עמרי שרון. צילום: גדעון ברקוביץ
עמרי שרון. צילום: גדעון ברקוביץ

עמרי שרון משלב בין גידול בקר לפוליטיקה ומייצג את מגדלי הבקר מול ממשלת ישראל

28 באפריל 2019

הוא דור שלישי למשפחה של עובדי אדמה, התגלגל לפוליטיקה כדי לעזור לאביו ובסוף החליט שהוא מרגיש הכי בבית בשדות. עמרי שרון משלב בין גידול בקר לפוליטיקה ומייצג את מגדלי הבקר מול ממשלת ישראל

מי אני

עמרי שרון, חוות שקמים. בחווה מגדלים עדר של 200 פרות, חלקן הגדול לטיפוח והשבחה. מנכ"ל ארגון מגדלי הבקר.
עמרי: "אני מגדל בקר לבשר משנת 1994, וביוני 2014 נבחרתי לכהן כמנכ"ל ארגון מגדלי הבקר. אני הקול של הבוקרים בארץ מול משרדי הממשלה ומנהל מקרקעי ישראל".

איך מגדלים בקר ישראלי

"אנחנו ניצבים בפני אותם אתגרים שכל חקלאי ניצב בפניהם – הרבה מאוד מתווכים וסיטונאים עומדים בינינו לבין הצרכנים, והמוצר שלנו מתייקר בכל יד שהוא עובר, אבל בניגוד לענפי חקלאות אחרים כמו ירקות ופירות, שם החקלאי יכול לנסות לשווק ישירות לצרכן, בגידול בקר יש יותר מתווכים ויותר לוגיסטיקה: המגדל מוכר את הבקר לשחיטה, משם הוא עובר לפירוק, לסיטונאי, לאטליז, ורק בסוף לצרכן. מגדל בקר יחיד אינו יכול לקחת שליטה על כל שרשרת האספקה, זה דורש התאגדות של כמה מגדלים חזקים ביחד – כמו שקורה במרעה גולן – אבל זה לא פתרון ריאלי עבור רוב הבוקרים".

כשהממשלה מנסה להוריד את יוקר המחיה באמצעות פתיחת השוק ליבוא – מי שמשלם את המחיר הוא המגדלים, "אף שמלכתחילה אף בוקר אינו מתעשר מגידול בשר". בתמורה הם מקבלים שורה של הטבות מהממשלה, אבל בכל פעם שיש דרישה להגדיל את מכסות היבוא נקרא שרון להגן על זכויות החקלאים.

במקביל למענקים והטבות ישירות שמגדלי הבקר מקבלים, שרון דואג לרתום את משרד החקלאות לפיתוח של ענף הבקר בארץ – אם באמצעות תוכניות שעוזרות לבוקרים להתייעל ולהוריד את העלויות של גידול בקר, ואם באמצעות יצירת ביקוש לבשר בקר ישראלי – תחום שבו, לדברי שרון, המאמץ כבר נושא פרי: "אני בהחלט מרגיש שהיום, לעומת לפני כמה שנים, שאנשים יודעים שבקר ישראלי הוא בקר שנולד וגדל בארץ, ומבינים שמדובר בבשר הרבה יותר טרי ואיכותי. הם יודעים לשאול את הקצב לא רק אם מדובר בבשר ישראלי, אלא גם באיזה אזור בארץ גדל העגל, אם יש תו של חי בריא ועוד.

במקביל לעלייה בביקוש צצים גם שרלטנים המנסים לשווק בשר מיובא כבשר בקר ישראלי, ולכן חשוב לשאול את הקצב עוד שאלות כמו מאיזה עדר מגיע העגל ובאיזה אזור בארץ הוא גדל ולראות אם התשובות שלו מניחות את הדעת. אנחנו מקבלים בארגון גם פניות מאנשים שאומרים לנו שהקצב שלהם סיפר להם על מגדל מסוים או על עדר מסוים ורוצים לוודא איתנו את המידע, וזה משמח אותי לדעת שמאמצי ההסברה משתלמים. השלב הבא הוא בדיקות DNA – אנחנו יכולים לדגום סטייק ולדעת בדיוק מי ההורים שלו ומאיזה עדר הוא הגיע – ובקרוב נתחיל לעשות בדיקות כאלה בקצביות שמתיימרות למכור בשר בקר ישראלי".

נתחים שכדאי להכיר

"בסופו של יום זה לא באמת משנה באיזה נתח משתמשים. כשהבשר איכותי וטרי כל נתח יעשה את העבודה, ובתנאי שהוא מתאים לשיטת הבישול שרוצים להשתמש בה".