

צילום מזווית גבוהה מעניק למנה אופי גרפי | צילום: אינה גוטמן
צילום מזווית גבוהה מעניק למנה אופי גרפי | צילום: אינה גוטמן

 הכל עניין של פרספקטיבה

5. מה שיותר נמוך – יותר עמוק כמו לכל אחד מאיתנו גם לאוכל יש זווית שהכי מחמיאה לו. צילום מזווית נמוכה (גובה אפס) מסייע ביצירת עומק בעוד צילום מלמעלה מעניק לתמונה אופי גרפי. ויש כמובן אפשרות ביניים (45 מעלות פלוס-מינוס). בהתאם לכך מנות ששטח הפנים שלהן יפה אבל הן נמוכות (כמו קישים, פסטות, סשימי ושאר ציורים על הצלחת) כדאי לצלם מלמעלה. מנות בעלות נפח וגובה כמו פשטידות, לחמים ועוגות מרובות שכבות עדיף לצלם מזווית נמוכה.
6. קשר אינטימי רוצים להדגיש את המרקם של המנה, לגרות ולהעביר את המפגש האינטימי שבין האוכל לחך? רדו לפרטים: צלמו מקרוב את הכפית אחרי שליקקתם אותה, צלמו פרוסת עוגה חצי אכולה, תעדו את הפירורים סביב האוכל או את הצלחת רגע אחרי שסיימתם לאכול ממנה.

ליצירת דרמה מצלמים מנות בהירות על רקעים כהים | צילום: אינה גוטמן
ליצירת דרמה מצלמים מנות בהירות על רקעים כהים | צילום: אינה גוטמן

גלו את הסטייליסט שבכם

7. הדרמה שבפנים מנות בהירות מצטלמות נהדר במה שנקרא Dark Mood – רקע שחור וכלים כהים. הרקע יכול להיות בריסטול שחור פשוט. להשלמת הלוק חפשו את סכו"ם הכסף של סבתא, שמעולם לא טרחתם להבריק.
8. פחות זה יותר כלל אצבע טוב הוא לשים בצלחת פחות ממה שהייתם שמים בחיים האמיתיים. כך אפשר להתמקד יותר בכל פרט, לתת למנה לנשום ולהתקרב יותר לאובייקט שלכם.
9. איפור טבעי קשטו את המנה במשהו רענן וצבעוני, שיוסיף לה חיות ויקפיץ אותה החוצה: צ'ילי אדום קצוץ, שקדים או בוטנים גרוסים, שמן זית זהוב או עשבי תיבול טריים.
10. לאווירה ביתית המשטחים שעליהם מניחים את המנה יוצרים הרבה מן האווירה ומשפיעים על הצבעוניות ועל אופן נפילת האור. ליצירת אווירה ביתית משתמשים במשטחים לא בוהקים – קרש חיתוך מעץ למשל מצטלם מצוין (אם יש לכם קרש ישן מה טוב – הבקיעים והשריטות מוסיפים אופי). מגבת מטבח מעט מהוהה (אבל נקייה!) תוסיף מגע ביתי, ואפילו נייר אפייה משומש או כזה שנשרף טיפה בתנור יעניק טקסטורת רקע מצוינת.

לאווירה ביתית: רקעי עץ, נייר אפייה שרוף ומגבות מטבח מהוהוות | צילום: אינה גוטמן
לאווירה ביתית: רקעי עץ, נייר אפייה שרוף ומגבות מטבח מהוהוות | צילום: אינה גוטמן

משפרי אפייה

11. פילטרים שלא Slumber, Ludwig Aden, Mayfair – הם מייצרים צבעוניות מוגזמת ולא טבעית, שלא מחמיאה לאוכל.
12. פילטרים שכן Valencia שמרכך את הצבעים ושוטף את המנה באור רך ומחמיא; וגם Amaro שהוא קצת יותר מורגש, אבל פותח יפה את הצללים ונותן אשליה של תאורה מקצועית. שני הפילטרים מעניקים למנות מראה מעט מיושן, כך שהם יתאימו במיוחד ליצירת אווירה ביתית חמימה.

מצלמים במסעדה

13. הפודי המודרני הוא מתעד כפייתי בבחינת "לא צילמת – לא היית". השפים מתלהבים מהעניין הרבה פחות. הפלאשים מסנוורים את השכנים, האוכל מתקרר והכי גרוע: תצלומים חובבניים ולא מחמיאים של יצירותיהם מוצאים את דרכם לאינסטגרם.
14. בקשו רשות לצלם ברור שהתשובה תהיה חיובית, אבל העובדה שביקשתם תזכה אתכם בנקודות אצל המלצר ותבטיח שיתוף פעולה.
15. אל תהפכו את עצמכם למטרד צלמו מהר והימנעו מהפעלת פלאש או טיפוס על כיסאות לקבלת זווית אופטימלית.

אם צילום המנות ממש חשוב לכם אל תבואו בשעות העומס. הזמינו מקום לשעות הערב המוקדמות, כשהמסעדה עדיין כמעט ריקה. בשעות כאלה יש גם יותר סיכוי ליהנות מאור נעים של אחר הצהריים, ואם הזמנתם מקום ליד החלון בכלל שיחקתם אותה.

השתתפו בהכנת הכתבה: אינה גוטמן, בן יוסטר, דן לב, דן פרץ, לימור לניאדו תירוש ועמית פרבר