ד״ר נוף עתאמנה אסמעיל
מטבח לבנטיני שאמי
מיקרוביולוגית לשעבר שהגשימה את אהבתה לאוכל ולבישול דרך ניצחון ב"מאסטר שף", ב-2014. חוקרת ומתעדת של המטבח הערבי ומייסדת פסטיבל האוכל הערבי השנתי א-שאם בחיפה. כותבת את הטור מטבח לבנטיני שאמי באתר השולחן.

תקופת צינון

למשקאות הקיץ של מדינות ערב יש טעמים עזים ומסעירים וסגולות רפואיות מוכחות, אבל מלאכת הכנתם הולכת ונכחדת

10 בדצמבר 2018
שראב אל ח'רוב, ביד'אן, משקה תמרינדי, תמר בחלב של נוף עתאמנה אסמעיל. צילום: בן יוסטר
שראב אל ח'רוב, ביד'אן, משקה תמרינדי, תמר בחלב של נוף עתאמנה אסמעיל. צילום: בן יוסטר

בארצות ערב, כמו בתרבויות אחרות מסביב לעולם, מצננים את הקיץ במגוון משקאות (בעיקר לא אלכוהוליים). משקאות אלו הפכו לחלק מהתרבות הקולינרית ומהתזונה היומיומית, וחלקם אף נקשרו לאירועים מיוחדים (כמו חתונות) ומועדים (כמו חודש הרמדאן). מוצאם של חלק מהמשקאות אינו ערבי, אך בחלוף השנים הם ספגו לתוכם השפעות מהמטבח הערבי ועברו אדפטציה לחך ולטעמים הערביים.

מלאכת הכנת המשקאות הולכת ונכחדת ומפנה את מקומה למותגי משקאות עולמיים. המשקאות הם בעלי טעמים חזקים ומסעירים, והם פותחים בפנינו עולם חדש של טעמים וארומות שלא הכרנו. אני פורשת כאן בפניכם את המשקאות ואת דרך הכנתם המסורתית, אולם אפשר לשלב את התרכיזים השונים בקוקטיילים, להשתמש בהם כסירופ לעוגות/לקינוחים/לפנקייקים ועוד; חלקם אפילו משמשים אותי בבישול של בשרים ועופות.

מדובר במשקאות בריאים מאוד מכיוון שהם מתבססים על חומרי גלם טבעיים ולא מעובדים, בעיקר על אגוזים ושקדים, פירות יבשים ורכזי פירות שונים. בתרבות הערבית וברפואה העממית לכל משקה כאן יש סגולות רפואיות המיוחסות לו, מהקלה על כאבים במערכת העיכול ועד להורדת לחץ דם. כך תצננו את הקיץ ותישארו בריאים!

 

משקה היביסקוס 

ח'שאף: משקה פירות יבשים

משקה לדר 

סוביה חיג'אזית: משקה תמרים מתובל וצונן

סוביה מצרית: משקה קוקוס וחלב

משקה תמרינדי