כתבה

5 טיפים להרכבת פלטת גבינות

צילום: אנטולי מיכאלו
צילום: אנטולי מיכאלו

דבי הרדוף, המנהלת המקצועית של מעדניית "אגתה", נותנת לנו 5 כללים להרכבת פלטת גבינות מאוזנת ומרשימה

22 במאי 2017

מה קונים?

פלטת גבינות טובה צריכה להיות מגוונת ומאוזנת עם גבינות חריפות לצד עדינות, וטריות ורכות לצד בשלות וכבדות. בנוסף לשילובי הטעם והמרקם כדאי לבחור גבינות מסוגי חלב שונים (בקר, צאן). כלל אצבע נוסף: מספיק לרכוש כ-100 גרם גבינה לסועד. הנה 4 משפחות גבינה עיקריות, שכדאי שיהיה לפחות נציג אחד מכל אחת מהן:

  • רכות וטריות – גבינות צעירות, עדינות ופשוטות בטעמן. שימו לב, חיי המדף שלהן קצרים יחסית ולכן כדאי לרכוש אותן כמה שיותר סמוך ליום ההגשה. למשל: בוראטה, מוצרלה די בופאלה, פטה או גבינות למריחה בטעמים.
  • רכות ובשלות – גבינות עם טעמים עזים יותר, עם או בלי ציפוי עובש. למשל: קממבר, פון לווק, רבלושון, בוש דה שברה או ברי.
  • בקטגורית הרכות והבשלות קיים סגנון נוסף – גבינות דאבל וטריפל קרים – גבינות המיוצרות מחלב מועשר בשומנים המניב גבינות רכות, עשירות וחמאתיות מאוד. למשל: קמבוזולה, דליס דה בורגון או אפינואה.
  • חצי קשות וקשות – הקטגוריה רחבה מאוד המשלבת גבינות חצי קשות המבשילות במשך כמה שבועות וגבינות קשות מאוד שמיושנות במשך חודשים ארוכים, רובן בעלות נוכחות חזקה. למשל: טום דה סבואה, פרובולונה , גורגונזולה, קומטה מיושנת, פקורינו או מאנצ'גו מיושנת.

 

מתי מוציאים?

המלצתנו היא להוציא את הגבינות מהמקרר שעתיים לפני ההגשה, ובקיץ גם שעה תספיק. אוכלים גבינות בטמפרטורת החדר, מכיוון שאז הארומות משתחררות והטעמים במיטבם. שימו לב, גבינות טריות ורכות מוציאים מהמקרר רק כחצי שעה לפני ההגשה.

agata_650

איך מגישים?

מניחים את הגבינות על גבי קרש עץ או צפחה גדול. לא פורסים אותן בשום פנים ואופן, מכיוון שזה מייבש את הגבינות. מסדרים חריצים שלמים במרווחים נוחים וכל סועד פורס לעצמו לפי בחירתו. כדאי להכין כמה סכינים נוחות כדאי להקל על הסועדים וכדי שגבינות דומיננטיות עם עובשים וטעמים עזים לא "ילכלכו" את הגבינות העדינות. כדאי להצטייד במזלג ייעודי (עם שתי שיניים) שנועד לייצב את הגבינות בזמן החיתוך.

עם מה מגישים?

מגישים גבינות עם לחם איכותי, קרקרים על בסיס חמאה (למשל של חברת The fine cheese co), פרוסות של פירות מוצקים וחמצמצים שיעניקו ניגוד מרענן לטעמים הכבדים של הגבינות, שקדים מלוחים וקוביות קטנות של מרמלדת חבושים.

איך שומרים?

עוטפים את הגבינות היטב בנייר פרגמנט ושומרים במדף הגבינות במקרר. חשוב לשמור על רמת לחות מאוזנת אך עם זאת לא "לחנוק" את הגבינות. אם אחת הגבינות מעלה עובש אין צורך לזרוק אותה, חותכים את השכבה שנוצרה וממשיכים לאכול.

מבחר גדול של גבינות ומוצרים נלווים אחרים אפשר למצוא ב"אגתה" [ראול ולנברג 24, תל אביב יפו, טל' 03-5757901]