מדריך הגריל השלם

צילום: בן יוסטר
צילום: בן יוסטר

אסף דוקטור מ"שיפודיית האחים" חולק איתנו את יסודות הצלייה המקצועית

26 באפריל 2017

פחמים

רצוי להשתמש בפחם איכותי מעץ. בארץ יש פחמים של עצי הדר, והם גם המומלצים. הפחמים הדחוסים והפחמים הדליקים מכילים חומרי בעירה, שמשחררים לתוך הבשר אדי כימיקלים ומעניקים להם גוון טעם לא רצוי. מהסיבות הללו כדאי גם להימנע משימוש בחומרי הדלקה למיניהם.

הבערה

מניחים שכבה של פחמים ומעליה מועכים כמות נאה של נייר מטבח ספוג בשמן בישול (השמן מאט את שריפת הנייר וגורם לבעירה מתמשכת, הדרושה לפחמי העץ שנדלקים באיטיות). עורמים מעל וסביב הנייר עוד פחמים למעין תל ומוודאים ששולי נייר מבצבצים מממרכזו כמו פתיל של נר. מבעירים את “הפתיל” ומחכים שהאש תאחז בפחמים. כשחצי מהגחלים בוערות, מפזרים ומשטחים אותן בשטח המנגל. במהלך הבעירה הגחלים הולכות ומתכווצות, כך שהמרחק בינן ובין הרשת גדל. אם בתחילת הבעירה מניחים אותן כמה ס”מ בודדים תחת הרשת, הן מעניקות חום נכון לכל אורך תהליך הצלייה. כשהגחלים משנות צבען מאדום ללבן, אפשר להתחיל לצלות.

נפנוף

הנפנוף נועד להגדיל את כמות החמצן ובכך להאיץ את הבעירה. אם אתם לא ממהרים, הוא לא הכרחי. בכל מקרה נפנפו רק עד הנחת האוכל על הגריל — נפנוף בעת שהאוכל נצלה יעיף עליו פירורי אפר. אם יש אפשרות, חברו מייבש שיער לכבל מאריך — מדובר במנפנף הכי טוב שתמצאו. אם לא, הקרטון השגרתי יספיק.

רשת

רשת הגריל האידיאלית עשויה מברזל כבד ופסיה עבים (להשיג בחנויות המתמחות). היא מפזרת חום בצורה אופטימלית ומעניקה סימני חריכה נאים, שלא כמו הרשתות הסטנדרטיות הדקיקות. כדי למנוע מהבשר להידבק לרשת, משמנים אותה לפני הנחת הבשר. כשהיא לוהטת, מעבירים עליה חצי בצל טבול בשמן או מברישים בשמן עם מברשת חסינת חום.

ניקיון

את הניקיון אי אפשר לדחות למחר. ניקוי הרשת הכי אפקטיבי כשהיא לוהטת. מקרצפים אותה במברשת ברזל חזקה, וכשהיא מצטננת מעט מנגבים אותה בנייר, כדי להסיר חלודה.