רינת צדוק
סל וחומר
מפתחת המתכונים המוכשרת של מאפיית לחמים, חולמת וחיה אוכל מילדותה. רוחשת חיבה עזה לתוצרת מקומית טרייה ולמתכונים בריאים ונגישים עם טעם וריח של בית. כותבת את הטור סל וחומר.
עקבו אחרי

רואים שיש לה

עזבו את הפלפל הממולא הסטנדרטי. מדובר בירק שאפשר לייבש, לצלות, לקלות, לכבוש ולהתסיס. על לדר פלפלים כבר שמעתם?

16 בדצמבר 2018
פלפלי שושקה שרופים ממולאים בבורגול ודג ים של רינת צדוק. צילום: חיים יוסף
פלפלי שושקה שרופים ממולאים בבורגול ודג ים של רינת צדוק. צילום: חיים יוסף

האהבה הגדולה שלי לפלפלים מתחילה מהבית. אצלנו במשפחה אין כמעט מנה שמוגשת בלי פלפל לצדה, לרוב מדובר בפלפל חריף. אני אוהבת פלפלים בכל צורה, אבל לצערי, אף שמדובר בירק רב גוני להפליא, הוא סובל מהיעדר יחסי ציבור ראויים. תגידו את האמת, נכון שחשבתם מיד על פלפל ממולא או על פלפל כקישוט למנה? אבל פלפל הוא הרבה יותר מאלו. אפשר לייבש אותו, לבשל, לצלות, לטגן, לכבוש ואפילו להתסיס אותו. אם רק יודעים איך, פלפל בהחלט יכול להפוך לכוכב הראשי על השולחן.

קצת רקע: בעולם גדלים אלפי זנים של פלפלים. יש חריפים מאוד המשתקים את הלשון בתחושת כאב, יש פלפלים בעלי חריפות מתונה ויש גם הרבה זנים מתוקים. הפלפל הוא אחד הגידולים החקלאיים הנפוצים בישראל והיקף הייצוא של התוצרת המקומית רחב מאוד. אף שאפשר להשיג אותו כל השנה, הוא במיטבו בקיץ.

איך בוחרים פלפלים? בוחרים את אלה שעורם מתוח ומבריק, ללא נקודות או פגעים, והעוקץ שלהם ירוק וטרי. כשהגבעול אינו ירוק סימן שהפלפל כבר לא טרי.

איך שומרים עליהם לאורך זמן? המיקום האידיאלי לאחסון פלפלים הוא במקרר. פלפל נשמר היטב במקרר לפחות שבועיים.

איך מפיקים מהם את המקסימום? פלפלים אוהבים צלייה על אש גלויה או חריכה במחבת – כך אפשר להפיק מהם טעמים מעושנים נהדרים. כשעורם דקיק, אין צורך אפילו להסיר מהם את הקליפה.

הטיפ החשוב ביותר: סוד הקסם של הפלפלים הוא עבודת יד סבלנית ואוהבת. כל מתכון שתבחרו מתוך הרשימה שהכנתי מצריך היצמדות לכללי הבסיס, וסיום בחתימה.

מתכונים לממרחים חריפים:

אריסה

פלפלים חריפים מותססים 

פלפלים חריפים בשמן זית לימון 

פלפלים מיובשים משומרים בשמן 

סחוג ירוק 

ריבת פלפלים חריפה מתוקה 

ועוד מתכונים עם פלפלים: 

קרפצ'ו לדר פלפלים עם סלטון ירוק 

פלפלים ממולאים בבורגול ודג ים 

טארט טאטן פלפלים קלויים

ברוסקטת חצילונים עם ריבת פלפלים