ניר אלטשולר. צילום: איתן דור
ניר אלטשולר. צילום: איתן דור

הוא מטפח את אחד מעדרי הבקר הוותיקים בארץ ורועה אותו באחו כמו אביו וסבו, אבל מבין שהתחום צריך לעבור שינוי מהותי

6 באוגוסט 2019

מי אני? ניר אלטשולר, מרכז תחום הטיפוח של מועדון מגדלי הבקר לבשר ושותף במשק אלטשולר בבנימינה. "סבא שלי, רחביה, ייבא לארץ את הפרות שהן הבסיס לעדר הסימנטל שאנחנו מטפחים עד היום. אבא שלי התחיל לתעד את אילן היוחסין ואת התכונות של כל פרה ולייעד אותן לתפקידים שונים בעדר – לפיטום או לטיפוח – והיום אני מרכז את תחום הטיפוח במועדון מגדלי הבקר לבשר".

איך מגדלים בקר ישראלי? כמו המשקים המסורתיים, משק אלטשולר הוא משק מעורב – לצד עדר הבקר, המשפחה מגדלת בו גם הדרים, אבוקדו, ענבים וגידולי פלחה. באביב ובקיץ העדר רועה באחו בבנימינה, ובסתיו אביו של ניר, יחיעם, מצעיד את העדר צפונה, לרמת הנדיב. גם העדר מעורב – חלקו מיועד לשחיטה וחלקו לטיפוח; זהו אחד מעשרה עדרים בארץ שבהם מטפחים פרי רבייה שיימכרו למגדלי בקר אחרים.
ואם כל זה אינו מספיק, לאחרונה נוספה למשק אלטשולר משימה נוספת – פיטום העגלים. "בעבר היינו מגדלים עגל במשך שמונה עד עשרה חודשים ואחר כך מוכרים אותו לפיטום, וזה היה סוף המסלול מבחינתנו, אבל לפני כמה שנים נפתחו מכסות היבוא, השוק הוצף בעגלים ומחיר העגלים ירד. זה כבר לא השתלם – אני משקיע בגידול עגל קרוב לשנה, ובסוף מקבל עליו את אותו מחיר שמקבל יבואן".
במקביל חבר ניר לקצב שקונה ממנו את העגלים ומוכר את הבשר בקצבייה שלו. "קואופרטיב המגדלים מרעה גולן היה הראשון לקחת אחריות על כל שלבי הגידול ולשווק את הבשר ישירות לאטליזים. הם עשו את זה כשמכסות היבוא רק נפתחו והצליחו כנגד כל הסיכויים.
"היו לי שיחות עם טיירי מונס (מנכ"ל מרעה גולן), קיבלתי ממנו המון עידוד ועצות ויצאתי לדרך. אנחנו גם מקבלים רוח גבית מארגון מגדלי הבקר לבשר שעוזר בקבלת מענקים ושיווק הבשר המקומי. התחום שלנו נמצא עכשיו בנקודה קריטית, מגדלי בקר שלא יצליחו לעשות את השינוי הזה ולעבור לשיווק ישיר לא ישרדו".

מצעיד את העדר ברגל, כמו שעשה סבא צילום: מאיה אלטשולר
מצעיד את העדר ברגל, כמו שעשה סבא צילום: מאיה אלטשולר

האינטרס שימשיכו לגדל כאן בקר ישראלי משותף לכולנו: "מעבר לתועלת הברורה מאליה של תמיכה בחקלאות מקומית וצריכת בשר איכותי יותר, לעדרי הבקר יש גם חשיבות אקולוגית – הם אוכלים עשבים, יוצרים שטחים פתוחים לשימוש האדם, מונעים שרפות ואוכלים עודפים של תוצרת חקלאית – מה שמפחית את כמות הפסולת הנטמנת באדמה. גם האינטראקציה בין הפרות לבני האדם חשובה – ברמת הנדיב הפרות שלנו משוחררות ופוגשות אנשים, וזה חשוב שנזכור מאיפה האוכל שלנו מגיע".

נתחים שכדאי להכיר: "בשנה האחרונה התאהבתי בבשרים מעושנים ואני מעשן המון פיקנייה, זה נתח נפלא לעישון כי יש לו שכבת שומן חיצונית ששומרת על העסיסיות. חוץ מזה אני אוהב מאוד בשר טחון, בעיני קבב צריך לקבל מקום של כבוד בהיררכיה של האוכל".