מתכון

לחם דגים עיראקי

אני נפעמת תמיד מהעובדה שמתכונים כה עתיקים מתגלים כרלוונטיים גם היום

21,829 בשלנים התעניינו במתכון זה
דצמבר 2019
לחם דגים עיראקי של נוף עתאמנה אסמעיל. צילום: דניאל לילה
לחם דגים עיראקי של נוף עתאמנה אסמעיל. צילום: דניאל לילה

המנה נולדה בהשראת מתכון בבלי–שומרי בן כ–6000 שנה. בשומרית הוא נקרא "נינדה ח'א", ובבבלית־אכדית “קורוסטו שא נוני” ("הפת בעלת הדגים"). הגרסה המקורית היא בצק שבו משובצים דגים קטנים ממי נהר הפרת. עד היום בדרום עיראק, בכפרים שלאורך הפרת, אפשר למצוא גרסה של המאפה שנקראת “ח’וביז מחראש” או “ח’וביז סמאג’י” (לחם דגים). כאן השתמשתי בברבוניות, אבל גם סרדינים, אנשובי או כל דג קטן אחר שאוהבים, יתאימו.

מאפה בקוטר 35 ס"מ

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבצק

לציפוי

אופן ההכנה

מכינים בצק

1

מניחים קמח, מלח, שמרים וסוכר בקערת המיקסר ומערבלים במהירות איטית. מוסיפים שמן זית ומים בזרם איטי ותוך כדי לישה עד שמתקבל בצק רך. ממשיכים ללוש במהירות בינונית כ־5 דקות - הבצק יהיה דביק וזה בסדר. מכסים את הקערה בניילון נצמד ומניחים בצד שעה עד שעה וחצי עד שהבצק מכפיל את נפחו.

2

מקמחים משטח עבודה, מעבירים אליו את הבצק, משטחים אותו, מקפלים לכדור ומחזירים שוב לקערה. מכסים את הקערה בניילון נצמד ומתפיחים שעה עד שעה ורבע עד שהבצק מכפיל את נפחו.

מכינים מלית, מעצבים ואופים

3

מחממים תנור ל־250 מעלות ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה. מערבבים עלי זעתר, לימון כבוש, שום ופלפל ירוק חריף בקערית. טועמים וממליחים אם צריך.

4

מחזיקים כל אחד מהדגים בשתי הידיים מהזנב ומקצה הראש ושוברים בעדינות את האדרה במרכזה כדי שאפשר יהיה לקמר את הדג. ממלאים את בטן הדגים בתערובת עלי הזעתר והלימון הכבוש.

5

משטחים את הבצק על תבנית אפייה בעזרת הידיים ליריעה בעובי של כ־3/4 ס”מ ובקוטר 35־40 ס”מ. מניחים את הדגים כשהם על הבטן, מפתלים את גופם לצורת C (ראו תמונה) ומשקעים אותם מעט בתוך הבצק. מפזרים סביבם פרוסות לימון טרי וגבעולי זעתר טריים ואופים כרבע שעה עד שהבצק משחים. מוציאים מהתנור, מברישים בשמן זית ומגישים חם.